"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, 300 hp

Engelskt namn: Master of Science Programme in Interaction Technology and Design

Denna utbildningsplan gäller: HT19 och fram till HT20 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: TYCID

Högskolepoäng: 300

Diarienummer: 514-893-07

Ansvarig fakultet: Teknisk-Naturvetenskapliga fakulteten

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-05-21

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2019-02-26

Behörighetskrav

Fysik B, Kemi A, Matematik E. Eller: Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 (områdesbehörighet 9/A9)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en civilingenjörsexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se https://www.umu.se/student/mina-studier/examen/krav/examensbeskrivningar/
Civilingenjörsexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science in Engineering. Examen utfärdas med inriktningen interaktion och design (Interaction technology and design).

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Se Högskolelagen 1 kap §§ 8-9.

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse

För civilingenjörsexamen skall studenten

  • visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa såväl brett kunnande inom det valda teknikområdet, inbegripet kunskaper i matematik och naturvetenskap, som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området.

Färdighet och förmåga

För civilingenjörsexamen skall studenten

  • visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar samt att delta i forsknings- och utvecklingsarbete och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen,
  • visa förmåga att skapa, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar,
  • visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar,
  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden även med begränsad information,
  • visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För civilingenjörsexamen skall studenten

  • visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar
  • för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Lokala mål för aktuell examen

Mål rörande matematiska, naturvetenskapliga, teknikvetenskapliga och andra vetenskapliga grunder.

  • Grundläggande kunskaper om designprocessen för analys och syntes av gränssnittet till nätanslutna, datorbaserade, interaktiva system. Detta innebär tillämpade och teoretiska kunskaper om metoder för analys av användare, uppgift och kontext. Det innebär också tillämpade och teoretiska kunskaper om metoder och teknik för syntes av innovativa, användbara, tillfredsställande gränssnitt.
  • Grundläggande kunskaper om de komponenter som bygger upp ett interaktivt gränssnitt. Detta innebär tillämpade och teoretiska kunskaper om modeller och teknik för infångande, analys, presentation, manipulering och dokumentation av digitala medier såsom ljud, bild (2D, 3D), video och taktila medier.
  • Avancerade teoretiska och tillämpade kunskaper inom interaktionstekniker eller interaktiva system samt metoder för analys och utvärdering av dessa.
  • Grundläggande kunskaper runt komponenter i system för digitala nätbaserade tjänster samt färdigheter för konstruktion med hjälp av dessa tillämpas i projektform.
  • Grundläggande matematiska kunskaper och färdigheter, tillräckliga för att kunna utveckla signalbehandlingsdelen av interaktionssystemen och för att med statistik kunna analysera interaktiva system.
  • Grunderna i signalbehandling tillämpade på digitala medier.
  • Grundläggande kunskaper i objektorienterad i programmering, programmeringsmetodik, och datastrukturer. Färdigheterna kompletteras med kunskaper om datakommunikation och datautbyte med hjälp av programmering.
  • Förtrogenhet med ett konstnärligt perspektiv på interaktionsdesign tillsammans med kunskaper om skissteknik, designhistoria, och metoder för kreativitet.
  • Grundläggande kunskaper om kommunikationsteori och medieanalys.
  • Grundläggande kunskaper om människans perception, kognition och särart som interaktör.
  • En breddad syn på interaktion och design sett från någon eller några icke-tekniska ämnesområden.

Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt

  • Experimentellt synsätt på kunskapsbildning vilket bland annat innebär att snabbt kunna tillgodogöra sig nya tekniska/ vetenskapliga kunskaper och nyttiggöra dessa för förnyelse av teknik för interaktion och verktyg för design.
  • Systemtänkande vilket innebär att kunna sätta in aktuella arbetsuppgifter med ett delsystem i ett helhetsperspektiv samt kunna prioritera och kompromissa för att optimera funktionen för att systemet som helhet skall uppfylla kraven som ställts.

Förmåga att arbeta i grupp och att kommunicera

  • Kunna uppträda i olika roller i en projektgrupp och även kunna sätta samman en effektiv grupp och leda den genom ett projekt.
  • God förmåga i skriftlig och muntlig kommunikation både på svenska och engelska. Detta innebär en förmåga att kunna sätta sig in i alternativa perspektiv, värderingssystem och uttryckssätt, och med detta som grund kunna samverka och kommunicera med både tekniker och icke-tekniker om teknik för interaktion och design.

Planering, utveckling, realisering och drift av tekniska system med hänsyn till affärsmässiga och samhälleliga behov och krav

  • Förmåga att göra resursmässiga och affärsmässiga överväganden i samband med systemutveckling, design och produktion samt att ha en entreprenöriell attityd i sin verksamhet.
  • Förmåga att analysera tekniska system, bryta ner dem i delsystem och specificera mål och krav för varje sådant delsystem, inklusive specifikation av krav på gränsytorna mellan delsystemen. Detta skall kunna göras med hjälp av projektmodeller, systembeskrivningar och olika typer av projektplaner.
  • Kunskaper för att kunna genomföra systemutveckling genom konstruktion av prototyp-system i multidisciplinära miljöer. Detta innebär bland annat att inse samspelet mellan en produkt eller en tjänst, dess användare och den miljö där den skall användas.

Examinationsformer

Prov sker normalt i slutet av varje kurs, och är muntligt och/eller skriftligt. Prov kan helt eller delvis ersättas av fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga och/eller skriftliga rapporter.

Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i kursplan. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att inför förnyat prov hos prefekt begära att annan lärare utses att bestämma betyg i förnyat prov.

Betyg

Betyg sätts för varje kurs och om så bedöms lämpligt även för delmoment av kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. laborationer, projektrapporter och inlämningsuppgifter är bedömda. Om inte annat anges i kursplanen sätts betygen i skalan 3 (Godkänd), 4 (Icke utan beröm godkänd), samt 5 (Med beröm godkänd). Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
https://www.umu.se/utbildning/universitetsstudier---sa-funkar-det/examen/tillgodoraknanden/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Utbildningsprogrammet leder till en civilingenjörsexamen omfattande totalt 300 högskolepoäng, vilka fördelas enligt: 240 högskolepoäng grundläggande och valbara kurser, 30 högskolepoäng examensarbete och 30 högskolepoäng fria kurser. I början av programmet läses introducerande och grundläggande kurser som allt eftersom byggs på med allt mer avancerade kurser. Under programmets senare del finns möjlighet att genom egna val utforma sin egen kompetensprofil. Examensarbetet görs sista terminen.

Varje läsår är indelat i fyra läsperioder och inom respektive läsperiod kan flera kurser löpa parallellt. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner och räkneövningar samt genom handledning i samband med laborationer och projektarbeten. Ett viktigt inslag i utbildningen är att träna den studerande i muntlig och skriftlig redovisning, vilket normalt sker i samband med laborationer och projektarbeten. Andelen schemalagd undervisning varje vecka är vanligen mellan 20 - 30 timmar. Därutöver måste den studerande räkna med självstudier och laborationer totalt motsvarande ett heltidsarbete. Merparten av kurslitteraturen är på engelska.

Det totala kursutbudet inom programmet indelas i följande kursgrupper: medieteknik, allmänna ingenjörskurser, breddningskurser, datavetenskap, industridesign, kultur och medier, matematik och matematisk statistik, psykologi, samt teknik för interaktion av tre typer: grundläggande, fördjupning och yrkesförberedande kurser. Det antal högskolepoäng som skall läsas i respektive kursgrupp framgår av examensbeskrivningen. Kurser på avancerad nivå markeras nedan med en * och även kurser som innehåller moment av projekt eller projektledning är separat markerade.

Baskurser
Med baskurser avses kurser där programstudenter har platsgaranti.

Allmänna ingenjörskurser
5EL240 Teknik för hållbar utveckling  7,5 hp
5EL223 Projektledning 1 (projektledning) 7,5 hp

Datavetenskap
5DV121 Artificiell intelligens - grunderna 7,5 hp
5DV198 Datakommunikation och internet 7,5 hp
5DV157 Programmeringsteknik med C och Matlab 7,5 hp
5DV149 Datastrukturer och algoritmer 7,5 hp
5DV133 Objektorienterad programmeringsmetodik (projektmoment) 7,5 hp

Medieteknik
5EL265  Grundläggande signalbehandling av media    7,5 hp
5EL266  Design och tjänsteutveckling för Internet of Things  7,5 hp

Industridesign
5ID005 Industridesign och interaktionsdesign 15 hp

Matematik och matematisk statistik
5MA197 Envariabelanalys 1 7,5 hp
5MA198 Envariabelanalys 2 7,5 hp
5MA019 Linjär algebra 7,5 hp
5MS042 Statistik för teknologer 7,5 hp

Psykologi
2PS030 Psykets arkitektur för interaktion och design  7,5 hp

Teknik för interaktion
5EL062 Berättarteknik 7,5 hp
5TF020 Interaktionsteknik och design 7,5 hp
5DV045 Människa-dator interaktion med inriktning mot kognition och design 7,5 hp
5DV185 Interaktivitet i smarta miljöer* 7,5 hp
5TF019 Webbteknik för ingenjörer 7,5 hp
5TF042 Applikationsutveckling för Internet 7,5 hp
5TF048 Databasteknik och webbaserade system 7,5 hp

Teknik för interaktion yrkesförberedande
5TF073 Produktutveckling i medieteknik enligt metoden design-build-test* (projektkurs) 7,5 hp

Examensarbete
5TF049 Examensarbete för civilingenjörsprogrammet i Interaktionsteknik och design 30 hp
5DV189  Examensarbete för civilingenjörsexamen i interaktion och design 30 hp

Valbara kurser
Under programmets tredje och fjärde år läses ett antal valbara kurser. Med en valbar kurs menas en kurs där studerande på programmet ges viss förtur. Under de delar av programmet där ett antal valbara kurser erbjuds garanteras varje student inom programmet att få läsa ett urval av dessa kurser i en takt motsvarande studier på heltid. Däremot kan plats ej alltid garanteras på de kurser studenterna sökt i första hand. I samband med den studerandes val två gånger per år ges information om aktuellt kursutbud och för varje kurs finns förkunskapskrav som måste uppfyllas. Det kan förekomma variationer i kursutbudet för varje enskilt läsår, till exempel ges vissa kurser bara vartannat år För aktuell information om valbara kurser hänvisas till universitetets kurskatalog och programmets hemsida: http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TYCID

Inom varje område som räknas upp nedan kan ytterligare kurser som tillhör andra utbildningsprogram få räknas in i en civilingenjörsexamen i interaktionsteknik och design. Kurser vars innehåll helt eller delvis överlappar varandra får dock inte räknas fullt ut i examen.

Teknik för interaktion fördjupningskurser
5DV190 Projektkurs i datorseende* 7,5 hp
5EL064 Bildbehandling* 7,5 hp
5EL079  Framtida gränssnitt för människa-dator-interaktion*  7,5 hp
5DV188  Kognitiv interaktionsdesign* 7,5 hp
5DV113 Teoretiska perspektiv inom Kognitionsvetenskap 7,5 hp
5DV184  Student Conference in Computing Science D* 7,5 hp
5TF068 Aktuell utveckling inom interaktionsteknik och design* 9 hp

Teknik för interaktion yrkesförberedande
5TF036  Prototyputveckling för mobila applikationer (projektmoment)  7,5 hp
5TF051  Innovativa mobil tjänster och system* (projektmoment)  7,5 hp
5TF067  Affärsmässig tjänstedesign och teknikutveckling* (projektmoment)  7,5 hp

Datavetenskap
5DV179 Datorgrafik 7,5 hp
5DV181 Artificiell intelligens - metoder och tillämpning* 7,5 hp
5DV088 Systemnära programmering 7,5 hp
5DV005 Teknisk-vetenskapliga beräkningar 7,5 hp

Medieteknik
5EL061 Behandling av mediesignaler* 15 hp
5TF040 Teknik för sociala medier 7,5 hp (projektmoment)

Matematik och Matematisk statistik
5MA121 Differentialekvationer för teknologer 7,5 hp
5MA143 Introduktion till diskret matematik 7,5 hp
5MA144 Flervariabelanalys 7,5 hp
5MA039 Tillförlitlighetsteori 7,5 hp
5MA001 Kvalitetsteknik och försöksplanering 7,5 hp
5MA040 Multivariat dataanalys 7,5 hp
5MA139 Optimering 1 7,5 hp

Breddningskurser
Kurser inom informatik, industridesign, ekonomi, juridik, lingvistik och psykologi kan användas som breddningskurser.

Fria kurser
Parallellt med de valbara kurserna finns det fria kurser. Med fria kurser avses kurser där studerande på programmet inte har någon särskild förtur jämfört med andra kategorier studerande. Urvalsreglerna anges i Umeå universitets utbildningskatalog. Information om vilka kurser som ges sprids i årligen utkommande informationsmaterial och i Umeå universitets utbildningskatalog.

Programöversikt
Kursernas placering i tiden framgår av nedanstående blockdiagram. Avvikelser och variationer kan dock förekomma från år till år.

År 1

Läsperiod 1 Läsperiod 2 Läsperiod 3 Läsperiod 4
Interaktions-
teknik och
design
Programmerings-
teknik med C
och Matlab
Envariabelanalys 1 Envariabelanalys 2 Berättar-
teknik
Interaktionsteknik och medier
Datas-
trukturer och
algoritmer
Objekt-
orienterad programmerings-
metodik


År 2

Läsperiod 1 Läsperiod 2 Läsperiod 3 Läsperiod 4
Linjär algebra Psykets arkitektur för interaktion
och design 
Grundläggande signalbehandling
av media
Design för användar-
upplevelse
Datakommunika-
tion och internet
Statistik för teknologer Design och tjänsteutveckling
för Internet of Things


År 3

Läsperiod 1 Läsperiod 2 Läsperiod 3 Läsperiod 4
Människa-dator interaktion med
inriktning mot kognition och design
Interaktivitet i
smarta miljöer
Webbteknik för
ingenjörer
Applikations-
utveckling
för Internet
Artificiell intelligens - grunderna Projekt-
ledning
Databasteknik
och webbaserade
system 
 
Produktutveckling i medieteknik enligt metoden design-build-test


År 4

Läsperiod 1 Läsperiod 2 Läsperiod 3 Läsperiod 4
Valbar kurs Valbar kurs Valbar kurs Valbar kurs
Valbar kurs Valbar kurs Valbar kurs Valbar kurs


År 5

Läsperiod 1 Läsperiod 2 Läsperiod 3 Läsperiod 4
Valbar kurs Valbar kurs Examensarbete för
civilingenjörsprogrammet i
Interaktionsteknik
och design
Valbar kurs Valbar kurs
Aktuell utveckling inom interaktionsteknik
och design

Examensarbete/självständigt arbete
Examensarbetet inom civilingenjörsprogrammet i Interaktionsteknik och design avslutar utbildningen, och får påbörjas när förkunskapskraven i kursplanen är uppfyllda. I examensarbetet som omfattar 30 högskolepoäng skall den studerande tillämpa de kunskaper som förvärvats under studietiden och muntligen och i en skriftlig rapport/uppsats redovisa resultatet av arbetet. Arbetet ska innehålla en ämnesmässig fördjupning i medieteknik eller datavetenskap. Denna bestäms i samråd med kursledningen. Examensarbetet utförs normalt individuellt, men i enstaka fall är det också tillåtet att två studenter samarbetar med ett examensarbete.

Examensarbetet kan med fördel förläggas till näringslivet. Arbetet med examensarbetet är dock en del av universitetsstudierna. En handledare vid universitetet ska alltid utses, som har ansvaret för att erforderlig ämnesfördjupning uppnås.

Rapporten ska språkligt och stilistiskt utformas så att den kvalitetsmässigt motsvarar rapporter inom tekniska högskolan och industrin. Rapporten ska innehålla en engelsk sammanfattning, samt en engelsk översättning av titeln. Alternativt kan hela rapporten skrivas på engelska.

Projektledning
En kurs eller moment i "projektledning" syftar till att förmedla kunskap om teorier, modeller och verktyg för att driva och leda projekt med tillämpning i akademiska, industriella och administrativa sammanhang. I utbildningen finns inslag av gruppdynamik och situationsanpassat ledarskap samt tillämpningsövningar där teorier och modeller illustreras. Tillämpningsprojekt behöver inte vara relaterade till studentens teknikområde.

Projektkurs
En projektkurs är en kurs, eller ett moment i en kurs, som bedrivs i projektform. Detta innebär att:

  • arbetet har ett väldefinierat mål och en tydlig beställare
  • arbetet syftar till att förbättra befintlig eller nyutveckla en prototyp, en produkt, ett system, en tjänst eller till att utföra ett förbättringsarbete som genererar ny kunskap
  • arbetet görs i en tillfälligt skapad projektorganisation
  • arbetet görs inom givna ramar avseende tid, resurs/kostnad och kvalitet/funktionalitet
  • roller, aktiviteter och dokumentation styrs av en dokumenterad projektmetodik
  • arbetet utförs i grupper om minst 3 studenter eller så ingår studenten/studenterna i befintlig projektorganisation på ett företag. I undantagsfall kan examinator för kurser (i samråd med programansvarig) bevilja undantag från detta villkor.

För ett sammanhängande projekt omfattande minst 7,5 hp ska

  • 4-ca 8 studenter ingå i projektgruppen eller så ingår studenten/studenterna i befintlig projektorganisation på ett företag,
  • projektgruppens sammansättning inte vara självvald av studenterna.

Dessutom bör det bland projektkurser, eller moment, finnas projekt med

  • projektgrupper bestående av studenter från olika bakgrund, t.ex. olika utbildningsprogram
  • rollbyten inkluderande överlämning av ansvar
  • förändrade förutsättningar under projektets gång

Projektkurser som uppfyller kraven är markerade i listan över kurser ovan.

Hållbar utveckling
Kursen eller kursmomenten i teknik för hållbar utveckling omfattar minst 7,5 hp. I dessa poäng skall dels finnas en allmän del där miljömässig hållbarhet, social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet diskuteras och dels ett moment där de studerande tillämpar dessa kunskaper i en fallstudie där temat väljs utifrån den enskilde studentens programtillhörighet eller intresseinriktning. Omfattningen på respektive del skall vara minst 3 hp. Lämpliga kurser och kursmoment är markerade i tabellen med kurser ovan.

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren.

Övrigt

För övrig information se regelsamlingen för grundutbildningen vid Umeå universitet https://www.umu.se/regelverk/