"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd textil 1 30 hp, fristående, 30 hp

Engelskt namn: Sloyd, Textile 1 30,0 credits

Denna kursplan gäller: 2014-12-15 till 2016-12-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6TX023

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-10-31

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: 1a, Skolämnet slöjd, 15hp och 1b, Lärandeprocesser i slöjd, 15hp.

Moment 1a, Skolämnet slöjd, 15hp
Momentets övergripande innehåll är skapande arbete i relation till skolämnet slöjd. Slöjdens arbetsprocesser behandlas genom introduktion av processens delar från idé till färdigt resultat, med ett helhetsperspektiv på processen och dess betydelse för resultatet som målsättning. Dokumentation introduceras. Estetisk kommunikation och hantverksmässiga färdigheter utvecklas genom arbete med färg, form, teknik och material. Dessa faktorers betydelse för slöjdföremålens uttryck och funktion utforskas. Slöjdföremålens betydelse för individen och samhället förr och nu behandlas. Begreppet kreativitet introduceras och estetiska aspekter på slöjd studeras. Grundskolans styrdokument behandlas.
Hantverk: Ull - fibrer, garn och tyg; utforskande hantverksarbete Sömnad för grundskolan; handen och symaskinen, mönsteranalys. Säkerhet i slöjdsalen. Material och tillverkning i relation till hållbar utveckling.

Moment 1b, Lärandeprocesser i slöjd, 15 hp
Momentets övergripande innehåll är skapande arbete i relation till lärandeprocesser i slöjd. Slöjdens arbetsprocesser fördjupas och begrepp som experimentellt arbete, gestaltning och reflektion behandlas, med en utvecklad helhetssyn som målsättning. Dokumentation vidareutvecklas. Estetisk kommunikation och hantverksmässiga färdigheter utvecklas genom arbete med färg, form, teknik och material. Dessa faktorers betydelse för slöjdföremålets uttryck och funktion utforskas. Slöjdföremålens betydelse för individen och samhället förr och nu behandlas. Symboler och ungdomskulturer behandlas som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och uttryck. Genus i förhållande till slöjdämnet behandlas och en orientering om forskning i slöjd introduceras. Teoretiska och praktiska kunskapsformer i relation till slöjd och slöjdämnet samt grundskolans styrdokument behandlas.
Hantverk: Klädsömnad med mönsterförändringar efter personliga mått och mönsterkonstruktion. Modell/modeteckning. Textil materiallära.

Förväntade studieresultat

Moment 1a, Skolämnet slöjd
För godkänt moment ska den studerande
Kunskap och förståelse:

  • visa kunskap om och i kursens ingående hantverk.
  • visa förståelse för och redogöra för didaktisk tillämpning av i kursen ingående hantverk och arbetsprocesser.
  • visa kännedom om och kunna hantera krav på säkerhet i slöjdsalen.
  • göra motiverade val av material och metod i relation till hållbar utveckling och miljö.
  • visa förståelse för slöjdämnets utveckling och slöjdens betydelse för individ och samhälle, i historiska och nutida sammanhang.
  • visa på medvetenhet om innebörden av slöjdens kommunikativa möjligheter.
  • kunna diskutera och problematisera slöjdämnets syfte och innehåll i skola och samhälle.
  • förstå helhetsbegreppet, med avseende på arbetsprocessen, och dess betydelse för individuell utveckling.

Färdighet och förmåga:
- visa förmåga till olika sätt att beskriva, använda och utvärdera arbetsprocesser i slöjd, i olika lärande sammanhang och med hjälp av olika medier.
- använda digitala verktyg vid presentationer och redovisningar samt visa medvetenhet om möjligheter och problem med IKT-medier i förhållande till slöjdämnets hemmedium, artefakten.
- dokumentera och utvärdera det egna arbetet med arbetsprocesser i slöjd, i digital portfolioform. 
- kunna hantera kunskaperna i kursens ingående hantverk så att utförande och bedömning av slöjdarbeten kan ske utifrån kvalitativa aspekter på hantverk.
- kunna redogöra för och reflektera över sambandet mellan kursens olika delar.
- kunna kommunicera med ett för ämnet fackmässigt språk.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • visa förmåga att värdera egna och andras ämneskunskaper i förhållande och i relation till ämnesområdet slöjd.
  • visa förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att identifiera utvecklingsområden och söka ny kunskap.
  • genom portfolio tydliggöra sin egen kunskapsbildning.

Moment 1b, Lärandeprocesser i slöjd
För godkänd moment ska den studerande
Kunskap och förståelse:

  • visa kunskap om och i kursens ingående hantverk.
  • visa förståelse för och redogöra för didaktisk tillämpning av i kursen ingående hantverk och arbetsprocesser.
  • visa förståelse för slöjdämnets utveckling och slöjdens betydelse för individ och samhälle, i historiska och nutida sammanhang.
  • visa på medvetenhet om innebörden av slöjdens kommunikativa möjligheter.
  • uppvisa en orientering i praktisk och teoretisk forskning på slöjdens område.
  • kunna diskutera och problematisera slöjdämnets syfte och innehåll i skola och samhälle.
  • visa förståelse för symbolers betydelse för ungdomskulturer i samhället.
  • förstå helhetsbegreppet, med avseende på arbetsprocessen, och dess betydelse för individuell utveckling.

Färdighet och förmåga:

  • visa förmåga till olika sätt att beskriva, använda och utvärdera arbetsprocesser i slöjd, i olika lärande sammanhang och med hjälp av olika medier.
  • använda digitala verktyg vid presentationer och redovisningar samt visa medvetenhet om möjligheter och problem med IKT-medier i förhållande till slöjdämnets hemmedium, artefakten.
  • dokumentera och utvärdera det egna arbetet med arbetsprocesser i slöjd, i digital portfolioform. 
  • kunna hantera kunskaperna i kursens ingående hantverk så att utförande och bedömning av slöjdarbeten kan ske utifrån kvalitativa aspekter på hantverk.
  • kunna redogöra för och reflektera över sambandet mellan kursens olika delar.
  • kunna kommunicera med ett för ämnet fackmässigt språk.
  • kunna redogöra för perspektiv på genusordningar i organisationer av slöjdämnet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • visa förmåga att värdera egna och andras ämneskunskaper i förhållande och i relation till ämnesområdet slöjd.
  • visa förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att identifiera utvecklingsområden och söka ny kunskap.
  • genom portfolio tydliggöra sin egen kunskapsbildning.
  • visa vetskap om var och hur ny kunskap om och i slöjd söks och erövras.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet, 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå. För den som inte kan styrka 160 timmar slöjdrelaterade kurser eller praktik med betyg eller vidimerade intyg kommer ett behörighetsprov att erbjudas.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, individuellt arbete, tematiska studier, litteraturstudier, handledning och grupparbete. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden för genomförandet. IKT-inslag förekommer kontinuerligt. Dokumentation i digital form sker kontinuerligt som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression.

Examination

Formativ bedömning sker under pågående moment. Examination grundas på redovisningar enskilt eller i grupp och i form av produkter, skriftlig och digital dokumentation, skriftliga uppgifter och seminarier. Examination sker även visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor.

Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på enskilt moment och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande:
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se.
 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.