Hoppa direkt till innehållet
printicon

Att tänka med pennan i hand väcker idéerna

– Sedan fem år tillbaka är jag lead designer, det är ett bra jobb där man får fokusera på designkvalitet och kreativitet. Jag både kommunicerar design till våra kunder och guidar yngre anställda i företaget. Det är alltid ett lagarbete, när vi träffar kunder kommer vi alltid hela designteamet som arbetar med produkten, berättar Tommy Forsgren, alumn från Designhögskolan som i dag arbetar på DesignworksUSA i München.

Tommy Forsgren gick kandidatprogrammet i industridesign och masterprogrammet i transportdesign på Designhögskolan. Han tog examen 2002. Nu arbetar han som lead designer för DesignworksUSA BMW Group i München, Tyskland. Han föddes 1975 i Karlstad. Nu bor han utanför München med sin fru och ett barn, ytterligare ett är på väg.

Varför blev du industridesigner?
– Jag har alltid haft ett konstnärligt intresse, men när jag var yngre visste jag ingenting om vad industridesign innebär. Jag tänkte att jag kanske skulle bli arkitekt, men sedan tipsade en kompis mig om industridesign och om att det fanns en cool skola på det området i Umeå. Jag började titta närmare på utbildningen och blev väldigt intresserad. Jag har alltid hållit på att teckna, så jag började fokusera på att få fram någon slags arbetsprover, sökte till Designhögskolan och kom in.

Funderade du på andra skolor också eller sökte du bara till Designhögskolan i Umeå?
– Just då kikade jag lite på Konstfack i Stockholm också, men tyckte att undervisningen verkade väldigt fri medan Umeå verkade mer strukturerat och hade cool utrustning, så jag valde Umeå.

Vad har du gjort sedan du gick ut från Designhögskolan?
– Efter examen sökte jag jobb hos flera stora biltillverkare, till exempel Honda, BMW och Porsche. Faktiskt fick jag komma på den första intervjun hos Porsche och därifrån fick jag också det första jobberbjudandet. Så jag började arbeta med utvändig bildesign hos Porsche i Stuttgart. Det var en projektanställning i åtta månader och jag fick jobba med erfarna designers.
– Jag trivdes i Tyskland, så när projektanställningen tog slut sökte jag jobb runtom i Tyskland och fick möjlighet att börja arbeta vid DesignworksUSA i München. Företaget ingår i BMW Group, de köpte Designworks för 20 år sedan för att mer inspiration utifrån. Vi är tre studios, den största i Los Angeles, sedan finns vi i München och Singapore och håller på att öppna i Shanghai. Hälften av de jobb vi gör är för de egna märkena som BMW, hälften för externa kunder. Det kan vara allt från tåg till båtar, klockor och telefoner, men vi jobbar inte med andra biltillverkare.
– Sedan fem år tillbaka är jag lead designer, det är ett bra jobb där man får fokusera på designkvalitet och kreativitet. Jag både kommunicerar design till våra kunder och guidar yngre anställda i företaget. Det är alltid ett lagarbete, när vi träffar kunder kommer vi alltid hela designteamet som arbetar med produkten.

Vilka slags designprojekt har du varit involverad i?
– Jag har varit på Designworks i tio år nu och har haft turen att få jobba med många olika typer av produkter (se exempel på www.toyfon.com). Designworks gör både ut- och invändig design, men jag fokuserar huvudsakligen på utvändig design. De senaste åren har jag arbetat med en ny bil, den har blivit utvald, men det är fortfarande lite hemligt, så jag kan inte berätta mer om det.

Om du jämför ditt nuvarande jobb med att arbeta för en specifik biltillverkare, vad är skillnaderna?
– Designprocessen är mer mångfacetterad hos Designworks, inom bildesign är jobbet lite mer indelat i fack, mer specialiserat. Där gör designern traditionellt bara skisserna medan vi gör mer av konceptutveckling, från skiss till modellering, vi gör så att säga hela paketet.

Är det du jobbar med nu vad du drömde om när du blev intresserad av industridesign?
– Ja! Det har blivit liksom en grej av varje hittills, jag har gjort en motorbåt, en segelbåt, en bil etcetera. På det sättet har det varit väldigt lärorikt, utmanande och intressant hela tiden.

Kommer du ihåg hur det kändes när du började på Designhögskolan?
– Det var annorlunda än allt jag upplevt dittills. En blandning av folk, som mig själv eller yngre, men det var också de som var runt 30-35 år. Vi var som ett litet samhälle, det var en väldigt familjär känsla. Man liksom levde på skolan, det var väldigt intensivt och kul för man kunde verkligen fokusera på det man höll på med. Jag var väldigt mycket i skolan.

Är det några kontakter från Designhögskolan som haft betydelse för dig i ditt yrkesliv?
– Alltså, jag har fortfarande kompisar från skolan, men har inte haft så mycket kontakt med skolan genom åren. Däremot har jag alltid känt att jag borde ge något tillbaka till skolan. De första åren tänkte jag att jag kanske inte hade tillräckligt erfarenhet, men nu tio år har gått tror jag att jag bidra med mycket tips och input till studenterna.

Vilka råd ger du studenterna?
– En tvådagars workshop som jag haft nu blir ganska intensiv, så jag försöker fokusera på rent praktiska tips och tekniker som jag använder mig av, skissande för hand och 3D-modellering. Jag försöker förse dem med mycket tips och tricks som jag lärt mig, lite genvägar, så att de inte själva måste göra alla misstag. Jag försöker visa dem ett sätt att komma in i ett "flow", att hålla tempot uppe och liksom tänka med pennan, en snabb väg att få ner idéer på papper så att man sedan kan använda dessa idéer för att utveckla starka designkoncept. Jag vill få dem snabba, att bara skissa på både för hand och i datorn och inte vara rädda för att det ska bli fel. Jag trycker också på vikten av att bemästra sina verktyg så att inte verktygen styr designen.

Vilka sidor av din utbildning vid Designhögskolan har du haft mest nytta av i ditt nuvarande jobb?
– Jag tror en bra sak med utbildningen generellt är att den är mångfacetterad och ger många bra verktyg inom varje fält. Då blir det upp till varje student att bestämma sig för vad han eller hon vill bli bra på. Det är bra att grundutbildningen är bred och att man sedan kan specialisera sig på masterprogrammen, att man då kan välja sin väg. För mig innebar det mycket skissande och datormodellerande.

Vad saknar du mest från din studietid i Umeå?
– Jag saknar den egentligen inte, utan uppskattar snarare att jag fått vara med om den. Vad jag gillade bäst då var att man kände sig så priviligierad som fick ha en egen arbetsplats på skolan och tillgång till lokaler och utrustning. Och alla fina vänner, vi var som en familj.

Vad gör du om tio år?
– Jag vet inte. Jag hoppas bara att jag får fortsätta arbeta kreativt och med intressanta kunder och tillsammans med intressanta människor.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog
Intervjun gjordes i september 2012

Namn
Tommy Forsgren
Varifrån kommer du?
Karlstad
Var bor du?
München