"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot anestesisjukvård

Varmt välkommen till utbildning vid Umeå universitet, institutionen för omvårdnad! Vi önskar dig en givande studietid!

Så här börjar du

  • 1. Viktigt om antagningsbeskedet

    Det görs bara ett urval. Därför behöver du inte tacka ja till platsen. Om du av någon anledning inte längre är intresserad av din studieplats är det viktigt att du snarast lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast via Mina sidor på Antagning.se

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Upprop sker måndag 15/1 2024

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    2024-01-15

    Tid: 08:00

    Plats: Lärplattformen Canvas

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Obligatorisk anmälan om deltagande i programmet via lärplattformen Canvas i samband med kursstart/upprop gäller. Den som inte aktivt gör en deltagaranmälan inom angiven tid förlorar sin utbildningsplats om inte särskilda skäl meddelats. Reserv kallas omedelbart.

    Logga in på lärplattformen Canvas på följande sätt:

    • Länk till kursplattformen: https://canvas.umu.se
    • Klicka på knappen Logga in med ditt Umu-id
    • Du omdirigeras nu till en central inloggning för Umeå universitet adfs.umu.se Här anger du ditt Umu-id och ditt lösenord (se information om Umu-id under "Aktivera Umu-id (användarkonto)" längre ned på sidan)
    • Du kommer nu till en kursöversikt där alla kurser som du är antagen till presenteras med varsitt kurskort
    • Klicka på kurskortet för aktuell kurs
    • Via frågetecknet och Hjälp längst ner till vänster i det blå fältet hittar du mer info om hur Canvas fungerar https://www.canvas.umu.se/courses/37

    Fäll ihop

Om programmet

  • Programmets/kursens upplägg

    Programmet är upplagt som distansstudier med ett antal kursträffar på kursorten. I undervisningen använder vi oss av lärplattformen Canvas. Får du problem vid inloggning på lärplattformen kan du kontakta vår support: support@omvardnad.umu.se. Tänk på att ange vilken utbildning det gäller samt dina kontaktuppgifter, så hjälper vi dig så fort som möjligt.

    Fäll ihop
  • Kursträffar

            
    Termin 1 Vårterminen             2024-01-15--2024-06-02

    Termin 2 Höstterminen            2024-09-02--2025-01-19

    Vårterminen omfattar tre kurser:

    Termin 1

    Kurs 1: Pre- och intraoperativ omvårdnad 6 hp startar den 15/1 med nätburna egna studier och pågår tom den 11/2. Två dagars auskultation på operationsavdelning sker under v 5. Kursen innefattar en campusvecka, v 4

    Kurs 2: Fysiologi med inriktning mot akutsjukvård 9 hp pågår från den 12/2 till den 24/3. Kursen är helt webbaserad avslutas med en salstentamen.

    Kurs 3: Omvårdnad med inriktning mot anestesisjukvård och anestesiologi 15 hp startar den 25/3 och pågår till den 2/6. Kursen innefattar en campusvecka, v 15, samt två veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) v 16-17 alternativt v 18-19.

     Termin 2

     Höstterminen omfattar två kurser som läses växelvis.

    Kurs 4: Omvårdnad med inriktning mot anestesisjukvård, verksamhetsförlagd utbildning 15 hp, Startar 2/9 och pågår till den 19/1 2025. Avslutande klinisk examination i simuleringsmiljö på Campus v 49.

    Kurs 5: (Omvårdnad, självständigt arbete med inriktning mot anestesisjukvård 15 hp) startar den 2/9 och pågår till 19/1 2025. Handledare utses efter upprop (i Canvas) och handledning sker efter överenskommelse mellan student och handledare. Examination sker v 2  2025 på Campus.

    Fäll ihop
  • Övrig information/Kontaktinformation

    För nätburet program eller kurs krävs tillgång till dator med internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum där motsvarande teknik kan nyttjas. För att du ska kunna delta i E–möten krävs att du har en webbkamera och ett headset. 

    Hör gärna av dig om du har funderingar kring något som rör programmet/kurserna. Du använder då kontaktformuläret längst ned på sidan.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Se datum och tid för varje föreläsning via länken

     

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)