Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 20 januari 2021)

printicon

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kostvetarprogrammet

Du är antagen till Kostvetarprogrammet vid Umeå universitet. Jag som skriver det här brevet heter Annica Nylander och är studierektor. Du kommer att träffa mig vid registreringen och som lärare under några delar av kursen.  När du har fått ditt antagningsbesked i juli kommer du att bli uppringd av en av våra ”sommarringare” (en student som läser programmet). Passa på att ställa frågor om utbildningen till den som ringer dig!

Så här börjar du

Om kursen

  • Material för dina kommande studier

    Schemat för introduktionskursen (Kostvetenskap A) hittar du på:
    http://www.kost.umu.se/student/aktuella-kurser-ht2017/
    Där hittar du också länkar till mer information som t ex kursplan och litteraturlista
    Institutionen tillhandhåller följande kurslitteratur under de första två momenten;
    - Furugren Bo. Kemi för kostutbildning - grunder för utbildning i kost och näringslära
    - Bergh Kurt. Metabolism - Kompendium, Institutionen för Kostvetenskap

    Fäll ihop
  • Kontakta oss!

    Programsamordnare:
    Sofia Rapo

    Studierektor:
    Annica Nylander

    Studievägledare:
    Josefin Brodin

    Studieadministratör:
    Marie Friman

    Fäll ihop
  • Information från faddrarna!

    Välkomna till Umeå och Kostvetarprogrammet!

    Vi faddrar vill välkomna er till den bästa staden att studera i, och gratulera er till studieplatsen vid Umeå Universitet och vårt kostvetarprogram!

    Under terminens första två veckor kommer vi lära känna varandra och ni kommer introduceras till Umeås studentliv med allt vad det innebär. Vi kommer vara både utom-och inomhus under denna tid så kläder efter väder rekommenderas starkt. Insparken kommer utgöras av många olika aktiviteter som ibland kräver material och förberedelser, de allra flesta aktiviteter kommer vara gratis för er men för vissa tillkommer en kostnad och då får man helt enkelt välja då om man vill delta eller ej. Detta gäller tex sittningar samt inköp av en vit t-shirt (som alla kommer behöva ha för att delta i insparken, finns för 50 kr på hm som exempel). Den obligatoriska t-shirten kan du själv handla innan skolstart men vi kommer även ha några inköpta som ni kan handla av oss under de första dagarna, dock inte garanterat att just din storlek finns då. Vi kommer att informera er om de eventuella kostnader som kan tillkomma under våra två veckor tillsammans. Insparken är helt frivillig, och man kan välja att delta under enbart vissa aktiviteter eller alla-det är upp till dig själv.

    Har du några allergier, handikapp eller liknande så hör gärna av dig till någon av generalerna (kontaktuppgifter finns nedan). Det är bra för oss att ha koll på specialbehov så vi kan utforma aktiviteter som passar alla.

    För att underlätta vår kontakt emellan varandra har vi skapat en grupp på Facebook som heter Kostvetare HT-17 som vi vill att ni går med i. I den gruppen kommer ni hitta bland annat schemat för hela insparken och där kommer vi faddrar kunna svara på eventuella frågor som ni har. Det går också utmärkt att ringa eller melja någon av oss också.

    SÖNDAG 27/8 uppvärmning kl 19.00 på Campus
    Vi börjar insparken med att bjuda er alla på bubbel och snittar (det finns självklart alkoholfria alternativ) för att kicka igång dessa två veckor som vi har tillsammans. Vi tänkte att vi träffas och minglar, lär känna varandra och leker lite lekar in mot kvällen. Det kommer finnas filtar, musik och bra häng.

    Ni börjar skolan kl 13.00 på måndagen och denna kväll ger er därför chansen att träffa varandra innan allt annat kickar igång, samt att vi kan ge er en liten rundtur runt campus och lite annan information som kan vara bra att ha. Har du ej möjlighet att vara med på första kvällen så går det jättebra att hänga med på övriga insparken ändå, vi välkomnar även er som bara känner för att vara med på vissa aktiviteter som passar er, MEN ju fler desto roligare-och vi lovar er; nollningen är det bästa sättet att skapa nya kontakter och gemenskap i klassen.

    Schemat för insparken bifogas i facebookgruppen, och även de regler som är viktiga för er att veta. Under dessa två veckors gång har vi schemalagt en massa aktviteter, det kommer även finnas en poängjakt som gäller under hela insparken och det är upp till er att samla dessa poäng innan/under/efter våra aktiviteter eller på lediga dagar. All insamlad poäng kommer att sammanställas på finsittningen som avslut på insparken där vinnarlaget utses samt lagens MVP.

    Vi hoppas att ni alla vill vara med och skapa härliga minnen med oss! Hör av er om ni har några funderingar och glöm ej att gå med i facebookgruppen så att vi kan kontakta er. (Har ni ej facebook så kan ni meddela oss så skickar vi mejl med den infon ni behöver)
    Med vänlig hälsning, äldrekursarna.

    Kontaktuppgifter till generalerna:
    Evelina G Larsson
    evelinaglarsson@gmail.com
    0738008641

    Joni C Johansson
    Joni.cjohansson@gmail.com
    0768025907

    Information från CIBUS
    Hej!
    Varmt välkommen till Umeå Universitet och institutionen för kostvetenskap. Oavsett om du är ny student eller om du har studerat här tidigare så hoppas vi att du ska trivas. Institutionen för kostvetenskap har hand om kostvetarprogrammet och dietistprogrammet men även hem- och konsumentlärare samt diverse fristående kurser.

    Institutionen för kostvetenskap har en egen studentförening som heter Cibus. Vi tillhör den samhällsvetenskapliga sektionen (SamSek) som ligger under Umeå Studentkår. Styrelsen utgörs av studenter från både dietistprogrammet och programmet för kostvetenskap, och vi fungerar som en länk mellan institutionen, SamSek, kåren och studenterna. Alla frågor som rör nya kursplaner, utvärderingar av kurser och program, evenemang vid universitetet och övriga frågor eller information passerar genom oss, där studenterna då får en möjlighet att tycka till. Utöver detta anordnar Cibus event som sittningar, mottagningar, examenssittningar, kick-offer och mycket mer under terminerna. Dessa olika event är roliga sätt att träffa nya människor från andra terminer men också från andra program, och ökar chansen för dig att skapa ett stort kontaktnät för framtiden – eller att köpa/sälja kurslitteratur till ett bra pris!

    Cibus hittar du lättast på vår facebooksida (sök efter "CIBUS." – glöm inte punkten!) eller via mail på cibus.ordf@umeastudentkar.se . Nytt för iår är att det även går att hitta oss på instagram, där heter vi cibus.umea.

    Under första eller andra veckan kommer Cibus styrelse att komma till er klass för att presentera sig men även för att börja sälja kårmedlemskap. Dessa behövs för att kunna gå på studentpubarna men även för att ta del av vissa evenemang som kåren anordnar. Med kårmedlemskap fås även en ytterligare rabatt på träningskort på IKSU samt många andra bra rabatter via en rad olika företag. Cibus som förening gynnas av att du som student köper kårmedlemskap via oss. Den bonusen vi får in från kåren på sålda kårmedlemskap går direkt tillbaka till dig som student via de evenemang som Cibus anordnar, då studenter med kårleg får ett lägre deltagarpris. I samband med kårlegsförsäljningen säljer vi bland annat även supersnygga tygkassar till ett förmånligt pris.

    Hoppas att ni är lika taggade på en ny termin som vi är, vi ses snart i Norr!
    Vänliga hälsningar,
    Cibus
    genom
    ordförande Louise Jansson

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19. Vi ställer inte in. Vi ställer om.

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Det är annorlunda tider och vi är mitt i en pandemi där vi håller avstånd och visar hänsyn till varandra. Det är fortfarande så att utbildningar som hålls på campus kan komma att påverkas på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt.

    Bästa stället att hålla sig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas är på Studentwebben. Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Introduktionsföreläsningar – ny på universitetet

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att hålla reda på. Välkommen till våra digitala introduktionsföreläsningar 13-15 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • Studera med funktionsnedsättning
    • IT-tjänster för studenter
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Prestera och vara – hur hittar jag balans
    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Välkomstmässa

    Save the date! Digital välkomstmässa – ett perfekt tillfälle för dig att få koll på vad universitetet och Umeå kan erbjuda.

    Mässan startar kl 12 med en rejäl kick-off på huvudscenen. Därefter tar mässan vid. Där i vimlet kan du läsa om de utställande organisationerna och besöka mässmontrar virtuellt. Under tiden kommer det att finns representanter från organisationerna på plats i den virtuella värld mässan befinner sig i.

    När: Fredag 29 januari 2021
    Tid: Klockan 12.00 - 16:00

    Här håller du koll på Välkomstmässan. På sajten hittar du även studentföreningar, kårknutna föreningar och externa ideella föreningar. Föreningar som verkar i Umeå och på campus. Webben är ny och växer från vecka till vecka.

    Fäll ihop
  • Mottagningen

    Studielivet är mycket mer än bara studier! Studentkårerna arrangerar till studiestarten en mottagning för att välkomna alla nya studenter på Umeå universitet.

    Du som väljer att vara med får vänner för livet, känna hur studentlivet fungerar och lära dig studentikosa ord och sånger. För visst vill du också få ut det mesta av din studietid i Umeå du med?

    När: Mottagningen börjar den 13 januari och slutar den 29 januari. 

    Här håller du koll på och går med i mottagningen

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)