"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Psykoterapeutprogrammet

Du har blivit antagen till Psykoterapeutprogrammet med start våren 2025! På den här sidan hittar du viktig information som kommer att vara användbar för dig som student. Vi önskar dig varmt välkommen till kursen och hoppas att du kommer att trivas med din studietid i Umeå!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 16 december 2024.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på programmet

    För att kunna gå programmet och få dina resultat registrerade måste du registrera dig på programmets inledande kurser Introduktionskursen och kursen i Forskningsmetodik. Självregistering sker via Ladok för studenter.

    Registreringen öppnar en vecka före programstart och stänger samma dag som programmet startar 20 januari 2025. Det är viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte registrerat dig riskerar du att förlora din plats på programmet. 

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering.

    Regelbundna fysiska träffar för undervisning sker vid 2 sammanhållna dagar per månad vid Umeå universitet, därtill tillkommer handledning.

    När du har tackat ja till din plats på programmet måste du närvara fysiskt vid första träffen onsdag 29/1 kl 10 i Beteendevetarhuset BET.E.101 för att bekräfta din plats. Se nedan länk i schema.
    Om du inte kan närvara fysiskt vid första träffen och inte har meddelat oss i förväg kan du förlora din plats.

    LÄMNA ÅTERBUD:
    Om du bestämt dig för att inte läsa kursen lämnar du återbud på www.antagning.se

    SJUKDOM:
    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    RESERV:
    Om du blivit antagen som reserv efter det att självregistreringen stängt ska du kontakta kursens studieadministratör för att bli registrerad manuellt. Mejla till admin.psy@umu.se

  • 4. Börja programmet

    Terminsstart 20/1. Första fysiska träff 29/1.

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Kursens schema publiceras en månad innan kursstart. 

    Vänligen notera att schemat kan förändras. Kontrollera därför schemat löpande.

    Observera att du kommer att läsa två kurser parallellt under våren 2025. Programmet ges på 50% av heltid, vilket innebär att du ska beräkna att lägga ner 20 timmar per vecka under studietiden. Under första året kommer du att samläsa med de som läser specialistpsykologinriktningen.

    2PS200 - Introduktionskurs (ALLM)
    2PS202 - Forskningsmetodik och psykoterapiforskning (ALM)

    Terminen startar 20/1. Den första veckan är läsvecka då du förväntas börja läsa in dig på kurslitteraturen. Se Canvas för mer information.

    Här kan du söka fram kursplan tillsammans med kurslitteratur.

    Dagar och tider då de fysiska träffarna genomförs vid Umeå universitet under vt25 är:

    29-30/1, 12-13/3, 9-10/4, 7-8/5 samt 4-5/6.
    Generellt är tiderna på onsdagarna kl. 10-ca 17 och på torsdagarna kl. 08.30-15. Observera att examinationer ofta ligger i anslutning till dessa träffar. Se schema.

Om programmet

  • Lärplattform

    Kursen använder Canvas som lärplattform. Kurssidan på Canvas kommer att vara tillgänglig först vid terminsstart och efter att du registrerat dig på kursen. För att kunna logga in behöver du aktivera ditt Umu-id, se mer information i välkomstbrevet "2. Aktivera ditt Umu-id och MFA"

  • Pykoterapeutprogrammets upplägg

    Psykoterapeutprogrammet är på 90 högskolepoäng och genomförs på halvfart under tre års tid och mynnar ut i en Psykoterapeutexamen. Du kan därefter ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen.

    Under första året läser du som kommit in på den allmänna inriktningen tillsammans med de studenter som läser specialistinriktningen. Under andra året sker fördjupning inom de teoretiska områdena PDT eller KBT. Under tredje året genomförs kurser inom vald fördjupning av psykoterapeutisk teori och metod, professionell utveckling samt vetenskapligt examensarbete.

  • Information från institutionen för Psykologi

    På denna webbsida hittar du som är student vid institutionen för psykologi information som rör dina studier. Välkommen till oss!

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)