TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Du har blivit antagen till senare del av masterprogrammet i finansiering vid Handelshögskolan vid Umeå universitet. Jag heter Monika Larsson och jag är din programvägledare. På den här sidan hittar du viktig information. Varmt välkommen till programmet och hoppas du får en fin studietid här i Umeå!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Registreringen sker på campus i början av september 2024. Har du problem att registrera dig hör av dig till mig.
Under sommaren är jag på semester fram till 5 augusti.
Vid akuta frågor under min semester
Behöver du nå någon akut under sommaren så är Infocenter bemannat under sommaren.
För mer information om programmet se programmets utbildningsplan.
På Handelshögskolans studentwebb har vi samlat all information du som ny student vid Handelshögskolan skulle kunna tänkas behöva.
Där finner du information om tentor, praktik, uppsats, utlandsstudier, examen och karriär. (Klicka på menyn i översta högra hörnet).
Som antagen till senare del av programmet kommer du att börja den hösttermin av programmet som du inte redan läst. Du kommer innan terminsstart att bli kontaktad av mig om vilken kurs du ska gå.
Nedan ser du kurskod och kurstitel på de vanligaste kurserna. Leta rätt på kurskoden för den kurs du ska läsa och gå in i kursplanesök och skriv in kurskoden så kommer du åt kursplanen för kursen.
I kursplanen finner du lärandemålen för kursen samt litteraturlistan.
Kurskod Kurstitel
2FE194 Current Trends and a Minor in Management D 30hp
2FE193 Current Trends and a Minor in Marketing D 30hp
2FE195 Current Trends and a Minor in Accounting D 30hp
2FE197 Current Trends and a Minor in Business Development D 30hp
2FE108 Financial Management D 30hp
Kursplanen är för hela kursen d.v.s. för alla 30hp för hela terminen.
Den består av fyra moment om 7,5hp vardera som du läser i sekvens. Varje moment har ett eget schema som du finner på Studentwebben, kursens första moment finns tillgänglig i början av augusti.
Namnet på det första momentet och därmed på schemat hittar du i kursplanen ovan.
Vi använder oss av en kursplattform för vart och ett av momenten som kallas Canvas.
I Canvas kommer du att hitta all information du behöver om ditt moment så som instruktioner om inlämningsuppgifter, lista med deltagare i momentet och meddelande från din lärare.
Du kommer också att anslutas till en Canvassida för hela programmet. På den sidan kommer jag att lägga ut viktig information som gäller hela programmet.
Kom ihåg att du först måste vara registrerad för att komma åt Canvassidan för ditt moment.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.