Engelskt namn: No translation available
Denna utbildningsplan gäller: HT15 och fram till HT21 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT24
Utbildningsplan för program med start mellan HT22 och fram till HT24
Utbildningsplan för program med start mellan HT21 och fram till HT22
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT21
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT21
Utbildningsplan för program med start mellan HT11 och fram till HT15
Programkod: LYFSK
Högskolepoäng: 210
Diarienummer: 515-631-11
Ansvarig fakultet: Lärarhögskolans styrelse
Beslutad av: Umeå School of Education vid Umeå universitet, 2011-02-24
Reviderad av: Rektor för Lärarhögskolan, 2015-01-19
Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 a/A6 a)
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Förskollärarexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Förskollärarexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Arts in Preschool Education.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(Se Högskolelagen 1 kap §§ 8 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921434.HTM)
För förskollärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För förskollärarexamen ska studenten
- visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana kunskaper i förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området och inom de ämnesområden som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt,
- visa fördjupad kunskap om barns kommunikation och språkutveckling,
- visa kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
- visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.
Färdighet och förmåga
För förskollärarexamen ska studenten
- visa fördjupad förmåga att möta barnens behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas,
- visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
- visa förmåga att tillämpa sådan förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området och inom de ämnesområden som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt,
- visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra förskolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För förskollärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
Självständigt arbete (examensarbete)
För förskollärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom det förskolepedagogiska området.
Prov sker normalt i slutet av varje kurs och är muntliga eller skriftliga. Examination kan även ske genom fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga/skriftliga rapporter eller digitala redovisningar. Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i respektive kursplan. För närmare information hänvisas till aktuella kursplaner.
Betyg sätts för varje kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. laborationer, projektrapporter och inlämningsuppgifter är godkända. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos berörd Fakultetsnämnd, inför en ny provomgång, begära att en annan examinator utses att bestämma betyg i det förnyade provet. Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd del (VFU) erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagda studier vid två tillfällen.
Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Examensenheten vid Studentcentrum. För närmare information, se högskoleförordningen samt http:/www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Examensenheten vid Studentcentrum.
Förskollärarexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 210 högskolepoäng.
För examen krävs att utbildningen omfattar följande utbildningsområden:
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt förskolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling, lärande och specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- uppföljning och analys av lärande och utveckling, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.
Innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan (UK) återfinns i särskilda kurser. UK-kursernas innehåll integrerar de för förskoleverksamheten centrala kunskapsområdena och återfinns i specifika kursplaner för förskollärarprogrammet.
Den verksamhetsförlagda utbildningen är fördelad över utbildningen med egna kursplaner som relaterar till studierna inom det förskolepedagogiska området och UK-kurserna. VFU-placeringar sker i samtliga kommuner i Västerbottens län samt Örnsköldsviks kommun. Placeringar på studieorten kan inte garanteras och förtursregler tillämpas.
För information om ingående baskurser inom förskollärarutbildningen, se studieplan
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos Antagningen vid Studentcentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Efter att studierna påbörjats, kan om särskilda skäl föreligger, studieuppehåll beviljas. Ett beslutat studieuppehåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till Lärarhögskolans studerandeservice samt via www.studera.nu.
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan. En skriftlig motivering ska lämnas vid beslut som går den sökande emot.
Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till lärarhögskolan studenrandeservice.
Uppstår hos lärare, programansvarig eller utbildningsledning tveksamhet om en studerandes möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller tveksamhet om lämplighet att utöva yrket, bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör ske så tidigt som möjligt och göras av kursansvarig institution i samråd med betygsättande lärare, utbildningsledning, lärarutbildningens studievägledning och den studerande.
6PE183
Förskollärare som profession (UK) 6 hp
Grundnivå
6PE187
Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp
Grundnivå
6PE184
Att vara förskollärare (VFU) 1,5 hp
Grundnivå
6LU006
Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7,5 hp
Grundnivå
6LU007
Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7,5 hp
Grundnivå
6PE098
Lärande, lek och utveckling i förskolan I 60 hp
Grundnivå
Obligatorisk
Moment 1
Barns lärande och omsorg, 15 hp
Moment 2
Förskolans uppdrag och arbetssätt I, 5 hp
6PE100
Att undervisa i förskolan (VFU) 10 hp
Grundnivå
Obligatorisk
6PE098
Lärande, lek och utveckling i förskolan I 60 hp
Grundnivå
Obligatorisk
Moment 3
Språk, kommunikation och språkutveckling i förskolans verksamhet, 15 hp
Moment 4
Matematik för förskolan, 7,5 hp
Moment 5
Skapande och lek i förskolan I:I, 7,5 hp
6PE098
Lärande, lek och utveckling i förskolan I 60 hp
Grundnivå
Obligatorisk
Moment 6
Förskolans uppdrag och arbetssätt II, 10 hp
6PE096
Kunskap, undervisning och lärande i förskolan II (UK) 10 hp
Grundnivå
Obligatorisk
6PE099
Bedömning för lärande i förskolan I:I (UK) 10 hp
Grundnivå
Obligatorisk
6PE101
Bedömning för lärande i förskolan I:II (UK) 4 hp
Grundnivå
6PE102
Läraryrkets dimensioner i förskolan I (VFU) 11 hp
Grundnivå
Obligatorisk
6PE103
Lärande, lek och utveckling i förskolan II 30 hp
Grundnivå
Obligatorisk
Moment 1
Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15hp
6PE103
Lärande, lek och utveckling i förskolan II 30 hp
Grundnivå
Obligatorisk
Moment 2
Barnet och samhället, 15 hp
6PE104
Lärande, lek och utveckling i förskolan III. Skapande och lek i förskolan I:II 15 hp
Grundnivå
Obligatorisk
6PE105
Läraryrkets dimensioner i förskolan II (VFU) 7,5 hp
Avancerad nivå
Obligatorisk
6PE106
Examensarbete i Förskollärarprogrammet 15 hp
Avancerad nivå
Obligatorisk
6PE107
Profession och vetenskap i förskolan (UK) 7,5 hp
Avancerad nivå
Obligatorisk