"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Peter trivs med stämningen på Codemill

Som UX-designer och teamledare på mjukvaruutvecklingsföretaget Codemill i Umeå har Peter Bjuhr både omväxlande och utvecklande arbetsuppgifter. Men, minst lika viktigt är att arbetsklimatet och stämningen på företaget är varm och trivsam, tycker han.

– Vi vill att det ska kännas som en familj när man kommer hit. Vi har en "codemillism", en värdegrund som handlar om att inkludera många människor när vi sätter upp mål eller tar beslut och att måna om att ha en vänlig, human och trevlig atmosfär. Det är svårt att sätta fingret exakt på hur vi främjar detta, men alla är väldigt medvetna om det och jobbar aktivt för det.

Peter Bjuhr började läsa på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design 2010. I efterhand konstaterar han valet av utbildning inte var särskilt målinriktat. När han var yngre gillade han att sitta vid datorn, göra egna tidningar, hemsidor och spel. Dök ett nytt spel upp på marknaden, tog han genast som en utmaning att försöka designa om det.

"Blev mer rätt än jag trott"

– Utbildningen kändes kanske inte klockren för detta, men tillräckligt nära och den fanns i stan, så det kändes väldigt naturligt att välja den. Sedan blev det nog mer rätt än jag hade trott! Det beror nog på programmets bredd, man får gå sin egen väg lite grann inom vissa ramar.

Under flera kurser gör studenterna projekt i samarbeten med företag. Peter Bjuhr gjorde ett sådant projekt på Codemill och när det sedan blev dags att göra examensarbete kom han tillbaka till företaget. Det blev nästan som en provanställning, beskriver han.

– Jag fick sitta med i ett projekt och det jag gjorde användas senare av teamet. Exjobbet tog lite längre tid än planerat och sedan fick jag anställning här direkt efter examen.

Codemill utvecklar mjukvara och har specialiserat sig på att bygga system som bland annat används för att klippa i, kvalitetskontrollera och distribuera video. Bland kunderna finns stora tv-bolag och mediekoncerner.

Användarupplevelsen i fokus

Peter Bjuhr är UX-designer eller user experience designer och som titeln antyder handlar arbetet om användarens upplevelse. Jobbet kan delas in i fyra delar, beroende på i vilket skede ett projekt befinner sig i. Först gör man research, ger sig ut i fält och pratar med användare av de produkter man ska utveckla, observerar hur de använder sina nuvarande verktyg och försöker ta reda på vilka behov och problem de möter. Nästa steg är att kravställa, att planera vilket slags system som ska byggas och dokumentera detta.

– Sedan kommer en designdel, då man ritar och designar det interface som ska lösa det problem man identifierat. Därefter kommer testning, då man testar hur designen funkar för användarna.

Vilken av de här faserna tycker du är mest spännande att jobba med?
– Det jag upplever ger mig mest är research, för man blir alltid förvånad över hur lite man vet och glad när man upptäcker nya saker, säger Peter. Ibland gör research livet enklare för en och ibland svårare, men jag skulle inte kunna göra ett bra jobb utan research.

Leder ett av sju team

Sedan våren 2018 är Peter också teamledare för ett av sju team på företaget. Det innebär ansvar för att teamet når sina mål, men också för utvecklingssamtal, rekrytering och annat som hör till personalansvar.

– Jag får jobba mycket mer med alla människor i teamet nu, så det är jättekul, men också svårt förstås, men jag lär mig väldigt mycket, säger han.

Hur tycker du att dina studier har förberett dig för det jobb du har?
– Rent tekniskt och teoretiskt tycker jag att utbildningen förberedde mig väldigt bra. Men, när det handlar om att göra research och koordinera olika roller i ett projekt vet jag inte riktigt om man kan förbereda sig riktigt. Designprocessen läste vi teoretiskt om i början, men sedan applicerade vi inte kunskapen i alla kurser som kom efter. Jag hade en presentation för ID-studenter i våras och peppade dem att göra det, för det var något jag själv inte gjorde och inte tycker att man blev uppmanad till heller.

Vad tyckte du om att plugga vid Umeå universitet?
– Jag trivdes väldigt bra och uppskattade att tillhöra ID-programmet. De har skapat en kultur där som är väldigt peppig. Sedan upplevde jag att kraven var väldigt olika beroende på vilken institution man läste de olika kurserna på. Men, det var kul att vi fick göra mycket grupparbeten och jag fick en bra teoretisk grund att stå på.
– Jag kan ta ett exempel: När vi läste programmering från början lärde vi oss ett programspråk som heter C. Det är ett basic programmeringsspråk som vi aldrig använder här på Codemill, men det får dig som student att förstå fundamenten i programmering. Även om det man lär sig på en sådan kurs inte används i arbetslivet, är det viktigt att få den grunden.

Har du någon kontakt med dina kurskompisar fortfarande?
– Ja, jag har några vänner i Stockholm som jag umgås med, sedan är vi faktiskt 14 ID:are på Codemill, vilket jag känner en stolthet över. Tre av dem är från min klass, det är skitkul! Vi försöker bidra till att Codemill ska vara ett användar- och designfokuserat utvecklingsföretag.

Vad skulle du säga till någon som funderar på att läsa interaktion och design? Vem passar utbildningen för och vad ska man vara beredd på?
– Drivs man av problemlösning och kreativitet tror jag det är ett jättebra program som ger en bred bas att stå på. Men, ordet design kan förvirra. Det är ett civilingenjörsprogram, så det är en förhållandevis teknisk utbildning där problemlösning är i fokus, och det hjälper en att bli en bra designer.

FAKTA Peter Bjuhr

Ålder: 29 år.
Kommer från: Umeå.
Bor: i lägenhet på Sandåkern i Umeå.
Familj: sambon Signe.
Utbildning: tog examen på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design 2015.
Jobb: UX-designer och teamledare på Codemill i Umeå.
Gör på fritiden: spelar fotboll och hockey, går på konserter, umgås med vänner.
Umeå med 3 ord: Progressivt. Gnälligt. Mysigt.
Det gör jag om tio år: har familj och bor kvar i Umeå, jag har troligen en någon slags ledarskapsroll i mitt jobb.

Intervju & foto: Anna-Lena Lindskog

 

Publicerad: 2019-01-21