Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Masterprogram i Fysioterapi

Välkommen till Masterprogrammet i Fysioterapi och till första kursen Vetenskaplig teori och metod, 15 hp på Inst för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för fysioterapi. Innan kursstart måste du göra några saker. Här nedan får du veta vad du måste göra och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi hälsar dig varmt välkommen med hopp om en givande studietid!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    För att starta programmet ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart.
    Det kan du göra från och med måndag den 24 augusti till och med måndag den 31 augusti.
    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.
    En manual för hur webbregistreringen går till, hittar du på www.student.umu.se/registrering.
    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id, se länk nedan.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1:a kursträff onsdag 9 september

    Tid: Kl 08.30

    Plats: Distans

    Programmet startar 31 augusti med förberedelser inför kursträff 1.
    Lärplattformen Cambro öppnar ungefär en vecka innan kursstart.
    Kom ihåg! För att börja kursen måste du först ha registrerat dig!

    Fäll ihop

Om kursen

  • 1:a kursens upplägg

    Det här är en kurs med tre träffar. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand och med olika grupparbeten, men träffa lärare och alla kursare på distans via Zoom vid tre tillfällen. Eftersom delar av det som ingår i dessa träffar är obligatoriska betyder det att du måste vara med på dessa moment för att kunna bli godkänd på kursen.

    På träffarna hålls föreläsningar och obligatoriska seminarier, work-shops, journal club samt förberedelser och redovisningar i grupp. Utöver kursträffarna planeras även några andra sammankomster via nätet. Därför behöver du preliminärt reservera 1 oktober, 7 och 8 oktober samt 30 november.

    Mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Cambro. Där finns bland annat schema, kursplan, studiehandledning, kursmaterial, filmer och uppgifter. Där kan du även ha kontakt med dina lärare och dina kursare. Kursen innebär halvtidsstudier och samläses med studenter från enheten för Arbetsterapi.

    Fäll ihop
  • Kursträffar

    Kursträff 1: 9-11 september via Zoom

    Kursträff 2: 12-15 oktober via Zoom

    Kursträff 3: 7-9 december via Zoom

    Tentamen: 14 januari 2021

    Fäll ihop
  • Kontakt

    Kursansvarig för första kursen:
    Nina Lindelöf, universitetslektor
    090-786 5002
    nina.lindelof@umu.se

    Programvägledare för masterprogrammet:
    Börje Rehn, docent
    090-786 9319
    borje.rehn@umu.se

    Se även kontaktformulär längre ner på sidan.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)