"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Förskollärarprogrammet, 210 hp

Engelskt namn: No translation available

Denna utbildningsplan gäller: HT11 och fram till HT15 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: LYFSK

Högskolepoäng: 210

Diarienummer: 515-631-634-11

Ansvarig fakultet: Lärarhögskolans styrelse

Beslutad av: Umeå School of Education vid Umeå universitet, 2011-02-24

Behörighetskrav

Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 a/A6 a)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Förskollärarexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/ 
Förskollärarexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Arts in Preschool Education.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå, 
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(Se Högskolelagen 1 kap §§ 8-9 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921434.HTM)

Nationella mål för aktuell examen

Nationella mål för aktuell examen (SFS 2011:186)

För förskollärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För förskollärarexamen ska studenten

- visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana förskoledidaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen,
- visa fördjupad kunskap om barns kommunikation och språkutveckling,
- visa kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
- visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Färdighet och förmåga
För förskollärarexamen ska studenten

- visa fördjupad förmåga att möta barnens behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas,
- visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
- visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra förskolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
-  visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För förskollärarexamen ska studenten

- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Självständigt arbete (examensarbete)
För förskollärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng inom det förskolepedagogiska området.


 

Lokala mål för aktuell examen


Examinationsformer

Prov sker normalt i slutet av varje kurs och är muntligt och/eller skriftligt. Examination kan även ske genom fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga och/eller skriftliga rapporter och digitala redovisningar.

Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i respektive kursplan.

Betyg

Betyg sätts för varje kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. laborationer, projektrapporter och inlämningsuppgifter är godkända. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos berörd Fakultetsnämnd, inför en ny provomgång, begära att en annan examinator utses att bestämma betyg i det förnyade provet. Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd del (VFU) erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagda studier vid ett tillfälle.

Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Studentcentrum/Examensenheten. För närmare information se högskoleförordningen samt: www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html

Ett negativt beslut om tillgodoräknande (som ska motiveras) är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut ska även motiveras skriftligt.

Allmänt

Förskollärarexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 210 högskolepoäng.

Förskollärarutbildningen består av följande utbildningsområden:

  • Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng.
  • Studier inom relevanta ämnesområden som omfattar 120 högskolepoäng varav ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng inom det förskolepedagogiska området
  • Verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt förskolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling, lärande och specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- uppföljning och analys av lärande och utveckling, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.

Innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan (UK) återfinns i särskilda kurser. UK-kursernas innehåll integrerar de för förskoleverksamheten centrala kunskapsområdena och återfinns i specifika kursplaner för förskollärarprogrammet. De inledande kurserna i termin 1 utgår dock från samma kursplaner  som övriga lärarprogram, men profileras i ämnesspecifika grupper med anpassad litteratur.  Huvudämnet för förskollärarprogrammet anknyts till relevanta ämnes-, ämnesdidaktiska-/områdesstudier i relation till förskoleverksamhet och förskollärarprofessionen.

I utbildningen ingår 30 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning, förlagd inom förskoleverksamhet.  Den verksamhetsförlagda utbildningen är fördelad över utbildningen med egna kursplaner som relaterar till studierna inom huvudämnet och UK-kurserna. 

Programmets ingångar

Antagning till Förskollärarprogrammet sker till följande ingång:
Förskollärarprogrammet, 210 högskolepoäng

Obligatoriska kurser
Studenten ska ha genomgått följande kurser inom programmet:

Utbildningsvetenskaplig kärna I, 28,5 högskolepoäng

  • 6LU003   Kunskap undervisning och lärande I, 10, hp
  • 6LU002   Demokrati, individ och samhälle, 10 hp
  • 6PE301   Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 hp


Utbildningsvetenskaplig kärna II, 24 högskolepoäng

  • 6PE096 Kunskap undervisning och lärande II, 10 hp
  • 6PE099 Bedömning för lärande i förskolan I:I, 10 hp
  • 6PE101 Bedömning för lärande i förskolan I:II, 4 hp


Utbildningsvetenskaplig kärna III, 7,5 högskolepoäng 

  • 6PE107 Profession och vetenskap i förskolan, 7,5 hp - avancerad nivå


Verksamhetsförlagd utbildning, 30 högskolepoäng

  • 6PE097 Att vara lärare, 1,5 hp
  • 6PE100 Att undervisa i förskolan, 10 hp
  • 6PE102 Läraryrkets dimensioner i förskolan I, 11 hp
  • 6PE105 Läraryrkets dimensioner i förskolan II, 7,5 hp – avancerad nivå

Huvudämne – Lärande lek och utveckling i förskolanLärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 högskolepoäng

  • 6PE098 moment 1 Barns lärande och omsorg, 15hp
  • 6PE098 moment 2 Förskolans uppdrag och arbetssätt I, 5 hp
  • 6PE098 moment 3 Språk, kommunikation och språkutveckling i förskolans verksamhet 15 hp
  • 6PE098 moment 4 Matematik för förskolan 7, 5 hp
  • 6PE098 moment 5 Skapande och lek i förskolan I:I, 7,5 hp
  • 6PE098 moment 6 Förskolans uppdrag och arbetssätt II, 10 hp

Lärande lek och utveckling i förskolan II, 30 högskolepoäng

  • 6PE103 moment 1 Naturvetenskap och teknik i förskolan 15 hp
  • 6PE103 moment 2 Barnet och samhället 15 hp

Lärande lek och utveckling i förskolan III, 15 högskolepoäng

  • 6PE104 Skapande och lek i förskolan I:II 15 hp


Examensarbete, 15 högskolepoäng

  • 6PE106 Examensarbete i Förskollärarprogrammet, 15 hp – avancerad nivå

Examensarbetets funktion är att sammanlänka utbildningens olika delar – ämnesstudier, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskaplig kärna och den verksamhetsförlagda utbildningen – med den kommande yrkesverksamheten och ska svara mot utbildningens mål och
förbereda för en eventuell forskarutbildning. Med avseende på den kommande yrkesverksamheten erbjuder examensarbetet möjligheter att:

  • söka och använda forskning,
  • utifrån ett kritiskt förhållningssätt problematisera och granska sin egen undervisning,
  • använda sig av teoretiska och metodiska verktyg i denna granskning samt
  • argumentera för en ståndpunkt och att formulera sig i skrift.

Examensarbetet kan med fördel bedrivas praxisnära i relation till skolans verksamhet. Arbetet med examensarbetet är dock en del av universitetsstudierna. Ett examensarbete utförs normalt av en person, men i enstaka fall är det också tillåtet att två studenter samarbetar med ett examensarbete. Examensarbetet ska språkligt och stilistiskt utformas så att den kvalitetsmässigt motsvarar rapporter inom det utbildningsvetenskapliga området.

Programöversikt

 
Termin Områden Kurs
T1 -ht UK I, 28,5 hp

VFU I, 1,5 hp

  • Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp
  • Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp
  • Att vara lärare 1,5 hp (VFU I)
  • Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp

T2 -vt Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 20 hp
VFU II, 10 hp

  • Barns lärande och omsorg, 15hp
  • Förskolans uppdrag och arbetssätt I, 5 hp
  • Att undervisa i förskolan, 10 hp (VFU II)

T3 -ht Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 30 hp

  • Språk, kommunikation och språkutveckling i förskolan, 15 hp
  • Matematik för förskolan 7, 5 hp
  • Skapande och lek i förskola I:I, 7,5 hp

T4 -vt Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 10 hp

UK II, 20 hp

  • Förskolans uppdrag och arbetssätt II, 10 hp
  • Kunskap, undervisning och lärande  i  förskolan  II ,10 hp (UK II),
  • Bedömning för lärande i förskolan, 10 hp (UK II)

T5 -ht UK II, 4 hp forts.

VFU III, 11 hp

Lärande, lek och utveckling i förskolan II, 15 hp

  • Bedömning för lärande i förskolan , 4 hp (UK II)
  • Läraryrkets dimensioner i förskolan I, 11 hp (VFU III)
  • Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp

T6 -vt Lärande, lek och utveckling i förskolan II, 15 hp

Lärande, lek och utveckling i III, 15 hp

  • Barnet och samhället 15 hp
  • Skapande och lek i förskolan I:II 15 hp

T 7 -ht
avancerad nivå VFU  III, 7, 5 hp forts.

Examensarbete, 15 hp

UK III, 7,5 hp

  • Läraryrkets dimensioner i förskolan I:II (VFU III), 7,5 hp
  • Examensarbete i Förskollärarprogrammet, 15 hp
  • Profession och vetenskap i förskolan, 7,5 hp (UK III)


Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum. Blanketter kan hämtas från:
http://www.umu.se/studentcentrum/antagning/antagningens_bilagor/blanketter.shtml.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Efter det att studierna har påbörjats får den studerande ansöka om uppehåll från studierna. Om uppehållet beviljas innebär beslutet att den studerande har platsgaranti till fortsatta studier inom programmet. Reglerna om studieuppehåll gäller under förutsättning att studenten, senast 15/4 respektive 15/10 närmast före den termin studierna ska återupptas, meddelar detta till lärarutbildningens studerandeservice, http://www.use.umu.se/student/studievagledning/ samt anmäler sig till kursen via https://www.studera.nu/.

Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till lärarhögskolan studenrandeservice, http://www.use.umu.se/student/studievagledning/

Avrådan

Uppstår hos lärarna eller utbildningsledningen tveksamhet om en studerandes möjligheter att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller om dennes lämplighet att utöva läraryrket, bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör ske så tidigt som möjligt och göras av kursansvarig institution i samråd med betygsättande lärare, utbildningsledningen, lärarutbildningens studievägledning och den studerande.

Övrigt


Studieplan

Giltig från: HT11

Termin 1

Se programöversikt.