"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Grundlärarprogrammet - förskoleklass och åk 1-3, 240 hp

Behörighetskrav

Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 b/A6 b)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 översätts på engelska till Degree of Master of Arts in Primary Education - Pre School and School years 1-3.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att,
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(Se Högskolelagen 1 kap §§ 8-9 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921434.HTM)

 

Nationella mål för aktuell examen

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
-  visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen,
- visa fördjupad kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling,
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
-  visa kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
-  visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.
För grundlärarexamen ska studenten också
-  visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
-  visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
-  visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
-   visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
För grundlärarexamen ska studenten också
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
-  visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
-  visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
-   visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
-  visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
-  visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
-   visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
-   visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
-  visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
-  visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för    denna, och
-   visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Självständigt arbetet (examensarbete)
För grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i med inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3, ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom respektive inriktning.

Lokala mål för aktuell examen


Examinationsformer

Prov sker normalt i slutet av varje kurs och är muntliga och/eller skriftliga. Examination kan även ske genom fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga och/eller skriftliga rapporter etc.
Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i respektive kursplan.

Betyg

Betyg sätts för varje kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. laborationer, projektrapporter och inlämningsuppgifter är god¬kända. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos berörd Fakultetsnämnd, inför en ny provomgång, begära att en annan lärare utses att bestämma betyg i det förnyade provet. Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd del av kurs erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagda studier vid ett tillfälle.
Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg..

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Studentcentrum/Examensenheten. För närmare information se högskoleförordningen samt http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. 

Ett negativt beslut om tillgodoräknande (som skall motiveras) är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Grundlärarutbildningen med inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3, 240 högskolepoäng, består av följande utbildningsområden

  • Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng,
  • Relevanta ämnesområden som omfattar 150 högskolepoäng varav ett examensarbete om 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom inriktningen,
  • Verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng varav 15 högskolepoäng skall utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:

  • skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
  • läroplansteori och didaktik,
  • vetenskapsteori och forskningsmetodik,
  • utveckling, lärande och specialpedagogik,
  • sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • uppföljning och analys av lärande och utveckling, och
  • utvärdering och utvecklingsarbete.

Innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan(UK) återfinns i särskilda kurser. UK- kursernas innehåll integrerar de centrala kunskapsområdena och återfinns i specifika kursplaner för programmet. De inledande kurserna i termin 1 utgår dock från samma kursplaner som övriga lärarprogram, men profileras i ämnesspecifika grupper med anpassad litteratur.  Ämnesområden för programmet anknyts till relevanta ämnes-, ämnesdidaktiska-/områdesstudier i relation till verksamhet och lärarprofessionen.
I utbildningen ingår 30 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning, relaterad till inriktningens verksamhet.  Den verksamhetsförlagda utbildningen är fördelad över utbildningen med egna kursplaner som relaterar till studierna inom huvudämnet och UK-kurserna. 

Programmets ingångar
Antagning till programmet sker till följande ingång: Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i med inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3, 240 högskolepoäng.

Obligatoriska kurser
Studenten ska ha genomgått följande kurser inom programmet

Utbildningsvetenskaplig kärna I, 28,5 högskolepoäng
6LU003 Kunskap, undervisning och lärande I, 10, hp
6LU002 Demokrati, individ och samhälle, 10 hp
6PE301 Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 hp

Utbildningsvetenskaplig kärna II, 24 högskolepoäng
6SP4XX Kunskap, undervisning och lärande för F-3 II, 10 hp
6SP5XX Bedömning för lärande för F-3, 14 hp

Utbildningsvetenskaplig kärna III, 7,5 högskolepoäng
6SP9XX Profession och vetenskap, 7,5 hp – avancerad nivå

Verksamhetsförlagd utbildning, 30 högskolepoäng
6PE097 Att vara lärare, 1,5 hp
6SP6XX Att undervisa i F-3, 6 hp
6SP7XX Läraryrkets dimensioner, 22,5 hp – avancerad nivå

Huvudämnen
6SV021  Svenska för F-3, 30 hp
6SV022
6SV023
6MN019 Matematik för F-3, 30 hp
6MN023
6MN024
6MN025
6EN021  Engelska för F-3, 15 hp
6EN022

Andra ämnen
6LI005  Specialpedagogik, 15 hp
6PES01 Samhällsorientering för F-3, 15 hp 
6NO023 Naturorientering och teknik för F-3, 15 hp

Examensarbete, 30 högskolepoäng – avancerad nivå
6SP8XX Examensarbete, 30 hp alternativt 2x15 hp

Examensarbetets funktion är att sammanlänka utbildningens olika delar – ämnesstudier, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskaplig kärna och den verksamhetsförlagda utbildningen – med den kommande yrkesverksamheten och ska svara mot utbildningens mål och förbereda för en eventuell forskarutbildning. Med avseende på den kommande yrkesverksamheten erbjuder examensarbetet möjligheter att:

  • söka och använda forskning,
  • utifrån ett kritiskt förhållningssätt problematisera och granska sin egen undervisning,
  • använda sig av teoretiska och metodiska verktyg i denna granskning samt
  • argumentera för en ståndpunkt och att formulera sig i skrift.

Examensarbetet kan med fördel bedrivas praxisnära i relation till skolans verksamhet. Arbetet med examensarbetet är dock en del av universitetsstudierna. Ett examensarbete utförs normalt av en person, men i enstaka fall är det också tillåtet att två studenter samarbetar med ett examensarbete.

Programöversikt

Termin Område Kurs  
T1 -ht UK I, 28,5hp

VFU I,5hp

UK I 8,5hp

  • Kunskap, undervisning och lärande I, 10hp (UK I)
  • Demokrati, individ och samhälle, 10hp (UK I)
  • Att vara lärare, 1,5hp (VFU I)
  • Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5hp  (UK I)

  T2 -vt Huvudämnes-
studier i svenska, matematik och engelska, 30 hp

  • Svenska för F-3, kurs I, 15 hp
  • Engelska för F-3, kurs I, 7,5 hp
  • Matematik för F-3, kurs I, 7,5 hp

  T3 -ht Huvudämnes-
studier i svenska, matematik och engelska, 30 hp

  • Svenska för F-3, kurs II, 7,5 hp
  • Engelska för F-3, kurs II, 7,5 hp
  • Matematik för F-3, kurs II, 7,5 hp
  • Matematik för F-3, kurs III, 7,5 hp

T4- vt Huvudämnes-studier  i svenska och matematik, 15 hp samt

Special-pedagogik, 15 hp    

  • Svenska för F-3, kurs III, 7,5 h
  • Matematik för F-3, kurs IV, 7,5 hp
  • Specialpedagogik med fokus på svenska och matematik för F-3, 15 hpSpecialpedagogik med fokus på svenska och matematik för F-3, 15 hp

T5 -ht UK II, 24 hp
VFU II, 6hp

  • Kunskap, undervisning och lärande för F-3 II, 10hp (UK II)
  • Bedömning för lärande för F-3, 14 hp (UK II)
  • Att undervisa i F-3, 6 hp (VFU II)

  T6 -vt Ämnesstudier i samhälls- och naturorientering och teknik, 30 hp

  • Samhällsorientering i F-3. 15 hp
  • Naturorientering och teknik i F-3, 15 hp

  T7-ht VFU III, 22.5 hp
Examensarbete, 30 hp

  • Läraryrkets dimensioner i F-3, 22,5 hp – avancerad nivå (VFU III)
  • Examensarbete i F-3, 7,5 hp – avancerad nivå

  T8-vt Examensarbete, 30  hp (forts.)
UK III, 7,5 hp

  • Examensarbete i F-3, 22,5  hp (forts) – avancerad nivå
  • Profession och vetenskap, 7,5 hp – avancerad nivå (UK III)

 


Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga skäl) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum, Umeå universitet, 901 87 Umeå. http://www.umu.se/studentcentrum/antagning/antagningens_bilagor/blanketter.shtml.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Efter att studierna påbörjats kan, om särskilda skäl föreligger, studieupphåll beviljas. Ett beslutat studieupphåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till Lärarhögskolans studerandeservice samt via www.studera.nu.
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till Lärarhögskolans studerandeservice.

Avrådan

Uppstår hos lärare eller utbildningsledning tveksamhet om en studerandes möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller tveksamhet om lämplighet att utöva yrket bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och i samråd med utbildningsledning, lärare, studievägledare och den studerande.

Övrigt


Studieplan

Giltig från: HT11

Termin 1

Se programöversikt