TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Du är antagen till Kostvetarprogrammet vid Umeå universitet. Jag som skriver det här brevet heter Annica Nylander och är programsamordnare. Du kommer att träffa mig vid det digitala uppropet. Jag vill påminna dig om att tacka ja till din studieplats på antagning.se innan svarstiden går ut, för att du ska behålla din studieplats. Om du inte vill behålla din plats på programmet är vi tacksamma om du svarar nej via antagning.se. Varmt välkommen, vi hoppas att du ska få en mycket givande studietid!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopProgrammet startar med upprop och introduktion.
Det är du själv som ansvarar för att registrera dig på kursen. Det gör du genom att logga in på Ladok för studenter
Webbregistreringen är öppen mellan 21/8 - 29/8
Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN. Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen Canvas förrän du är registrerad.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
https://www.student.ladok.se/student/app/studentwebb/
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/glomt-losenord-eller-anvandarnamn/
Har du inte möjlighet att närvara vid introduktionen måste du anmäla det i förväg till studieadministratören annars förlorar du din studieplats.
En månad före kurs/modulstart är schemat klart. Det kan dock ske mindre förändringar, så ha för vana att titta på schemat.
De två första modulerna kommer att samläsas med Gastronomiprogrammet som läser sitt program på campus i Umeå. Det innebär att på schemat anges både sal på campus samt en zoomlänk för att delta digitalt i undervisningen.
Kostvetarprogrammet är på distans med två fysiska träffar per termin i Umeå. Merparten av undervisningen sker på distans med schemalagda föreläsningar, laborationer och seminarier under dagtid varje vecka via lärplattform. Det betyder att du kan studera majoriteten av din studietid genom att bo kvar på din hemort. Under hösten kommer det vara två fysiska träffar.
Den här terminens träffar är vecka 40 och 49.
Att läsa på distans innebär att du som student måste ta ett stort eget ansvar för dina studier och att du är aktiv i lärplattformen där information om studieupplägg finns. Studietakten är 100% vilket innebär att vi förväntar oss att du kan lägga ner ca 40 timmar i veckan på dina studier.
Tänk på att det kan vara bra att köpa eller beställa kurslitteraturen till första modulen i god tid så att du har den vid kursstart.
Kursplan med litteraturlista hittar du här: Kursplan
Fäll ihopUnder utbildningen använder vi oss av lärplattformen Canvas och det är där du till stora delar kommer att bedriva dina studier och kommunicera med lärare och medstudenter. Du får tillgång till Canvas efter din registrering. I samband med introduktionsdagarna kommer vi att gå igenom och visa Canvas och dess funktioner. I Canvas hittar du allt du behöver för kursen och där kommer du även att lämna in arbeten och examinationer, samt delta i diskussioner och seminarier.
Förutom Canvas så använder vi oss av e-mötesverktyget Zoom i undervisningen (för att komma igång med Zoom, se instruktion nedan). Det är därför viktigt att du har tillgång till bra uppkoppling, dator och headset.
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop