TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Välkommen till senare del av program på Kandidatprogrammet i Industridesign
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Registrering sker första dagen på terminen av administratör i samband med Designhögskolans upprop 2 september 09.00.
Om du i förväg vet att du av någon anledning inte kan närvara vid uppropet måste du anmäla det till oss i förväg, annars riskerar du att förlora din plats. Kontakta: adrian.lowander@umu.se
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Slutgiltigt schema publiceras 1 månad innan terminsstart.
Allmän information om programmets upplägg och kurser:
https://www.umu.se/designhogskolan/utbildning/program/kandidatprogrammet-i-industridesign/programoversikt/
Introduktion och upprop
Vi börjar terminen med ett gemensamt upprop och introduktionsdag för alla studenter på Designhögskolan. Information om samlingen skickas ut till er under sommaren. Under dagen får du viktig information om programmet och Designhögskolan. Du får även möjlighet att lära känna alla de andra nya studenterna på skolan.
Möte med programansvarig
Du är antagen till andra året på Kandidatprogrammet i industridesign. För att förbereda dig för dina studier bjuds du in till ett möte med programansvarig, veckan innan terminsstart. Mötet sker på distans. Kallelse skickas via mail.
Information till nya studenter
Under sommaren kommer du att bli kontaktad av Designhögskolans ”Welcoming officer” som kan svara på frågor och ge bra information inför terminstart. Du blir bland annat inbjuden till en gemensam Facebook och WhatsApp grupp, där kan du komma i kontakt med andra studenter och ställa frågor om Designhögskolan, studentlivet och Umeå som stad.
På Designhögskolans & UMU web hittar du samlad information för nya studenter:
Aktivera ditt användarkonto
Det är viktigt att att du aktiverar ditt användarkonto. Det behöver du bland annat för att komma åt datorlabb och nätverk. Det är också en förutsättning för att beställa UmU kortet vilket används som passerkort in i studentstudion. Mer information om aktivering hittar du längre ner i välkomsbrevet.
Kurslitteratur, material & utrustning
Eventuell kurslitteratur du behöver under kurs meddelas när du börjat utbildningen. I de flesta fall kan litteratur lånas på universitetsbiblioteket.
Studenter står för eget kursmaterial, t ex pennor, markers m.m. Vilket material du behöver meddelas av kursansvarig lärare vid kursstart.
För att försäkra dig om att kunna delta i undervisning digitalt kommer du att behöva en dator med web-kamera och internetuppkoppling tillräcklig för att delta i videokonferens.
Terminstider:
År 2
Hösttermin 2024: 2 september 2024 - 19 januari 2025
Vårtermin 2025: 20 januari 2025 – 8 juni 2025
År 3
Hösttermin 2025: 01 september 2025 - 18 januari 2026.
Vårtermin 2026: 19 januari 2026 – 7 juni 2026
Du behöver inte tacka ja till din plats via antagning.se. Det är bara om du tänker tacka nej som du behöver göra det via antagning.se.
Vi vill dock ha en bekräftelse från dig att du tänker ta erbjuden studieplats. Det är till stor hjälp i vår planering inför hösten och möblering av studentstudion som du och dina kurskamrater kommer att sitta i.
Bekräftelse skickas till adrian.lowander@umu.se
Du är varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor om programmet eller skolan.
Programansvarig för Kandidatprogrammet
Eva-Lena Bäckström
eva-lena.backstrom@umu.se
+46 90 786 74 39
Institutionsadministratör
Adrian Löwander
adrian.lowander@umu.se
+46 90 786 51 60
Institutionsadministratör
Camilla Wiglöv
camilla.wiglov@umu.se
+46 90786 88 37
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.