"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Ämneslärarprogrammet - gymnasieskolan, 330 hp

Engelskt namn: No translation availaSubject Teacher Education Programme for Upper Secondary Schoolble

Denna utbildningsplan gäller: HT15 och fram till HT16 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: LYAGY

Högskolepoäng: 330

Diarienummer: 511-699-13

Ansvarig fakultet: Lärarhögskolans styrelse

Beslutad av: Umeå School of Education vid Umeå universitet, 2011-02-24

Reviderad av: Rektor för Lärarhögskolan, 2015-01-19

Behörighetskrav

Ingångsämne: Bild fördjupning

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Bild

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Bild

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Dessutom antagningsprov, se www.estet.umu.se.

Bild fördjupning

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Bild/Franska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Bild/Historia

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Bild/Matematik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Bild/Svenska som andraspråk

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Bild/Samhällskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Bild/Spanska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Bild/Svenska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Bild/Tyska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska/Bild

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska/Franska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Engelska

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c / A6c).

Engelska/Historia

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska/Matematik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska/Religionskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska/Svenska som andraspråk

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska/Samhällskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska/Spanska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska/Svenska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Engelska/Tyska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Historia/Matematik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Historia/Religionskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Historia

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Historia/Samhällskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Historia/Svenska som andraspråk

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Historia

Engelska B, Samhällskunskap A, Historia A. Eller Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Historia 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c).

Historia/Svenska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa/Engelska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa/Franska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa/Historia

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa/Matematik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa/Religionskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Idrott och hälsa

Engelska B, Samhällskunskap A, Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (områdesbehörighet 6c/A6c). Naturkunskap B/2 kan ersättas av Biologi A/1, Fysik A alt 1a/1b1+1b2 och Kemi A/1.

Idrott och hälsa/Svenska som andraspråk

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa/Samhällskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa/Spanska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa/Svenska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Idrott och hälsa/Tyska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Matematik/Engelska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Matematik/Franska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Matematik/Historia

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Matematik/Religionskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Matematik/Svenska som andraspråk

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Matematik/Samhällskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Matematik/Spanska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Matematik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Matematik

Engelska B, Samhällskunskap A, Matematik D. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Matematik 4 (områdesbehörighet 6c/A6c).

Matematik/Tyska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Musik/Franska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Musik/Historia

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Musik/Matematik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Musik fördjupning

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Dessutom antagningsprov, se www.estet.umu.se.

Musik/Religionskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Musik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Musik/Samhällskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Musik

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Dessutom antagningsprov, se www.estet.umu.se.

Musik/Spanska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Musik/Svenska som andraspråk

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Musik/Svenska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Musik/Tyska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Religionskunskap/Bild

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Religionskunskap/Engelska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Religionskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Religion

Engelska B, Samhällskunskap A, Historia A. Eller Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Historia 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c).

Religionskunskap/Matematik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Religionskunskap/Svenska som andraspråk

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Religionskunskap/Samhällskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Religionskunskap/Svenska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Samiska som modersmål

Engelska B, Samhällskunskap A, Modersmål B (nordsamiska eller sydsamiska). Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Modersmål 2 (nordsamiska eller sydsamiska) (Områdesbehörighet 6 c / A6c). Alternativ till modersmål är Nordsamiska, introduktionskurs 30 hp eller Nordsamiska, kvalifikationskurs 15 hp resp. Sydsamiska, introduktionskurs 30 hp eller Sydsamiska, kvalifikationskurs 15 hp (eller motsvarande) från universitetet. Läs mer om behörighet under ämneskombinationer i programmenyn till höger.

Samhällskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Samhällskunskap

Engelska B, Samhällskunskap B, Matematik B. Eller: Samhällskunskap 2, Matematik 2a / 2b / 2c (områdesbehörighet 6c/A6c). Läs mer om behörighet under ”ämneskombinationer” i programmenyn till vänster

Samhällskunskap/Historia

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Samhällskunskap/Matematik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Samhällskunskap/Musik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Samhällskunskap/Religionskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Samhällskunskap/Svenska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Ingångsämne: Svenska

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Läs mer om behörighet under ”ämneskombinationer” i programmenyn till vänster

Svenska/Bild

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska/Engelska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska/Franska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska/Historia

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska/Musik

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska/Religionskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska/Svenska som andraspråk

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska/Samhällskunskap

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska/Spanska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Svenska/Tyska

Se ”ämneskombinationer” i programmenyn för mer information: umu.se/p/LYAGY

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan översätts på engelska till Degree of Master of Arts/Science in Upper Secondary Education.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att,
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(Om utbildning på grundläggande och avancerad nivå, se Högskolelagen 1 kap §§ 8-9)

Nationella mål för aktuell examen

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten visa sådana kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl brett kunnande inom ämnesstudiernas huvudområde som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
För ämneslärarexamen ska studenten också
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisningen och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
-  visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning.

Färdighet och förmåga
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
- visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna, 
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.   

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Självständigt arbete (examensarbete)
För examen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå eller minst två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom utbildningen.

Examinationsformer

Prov sker normalt i slutet av varje kurs och är muntliga eller skriftliga. Examination kan även ske genom fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga/skriftliga rapporter etc.
Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i respektive kursplan. För närmare information hänvisas till aktuellla kursplaner.

Betyg

Betyg sätts för varje kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. laborationer, projektrapporter och inlämningsuppgifter är godkända. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos berörd Fakultetsnämnd, inför en ny provomgång, begära att en annan examinator utses att bestämma betyg i det förnyade provet. Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd del (VFU) erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagda studier vid två tillfällen.

Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Examensenheten vid Studentcentrum, http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. För närmare information se högskoleförordningen samt http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Examensenheten vid Studentcentrum.
 

Allmänt

Ämneslärarexamen med inriktning mot gymnasieskolan avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 300 eller, när så krävs 330 högskolepoäng. Vid Umeå universitet ges inriktningen med ett begränsat antal ämneskombinationer. För närmare information se Lärarhögskolans hemsida.

Ämneslärarutbildningen med inriktning mot gymnasieskolan, 300-330 högskolepoäng består av följande utbildningsområden:

  • Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng,
  • Ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 210 eller, när så krävs 240 högskolepoäng varav ett examensarbete om 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom inriktningen. Examensarbetet ska ha ämnesdidaktisk inriktning.
  • Verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng.

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling, lärande och specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- bedömning och betygsättning, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.

Innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan(UK) återfinns i särskilda kurser. UK- kursernas innehåll integrerar de för verksamheten centrala kunskapsområdena och återfinns i specifika kursplaner för programmet.

Utbildningen omfattar ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 210 eller, när så krävs, 240 högskolepoäng i två undervisningsämnen. Utbildningen ska omfatta en fördjupning om 120 högskolepoäng i relevant ämne eller ämnesområde samt en fördjupning om 90 högskolepoäng. När svenska, samhällskunskap eller musik ingår krävs dock alltid 120 högskolepoäng inom ämnesområden relevanta för dessa ämnen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen är fördelad över utbildningen med egna kursplaner som relaterar till de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna och UK-kurserna. VFU-placeringar sker i samtliga kommuner i Västerbottens län samt Örnsköldsviks kommun. Placeringar på studieorten kan inte garanteras och förtursregler tillämpas. 

 

Studieplan för Ämenslärare med inriktning mot gymnasiet
Termin Kurskod Kursrubrik
     1      * Ämneslärare som profession, 6 hp (UK I)
     1      * Lärande och undervisning, 7,5 hp (UK I)
     1      * Att vara ämneslärare, 1,5 hp (VFU I)
     1      * Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik, 7,5 hp (UK I)
     1      * Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön, 7,5 hp (UK I)
     2      * Ämnesstudier i ingångsämnet, 30 hp
     3      * Ämnesstudier i ingångsämnet, 31-60 hp
     4      * Ämnesstudier i ingångsämnet, 61-90 hp
     5 6PE131 Bedömning för lärande, 14 hp (UK II)
     "      * Att undervisa i ..., 6 hp (VFU II)
     " 6PE303 Kunskap, undervisning och lärande II, 10 hp (UK II)
     6      * Ämnesstudier i andra ämnet, 30 hp
     7      * Ämnesstudier i andra ämnet, 31-60 hp
     8      * Ämnesstudier i ingångsämnet, 61-90 hp
     9      * Läraryrkets dimensioner, 22,5 hp (VFU III)
     9      * Examensarbete, 7,5 hp
    10      * Examensarbete, 22,5 hp
    10      * Profession och vetenskap, 7,5 hp (UK III)

* aktuella kurskoder för respektive inriktning, se Lärarhögskolans hemsida
 

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga skäl) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos Antagningen vid Studentcentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Efter att studierna påbörjats kan, om särskilda skäl föreligger, studieupphåll beviljas. Ett beslutat studieupphåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till Lärarhögskolans studerandeservice samt via www.studera.nu
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan. En skriftlig motivering ska lämnas vid beslut som går den sökande emot.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till Lärarhögskolans studerandeservice.

Avrådan

Uppstår hos lärare, programansvarig eller utbildningsledning tveksamhet om en studerandes möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller tveksamhet om lämplighet att utöva yrket bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör ske så tidigt som möjligt och göras av kursansvarig institution i samråd med betygssättande lärare, utbildningsledning, lärarutbildningens studievägledning och den studerande.