TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Välkommen till Arbetsterapeutprogrammet vid Umeå universitet! Här hittar du viktig information om vad som gäller vid programstart. Programmet inleds med tre introduktionsdagar på plats i Umeå mellan 2-4 september, läs mer under Så här börjar du. Det är även angeläget att du läser övrig information så att du är förberedd inför programstart. Vi ses i höst!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Obligatorisk närvaro vid registrering och introduktionsdagar
Programmet inleds med registrering och introduktion på plats i Umeå. Om du drabbas av akut sjukdom som gör att du inte kan närvara vid introduktionsdagarna måste du snarast möjligt ta kontakt (läkarintyg krävs) för att behålla din plats. Detta gör du genom att skicka e-post till vår studieadministration. Missad registrering innebär förlorad studieplats och en reserv kommer att kallas in.
De tre inledande kursdagarna mellan 2 - 4 september innehåller praktisk genomgång om programmets första kurs och programmet som helhet. Vår erfarenhet visar att det är viktigt att ni lär känna varandra redan från början av utbildningen. Därför har vi lagt upp ett program de tre inledande dagarna som möjliggör detta samtidigt som ni introduceras till arbetsterapeutisk teori och startar upp det första grupparbete i kursen.
Du behöver ha tillgång till dator som är möjlig att koppla upp till internet under dagarna.
Den första kursen i programmet heter: Arbetsterapi - meningsfull aktivitet och hälsa, 7,5 hp. Kursen introducerar arbetsterapeuters grundläggande kunskapskrav samt innebörden av personlig och professionell utveckling. Grundläggande färdigheter i kommunikation och professionellt bemötande förvärvas liksom förståelse av olika synsätt på hälsa.
I kursplanen med obligatorisk kurslitteratur hittar du information om vad kursen innehåller, hur den examineras och vilken litteratur som ingår. Det är viktigt att du läser igenom litteraturlistan i god tid och ser till att ha tillgång till böckerna när respektive kurs startar. Observera att böcker ibland kan ha lång leveranstid, så se till att vara förberedd.
Auskultation
I programmets andra kurs ingår en obligatorisk auskultation hos en kliniskt verksam arbetsterapeut under två dagar (16–17 oktober). Syftet är att så tidigt som möjligt ge dig en inblick i arbetsterapeutens roll/arbete.
Platserna fördelas i första hand utifrån bostadsort inom de tre avtalsområdena: Västerbotten, Jämtland/ Härjedalen och Västernorrland och det kan innebära resor. I andra hand kan du som av någon anledning behöver genomföra auskultationen utanför de tre avtalsområdena få ordna platsen själv i samarbete med vår VFU-koordinator. Mer information om detta kommer under den första veckan i programmet.
Vid administrativa frågor om auskultationen kontakta studieadministrationen. Märk ditt mejl med "Auskultation AT" i ämnesraden.
Nytt inför hösten 2024 är att arbetsterapeutprogrammet decentraliseras till vissa orter i den Norra regionen. Detta är en del av regeringens satsning för att kompetensförstärka glesbygd.
Decentraliseringen innebär att du får en unik möjlighet att i mån av plats kunna välja studieort, varifrån du får ekonomiskt bidrag för resor till och från kursträffarna i Umeå. Du får även ekonomiskt bidrag för boende i samband med kursträffarna. Du kommer så långt som möjligt få genomföra dina praktikperioder (VFU) på eller i närheten av den valda studieorten.
De studieorter du kan välja mellan är: Skellefteå, Lycksele, Dorotea, Norsjö, Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Åsele, Kramfors, Sollefteå, Örnsköldsvik, Ånge, Strömsund, Östersund, Sveg.
Ansökan till studieorterna sker efter avslutad antagning till distansprogrammet. Urval till studieort sker enligt förtursregler i Umeå universitets regelverk och sker i mån av plats till respektive studieort. Länk till val av studieort får du i ett separat mail. OBS! Kontrollera även din skräppost.
Som student vid UmU kommer du att få tillgång till ett antal system och IT-stöd.
Lärplattform heter Canvas, där publiceras programmets olika kurser allt eftersom. Där kommer du att hitta kursplan, schema, studieuppgifter, övningar, läsanvisningar och meddelanden från läraren. För att komma in på Canvas loggar du in med ditt Umu-id. (Hur du aktiverar ditt Umu-id, se under rubriken Aktivera ditt Umu-id). Kurssajten på Canvas öppnar ungefär en vecka innan programstart.
Vi rekommenderar också att du ansöker om ett UMU-kort innan programstart, med Umu-kortet får du tillträde till de lokaler som du behöver för din utbildning, även efter kontorstid. Läs mer under "Ny vid Umeå universitet" om hur du beställer.
Via universitetet har du som student även tillgång till Office 365 vilket bland annat innefattar ordbehandlingsprogrammet Word som du förväntas använda som student. Läs mer om IT-tjänster- här!
CSN
Vi rekommenderar starkt att du som programstudent ansöker om studiemedel hos CSN för ett helt år i taget. Om du inte uppnår godkänt betyg i en kurs under höstterminen finns det annars risk att studiemedel inte beviljas för vårterminen. Risken går att undvika genom att söka studiemedel för ett helår. Det går inte att ansöka om CSN för ett helår i efterhand, däremot går det att tacka nej till beviljat studiemedel.
Kontakter:
Frågor om programmet:
Studierektor Ulla Nygren
Frågor kring studievägledning och studiestöd:
Programvägledare Maria Larsson
Litteratur och frågor om kursinnehåll:
Kursansvarig lärare första kursen Anna Johansson
Frågor kring registration:
Terminstider:
Höstterminen: 2024-09-02 - 2025-01-19
Vårterminen: 2025-01-20 - 2025-06-08
Träffar på plats i Umeå, HT24:
2/9: Start kl.10.00 – 4/9 Avslut kl.12.00
23/9: Start kl.10.30 – 27/9 Avslut kl.14.30
11/12: Se schema
Du ordnar själv med resor och boende under träffarna. Om du inte redan har boende ordnat så finns stort utbud av olika slags boenden på Visit Umeås sidor.
Hittar du inte de svar du behöver så kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret, se länk nedan.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.