"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Ämneslärarprogrammet - åk 7-9, 270 hp

Engelskt namn: Subject Teacher Education Programme for Secondary School

Denna utbildningsplan gäller: HT13 och fram till HT15 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: LYAGR

Högskolepoäng: 270

Diarienummer: 511-698-13

Ansvarig fakultet: Lärarhögskolans styrelse

Beslutad av: Umeå School of Education vid Umeå universitet, 2011-02-24

Reviderad av: Rektor för Lärarhögskolan vid Umeå universitet, 2013-02-12

Behörighetskrav

Ingångsämne: Bild

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Dessutom antagningsprov, se www.estet.umu.se. Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR

Bild/Slöjd, trä och metall/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Bild/Slöjd, trä och metall/Matematik

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Bild/Slöjd, trä och metall/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Bild/Slöjd, textil/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Bild/Slöjd, textil/Matematik

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Bild/Slöjd, textil/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Engelska/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Engelska/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Ingångsämne: Engelska

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c / A6c). Läs mer om behörighet under ”ämneskombinationer” i programmenyn till vänster.

Ingångsämne: Hem- och konsumentkunskap

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR

Historia/Geografi/Matematik

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma D (områdesbehörighet 6 c).

Historia/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Ingångsämne: Historia

Engelska B, Samhällskunskap A, Historia A. Eller Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Historia 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Läs mer om behörighet under ”ämneskombinationer” i programmenyn till vänster.

Hem och konsumentkunskap/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Hem och konsumentkunskap/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Idrott och hälsa/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Id B, Ma B, Nk B, Hi A. Nk B kan ersättas av Bi A+Ke A+Fy A (områdesbehörighet 6 c).

Idrott och hälsa/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Id B, Ma B, Nk B, Hi A. Nk B kan ersättas av Bi A+Ke A+Fy A (områdesbehörighet 6 c).

Ingångsämne: Idrott och hälsa

Engelska B, Samhällskunskap A, Idrott och hälsa B, Matematik B, Naturkunskap B. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Idrott och hälsa 2, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (områdesbehörighet 6c/A6c). Naturkunskap B/2 kan ersättas av Biologi A/1, Fysik A alt 1a/1b1+1b2 och Kemi A/1. Läs mer om behörighet under ”ämneskombinationer” i programmenyn till vänster.

Matematik/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Matematik/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Ingångsämne: Matematik

Engelska B, Samhällskunskap A, Matematik D. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Matematik 4 (områdesbehörighet 6c/A6c). Läs mer om behörighet under ”ämneskombinationer” i programmenyn till vänster.

Musik/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Musik/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Musik/Samhällskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B (områdesbehörighet 6 c).

Ingångsämne: Musik

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Dessutom antagningsprov, se www.estet.umu.se. Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR

Musik/Svenska

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A (områdesbehörighet 6 c).

Religionskunskap/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Religionskunskap/Geografi/Matematik

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma D (områdesbehörighet 6 c).

Ingångsämne: Religion

Engelska B, Samhällskunskap A, Historia A. Eller Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Historia 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Läs mer om behörighet under ”ämneskombinationer” i programmenyn till vänster.

Ingångsämne: Samhällskunskap

Engelska B, Samhällskunskap B, Matematik B. Eller: Samhällskunskap 2, Matematik 2a / 2b / 2c (områdesbehörighet 6c/A6c). Läs mer om behörighet under ”ämneskombinationer” i programmenyn till vänster.

Samhällskunskap/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Samhällskunskap/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Samhällskunskap/Musik

Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B (områdesbehörighet 6 c).

Samhällskunskap/Svenska

Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B (områdesbehörighet 6 c).

Ingångsämne: Slöjd trä- och metall

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Samt 160 tim dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet alternativt antagningsprov, se www.estet.umu.se. Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR

Ingångsämne: Slöjd textil

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Samt 160 tim dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet alternativt antagningsprov, se www.estet.umu.se. Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR

Ingångsämne: Svenska

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR

Svenska/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Svenska/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).

Svenska/Musik

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A (områdesbehörighet 6 c).

Svenska/Samhällskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B (områdesbehörighet 6 c).

Slöjd, trä och metall/Geografi/Bild

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Slöjd, trä och metall/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Slöjd, trä och metall/Geografi/Matematik

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Slöjd, trä och metall/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Slöjd, textil/Geografi/Bild

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Slöjd, textil/Geografi/Historia

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Slöjd, textil/Geografi/Matematik

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Slöjd, textil/Geografi/Religionskunskap

Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 översätts på engelska till Degree of Master of Arts/Science in Secondary Education.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att,
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(Om utbildning på grundläggande och avancerad nivå, se Högskolelagen 1 kap §§ 8-9)

Nationella mål för aktuell examen

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 ska studenten
-   visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl överblick över ämnesstudiernas huvudområde som fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
För ämneslärarexamen ska studenten också
-  visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen och visa kännedom om vuxnas lärande,
-  visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
-  visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
-  visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
-  visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
-  visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning.

Färdighet och förmåga
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 ska studenten
-   visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
-  visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
-   visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
-  visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
-  visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
-  visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna, 
-  visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
-  visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
-   visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
-  visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
-  visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.   

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Examensarbete/självständigt arbete
Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller minst två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom utbildningen.

Lokala mål för aktuell examen


Examinationsformer

Prov sker normalt i slutet av varje kurs och är muntliga och/eller skriftliga. Examination kan även ske genom fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga och/eller skriftliga rapporter etc.
Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i respektive kursplan.

Betyg

Betyg sätts för varje kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. laborationer, projektrapporter och inlämningsuppgifter är godkända. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos berörd Fakultetsnämnd, inför en ny provomgång, begära att en annan lärare utses att bestämma betyg i det förnyade provet. Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd del av kurs erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagda studier vid ett tillfälle.

Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Studentcentrum/Examensenheten. För närmare information se högskoleförordningen samt http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande (som skall motiveras) är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 ska utbildningen omfatta ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 195 högskolepoäng och som huvudregel ämnesstudier i tre undervisningsämnen. Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen ska omfatta minst en fördjupning om 90 högskolepoäng i relevant ämne eller ämnesområde. För varje övrigt i examen ingående ämne krävs minst 45 högskolepoäng. När svenska, samhällskunskap eller musik ingår krävs dock alltid 90 högskolepoäng inom ämnesområden relevanta för dessa ämnen.
Inriktningen ges med ett begränsat antal ämneskombinationer.

Ämneslärarutbildningen med inriktning mot grundskolans årskurs 7-9, 270 högskolepoäng består av följande utbildningsområden

  • Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng,
  • Relevanta ämnesområden som omfattar 180 högskolepoäng varav ett examensarbete om 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom inriktningen,
  • Verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng.

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande

  • skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
  • läroplansteori och didaktik,
  • vetenskapsteori och forskningsmetodik,
  • utveckling, lärande och specialpedagogik,
  • sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • bedömning och betygsättning, och
  • utvärdering och utvecklingsarbete.

Innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan(UK) återfinns i särskilda kurser. UK- kursernas innehåll integrerar de centrala kunskapsområdena och återfinns i specifika kursplaner för programmet. De inledande kurserna i termin 1 utgår dock från samma kursplaner som övriga lärarprogram, men profileras i ämnesspecifika grupper med anpassad litteratur.  Huvudämnen i programmet anknyts till relevanta ämnes-, ämnesdidaktiska studier i relation till programmets verksamhet och ämneslärarprofessionen.
I utbildningen ingår 30 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning, relaterad till inriktningens verksamhet.  Den verksamhetsförlagda utbildningen är fördelad över utbildningen med egna kursplaner som relaterar till studierna inom huvudämnet och UK-kurserna.

Obligatoriska kurser
Antagning till programmet sker till följande ingång: Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, 270 högskolepoäng.
Studenten ska ha genomgått följande kurser inom programmet:

Utbildningsvetenskaplig kärna I, 28,5 högskolepoäng
6LU003 Kunskap, undervisning och lärande I, 10, hp
6LU002 Demokrati, individ och samhälle, 10 hp
6PE301 Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 hp

Utbildningsvetenskaplig kärna II, 24 högskolepoäng
* Kunskap, undervisning och lärande II, 10 hp
* Bedömning för lärande, 14 hp

Utbildningsvetenskaplig kärna III, 7,5 högskolepoäng– avancerad nivå
* Profession och vetenskap, 7,5 hp

Verksamhetsförlagd utbildning, 30 högskolepoäng
6PE097 Att vara lärare, 1,5 hp
* Att undervisa, 6 hp
* Läraryrkets dimensioner, 22,5 hp – avancerad nivå

Examensarbete, 30 högskolepoäng – avancerad nivå
* Examensarbete, 30 hp

Ämnen för ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9
 

Geografi Svenska Idrott och hälsa Matematik
Historia Engelska Hem och konsumentkunskap  
Religionskunskap   Musik  
Samhällskunskap   Bild  
    Slöjd - textil  
    Slöjd - trä och metall  


*Kurskod är specifik beroende på val av ämne

 

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga skäl) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum, Umeå universitet, 901 87 Umeå. http://www.umu.se/studentcentrum/antagning/antagningens_bilagor/blanketter.shtml.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan

Studieuppehåll

Efter att studierna påbörjats kan, om särskilda skäl föreligger, studieupphåll beviljas. Ett beslutat studieupphåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till Lärarhögskolans studerandeservice samt via www.studera.nu

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till Lärarhögskolans studerandeservice.

Avrådan

Uppstår hos lärare eller utbildningsledning tveksamhet om en studerandes möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller tveksamhet om lämplighet att utöva yrket bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och i samråd med utbildningsledning, lärare, studievägledare och den studerande.

Övrigt