TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Institutionen för omvårdnad hälsar dig varmt välkommen till utbildningen för sjuksköterskeexamen med studier inom ämnet omvårdnad. Vi hoppas och tror att din studietid kommer att uppfylla dina förväntningar, utveckla dina kunskaper och färdigheter, din professionella kompetens samt att studierna är personligt utvecklande.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
För att kunna påbörja sjuksköterskeutbildningen och ansöka om studiemedel måste du närvara (online via ZOOM) på utbildningens första dag och ”kursuppropet”. Kursregistrering sker efter obligatoriskt upprop och sköts av personal på institutionen . Aktivera ditt användarkonto före kursstart. Är du inte med eller meddelat förhinder tappar du din utbildningsplats.
OBS! Närvaro vid uppropet är obligatoriskt!
Den som inte är anmäld på kursuppropet förlorar sin plats.
Återbud: Har du tackat ja till en utbildningsplats och inte längre har för avsikt att studera - Lämna då snarast återbud på www.antagning.se - logga in. Meddelande om ditt återbud är viktigt och möjliggör att vi kan kalla reserv och någon annan person kan antas till utbildningsplatsen.
Distansutbildningen är delvis nätbaserad, med obligatoriska träffar i Örnsköldsvik. Undervisningen sker till stor del via nätet men verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och träning i praktiska moment innebär fysisk närvaro på din studieort med omnejd, och utgör drygt en tredjedel av utbildningen. VFU omfattar totalt 32 veckor som görs inom studieortens avtalsområde, delar av Västernorrland, oftast på studieorten med omnejd. Förutom VFU innehåller varje termin 1-5 träffar à 2-5 dagar på studieorten.
För närmare detaljer angående obligatorisk närvaro på plats under terminerna se respektive schema för kurserna. Schemat publiceras 4 veckor inför respektive kursstart.
Totalt inom Sjuksköterskeprogrammet är det 32 veckors obligatorisk VFU (praktik), vilket utgör 3 veckor i termin 2, 5 veckor i termin 3 och 12 veckor i termin 4 och i termin 6, samt 2 dagars auskultation i termin 1. VFU sker inom studieortens avtalsområde, delar av Västernorrland.
Som student behöver du ha vetskap om vilka vaccinationer du tidigare genomfört samt ta del av det hälso- och vaccinationsprogram du omfattas av som student inom Medicinska fakulteten, se information via länkarna nedan.
Här hittar du svar på vanliga frågor om utbildningen
Hälso- och vaccinationsprogrammet
Hälso- och vaccinationsprogram för studerande på grundutbildningar inom Medicinska fakulteten
Umeå universitets Covid-19-information till studenter med VFU/klinisk praktik i hälso- och sjukvård och äldreomsorg
Programmets första kurs startar måndagen den 2/9.
Första kursveckan, vecka 36, bedrivs studier på hemorten med schemalagda träffar via lärplattformen. Första möjlighet att träffa kursansvarig lärare och studiekamrater är den 2/9 kl 08:30 via Zoom. Information om hur du kommer i gång med Zoom finns på kurssidan i Canvas.
Vecka 38 är schemalagd som kursträff med obligatorisk närvaro i Örnsköldsvik, för närmare detaljer se schema.
Första terminens övriga obligatoriska träffar i Örnsköldsvik är dagar under vecka 38 samt under vecka 41, 48, 50 och 51.
Du behöver aktivera ditt användarkonto Umu-id (se nedan ”Aktivera användarkonto") för att kunna logga in på lärplattformen Canvas. Där finner du programmets kurser samt övrig programinformation, information om verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vaccinationsprogrammet osv. Programmets första kurs som du ska logga in på är:
Sjuksköterskans profession – introduktion HT24
Studentwebben: logga in med ditt Umu-id för att ta del av mer sidor för studenter.
Du loggar in med hjälp av ditt användarkonto/UMU-id (se information om UMU-id under "Aktivera användarkonto" längre ner på sidan). Så här loggar du in i Canvas:
1. Länk till lärplattformen Canvas
2. Logga in i Canvas med ditt UMU-id
3. Du finner din kurs under ”Översikt"
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.