Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Tekniskt-naturvetenskapligt basår

Välkommen till Umeå universitet och Tekniskt-naturvetenskapligt basår. På denna sida hittar du viktig information inför starten på basåret, läs igenom allt och kontakta oss om du har några frågor. Vi på basåret hoppas att du ska få en givande studietid här i Umeå!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Programmet startar med upprop och information måndag 31 augusti, se även avsnittet Börja programmet. Uppropet kommer att ske i mindre grupper på campus med start tidigast klockan 9.00. Mer information om hur uppropet kommer att gå till kommer under vecka 33 att skickas ut till den mejladress du angivit på antagning.se samt publiceras på webbsidan:

    Ny student på basåret

    Om du inte har möjlighet att närvara vid uppropet måste du anmäla det till basårets studieadministratör senast måndag 31 augusti klockan 8:00, annars förlorar du din studieplats. Kontaktuppgifter hittar du på sidan för basårets studenter:

    Webbsida för basårets studenter

    För att bli registrerad på programmet måste du registreras på någon av de inledande kurserna. För att bli registrerad på basårskurserna ska du gå på upprop på respektive kurs. Vilken dag och tid dina kurser börjar beror på gruppindelningen, som kan göras klart först efter uppropet den 31 augusti. Undervisningen på basåret startar på morgonen tisdag 1 september.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 31 augusti 2020

    Tid: meddelas senare, se nedan

    Plats: meddelas via mejl samt på webbsidan Ny student HT20 vecka 33

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Du väljer själv vilka kurser du vill läsa under basåret, inom ramarna för de kurspaket vi kan erbjuda. Det är därför mycket viktigt att du tänker igenom vilken behörighet du önskar uppnå, så att du väljer det kurspaket och de kurser som du behöver för att bli behörig till det program du vill läsa efter basåret. Läs mer under avsnittet ”Välj dina basårskurser”.

    Undervisningen på basåret är campusbaserad men p.g.a. pandemin kan den behöva genomföras i mindre grupper. Detaljerad information om undervisningens upplägg kommer du att få av läraren vid kursstart på respektive kurs.

    Bekanta dig med Zoom

    Vi ser gärna att du bekantar dig med IT-plattformen Zoom inför programstarten eftersom Zoom kan komma att användas, av både administrationen och lärarna, under din studietid på basåret. En guide till Zoom hittar du på sidan för dig som är ny student på basåret:

    Webbsida för nya basårsstudenter

    Garantiplats

    Du som har antagits till basåret får en garantiplats på något efterföljande program. Mer information om garantiplatser samt kurslitteraturlista med mera hittar du på sidan för basårets studenter:

    Webbsida för basårsstudenter

     

    Fäll ihop
  • Välj dina basårskurser

    Du har ännu inte valt vilka kurser du ska läsa under basåret, det ska du göra via ett särskilt webbformulär. Vi vill att du gör detta val snarast, men allra senast fredag 7 augusti. Mer information om hur du går tillväga samt länk till webbformuläret finns på sidan för dig som är ny student på basåret:

    Webbsida för nya basårsstudenter

     

    Fäll ihop
  • Sommarringning och kontaktuppgifter

    För dig som antas i urval 1 erbjuder vi så kallad sommarringning. Det innebär att en student som själv gått basåret kommer att ringa upp dig, för att hälsa dig välkommen och svara på frågor. Sommarringningen sker under perioden 13 – 23 juli och görs till det telefonnummer som du har angett på Antagning.se.

    För dig som antas i urval 2, och för dig som har frågor kvar efter sommarringningen, finns det möjlighet att ställa frågor direkt till basårets administration. Du hittar information om perioder för sommarjouren samt våra kontaktuppgifter på sidan för basårets nya studenter:

    Webbsida för nya basårsstudenter

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)