"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Grundlärarprogrammet - förskoleklass och åk 1-3, 240 hp

Engelskt namn: No translation available

Denna utbildningsplan gäller: HT11 och fram till HT15 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: LYGFT

Högskolepoäng: 240

Diarienummer: 515-632-11

Ansvarig fakultet: Lärarhögskolans styrelse

Beslutad av: Umeå School of Education vid Umeå universitet, 2011-02-24

Reviderad av: Rektor för Lärarhögskolan, 2014-03-03

Behörighetskrav

Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 b/A6 b)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 översätts på engelska till Degree of Master of Arts in Primary Education - Pre School and School years 1-3.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att,
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(Se Högskolelagen 1 kap §§ 8-9 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921434.HTM)

 

Nationella mål för aktuell examen

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
-  visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen,
- visa fördjupad kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling,
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
-  visa kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
-  visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.
För grundlärarexamen ska studenten också
-  visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
-  visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
-  visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
-   visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
För grundlärarexamen ska studenten också
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
-  visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
-  visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
-   visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
-  visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
-  visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
-   visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
-   visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
-  visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
-  visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för    denna, och
-   visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Självständigt arbetet (examensarbete)
För grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i med inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3, ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom respektive inriktning.

Lokala mål för aktuell examen


Examinationsformer

Prov sker normalt i slutet av varje kurs och är muntliga och/eller skriftliga. Examination kan även ske genom fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga och/eller skriftliga rapporter etc.
Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i respektive kursplan.

Betyg

Betyg sätts för varje kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. laborationer, projektrapporter och inlämningsuppgifter är god¬kända. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos berörd Fakultetsnämnd, inför en ny provomgång, begära att en annan lärare utses att bestämma betyg i det förnyade provet. Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd del av kurs erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagda studier vid ett tillfälle.
Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg..

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Studentcentrum/Examensenheten. För närmare information se högskoleförordningen samt http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. 

Ett negativt beslut om tillgodoräknande (som skall motiveras) är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Grundlärarutbildningen med inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3, 240 högskolepoäng, består av följande utbildningsområden

  • Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng,
  • Relevanta ämnesområden som omfattar 150 högskolepoäng varav ett examensarbete om 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom inriktningen,
  • Verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng varav 15 högskolepoäng skall utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:

  • skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
  • läroplansteori och didaktik,
  • vetenskapsteori och forskningsmetodik,
  • utveckling, lärande och specialpedagogik,
  • sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • uppföljning och analys av lärande och utveckling, och
  • utvärdering och utvecklingsarbete.

Innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan(UK) återfinns i särskilda kurser. UK- kursernas innehåll integrerar de centrala kunskapsområdena och återfinns i specifika kursplaner för programmet. De inledande kurserna i termin 1 utgår dock från samma kursplaner som övriga lärarprogram, men profileras i ämnesspecifika grupper med anpassad litteratur.  Ämnesområden för programmet anknyts till relevanta ämnes-, ämnesdidaktiska-/områdesstudier i relation till verksamhet och lärarprofessionen.
I utbildningen ingår 30 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning, relaterad till inriktningens verksamhet.  Den verksamhetsförlagda utbildningen är fördelad över utbildningen med egna kursplaner som relaterar till studierna inom huvudämnet och UK-kurserna. 

Programmets ingångar
Antagning till programmet sker till följande ingång: Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i med inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3, 240 högskolepoäng.


 

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga skäl) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum, Umeå universitet, 901 87 Umeå. http://www.umu.se/studentcentrum/antagning/antagningens_bilagor/blanketter.shtml.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Efter att studierna påbörjats kan, om särskilda skäl föreligger, studieupphåll beviljas. Ett beslutat studieupphåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till Lärarhögskolans studerandeservice samt via www.studera.nu.
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till Lärarhögskolans studerandeservice.

Avrådan

Uppstår hos lärare eller utbildningsledning tveksamhet om en studerandes möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller tveksamhet om lämplighet att utöva yrket bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och i samråd med utbildningsledning, lärare, studievägledare och den studerande.

Övrigt


Studieplan

Giltig från: HT11

Termin 1

Se programöversikt

6LU003

Kunskap, undervisning och lärande I 10 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6LU002

Demokrati, individ och samhälle 10 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6PE097

Att vara lärare (VFU I) 1,5 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6PE301

Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering 8,5 hp

Grundnivå

Obligatorisk

Termin 2

6SV021

Svenska för F-3, kurs 1 15 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6EN021

Engelska för F-3, kurs 1 7,5 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6MN019

Matematik för åk F-3, kurs 1 7,5 hp

Grundnivå

Matematik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

Termin 3

6SV022

Svenska för F-3, kurs 2 7,5 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6EN022

Engelska för F-3, kurs 2 7,5 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6MN023

Matematik för åk F-3, kurs 2 7,5 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6MN024

Matematik för åk F-3, kurs 3 7,5 hp

Grundnivå

Obligatorisk

Termin 4

6SV023

Svenska för F-3, kurs 3 7,5 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6MN025

Matematik för åk F-3, kurs 4 7,5 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6LI005

Specialpedagogik med fokus på svenska och matematik för F-3 15 hp

Grundnivå

Obligatorisk

Termin 5

6PE126

Bedömning för lärande för f-3 (UK II) 14 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6LÄ048

Att undervisa i F-3 (VFU) 6 hp

Grundnivå

Obligatorisk

6LÄ047

Kunskap undervisning och lärande II för F-3 (UK) 10 hp

Grundnivå

Obligatorisk

Termin 6

6PE146

Samhällsorientering, F-3 15 hp

Grundnivå

Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

6TE006

Naturorientering och teknik för F-3 15 hp

Grundnivå

Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

Termin 7

6PE144

Läraryrkets dimensioner för F-3 (VFU) 22,5 hp

Avancerad nivå

Pedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

6LÄ050

Examensarbete för grundlärarexamen med inriktning mot förskoleklass och grundskolans år 1-3 30 hp

Avancerad nivå

Obligatorisk

6XXXXX Profession och vetenskap 7,5 hp (UK III)