"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vävdesign, 15 hp

Engelskt namn: Design - Weaving

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2012-01-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6TX000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Innehållet i kursen fokuseras på att de studerande ur ett undervisnings- och lärandeperspektiv utvecklar fördjupade kunskaper och färdigheter inom vävdesign. Tyngdpunkten läggs på att självständigt utforska och utveckla idéer med betoning på processen från idé till produkt och kommunikation. Experimentellt arbete och formgivning är utgångspunkt för tematiska studier där de studerande söker egna uttryckssätt och inspirationskällor. Nytänkande och nyskapande uppmuntras med inspiration från kulturarv och kulturyttringar i dagens samhälle, därvid berörs hur vi med hjälp av vävdesign konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett makt-, köns- och etnicitetsperspektiv. Vävningens funktion relateras till olika skolformer och sammanhang. Undervisningen skall befrämja utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt till vävdesign. Ett tematiskt fördjupningsarbete ingår där självständigt genomförande av processen särskilt uppmärksammas. En presentation i ord och bild utarbetas som sammanfattar kursens innehåll med tonvikt på analys och reflektion.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: * problematisera, utforska och utveckla egna idéer i formgivning och vävning * utveckla egna uttryckssätt med hjälp av färg, form, material och teknik * självständigt planera, genomföra och utvärdera fördjupningsarbete * analysera och kritiskt granska olika slags texter och relatera dessa till lärandesituationer i slöjd * relatera sitt skapande arbete till skola och omvärld * kommunicera via ett lämpligt medium och presentera kursens innehåll i ord och bild * analysera kursens olika delar och reflektera över deras samband

Behörighetskrav

Univ: Lärarprogrammet inriktning slöjd textil 60 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete, studiebesök och handledning. Ett problem- och processinriktat arbetssätt används och de studerandes egna val och idéer samt förkunskaper utgör grunden vid genomförandet. Redovisningstillfällena är obligatoriska.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp där både process och produkt lyfts fram samt skriftliga inlämningsuppgifter och en sammanfattande presentation i ord och bild. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. På kursen sätts betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget väl godkänd läggs vikt vid att den studerande uppvisar en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet, självständigt formulerade frågeställningar och tankegångar samt djupgående analyser av såväl texter som genomförda hantverksuppgifter. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Hellström Lena
    Tråden den sköra
    Nora : Himlajorden : 2007 : 239 s. :
    http://www.himlajorden.se/pages/01/imgs/tds_omslag.jpg
    ISBN: 91-87668-24-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stora vävboken
    Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
    3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
    ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lärandeprocesser genom skapande arbete i vetenskaplig belysning : artiklar från forskarutbildningskurs : ett UNIZON KVARKEN-projekt 2004-2005 : LUIS=Lärarutbildningar i samverkan
    Nygren-Landgärds Christina, Borg Kajsa
    Vasa : Åbo Akademi : 2006 : 269 s. :
    ISBN: 952-12-1713-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (sid 70-83)

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
    ISBN: 91-7305-955-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (sid 27-51)

    Nilson Karl Gustaf
    Färglära
    [Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 1999 : 151, [1] s. :
    ISBN: 91-7798-971-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiska magasinet 2006:3 Wallin, Karin. (2006) Bindningslära. Kompendium. Inst. för estetiska ämnen. Umeå universitet.

    Söderholm Carolina
    Svenska formrebeller : 1960- & 70-tal
    Lund : Historiska media : 2008 : 314 s. :
    ISBN: 978-91-85507-27-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Personligt vald litteratur, ca 100 sidor

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Hellström Lena
    Tråden den sköra
    Nora : Himlajorden : 2007 : 239 s. :
    http://www.himlajorden.se/pages/01/imgs/tds_omslag.jpg
    ISBN: 91-87668-24-6 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stora vävboken
    Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
    3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
    ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Reis Börje
    Textil materiallära : allmän del
    Borås : PROTEKO läromedel : 2003 : 85 bl. :

    Marner, Anders. (2005) Möten & medieringar estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv. Umeå: Tidskrift för lärarutbildning och forskning. (sid. 27-51) Lindström, Lars. (2006) Kan kreativitet läras ut? i Nygren-Landgärds, Christina & Borg, Kajsa (red.) Lärandeprocesser genom skapande arbete i vetenskaplig belysnin. Rapport 21. Vasa: Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi. ( sid. 70-83) Pedagogiska magasinet 2006:3 Wallin, Karin. (2006) Bindningslära. Kompendium. Inst. För estetiska ämnen, Umeå Universitet. Personligt vald litteratur, ca 100 sidor.