"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Specialpedagogprogrammet, 90 hp

Behörighetskrav

Fritidshemsverksamhet

Lärarexamen (motsv.) med inriktning mot fritidshem, samt tre års lärarerfarenhet efter examen. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Förskoleverksamhet

Lärarexamen (motsv.) med inriktning mot förskola, samt tre års lärarerfarenhet efter examen. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Grundskola

Lärarexamen (motsv.) med inriktning mot grundskola, samt tre års lärarerfarenhet efter examen. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Gymnasieskola

Lärarexamen (motsv.) med inriktning mot gymnasieskola, samt tre års lärarerfarenhet efter examen. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Specialpedagogexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/

Specialpedagogexamen översätts på engelska till Postgraduate Diploma in Special Education Needs.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Nationella mål för aktuell examen

För specialpedagogexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialpedagog för barn och elever i behov av särskilt stöd.

Kunskap och förståelse
För specialpedagogexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, och
  • visa fördjupad kunskap och förståelse inom specialpedagogik.

Färdighet och förmåga
För specialpedagogexamen ska studenten

  • visa förmåga att kritiskt och självständigt identifiera, analysera och medverka i förebyggande arbete samt i arbetet med att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer,
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå,
  • visa förmåga att utforma och delta i arbetet med att genomföra åtgärdsprogram i samverkan mellan berörda aktörer samt förmåga att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer,
  • visa fördjupad förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor för kollegor, föräldrar och andra berörda, och
  • visa förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialpedagogexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.Examensarbete/självständigt arbete
  •  

  • Inom ramen för kursfodringarna ska studenten ha fullgjort ett examensarbete/självstandigt arbete om 30 högskolepoäng. Särskild behörighet för att påbörja examensarbetet, se kursplan på webben.

Examinationsformer

Examination sker normalt i slutet av moment eller kurs och kan vara antingen skriftlig eller muntlig. Den kan också ske i seminarieform, speciellt i anslutning till undersökande uppgifter och vid examinationsarbetet.

Studerande som underkänts i prov har rätt att delta i förnyat prov enligt de riktlinjer som framgår av respektive kursplaner.

Betyg

Betyg sätts för kurs eller moment/del av kurs. Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen underkänd, godkänd eller väl godkänd.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning (på avancerad nivå eller motsvarande) eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande om dessa kunskaper och färdigheter är av sådan beskaffenhet att de i huvudsak motsvarar kursen eller delar av den. Hel kurs tillgodoräknas efter prövning och beslut av Lärarhögskolan vid Umeå universitet. För moment/del av kurs sker prövning/beslut av betygsättande lärare (examinator).

Ett negativt beslut (som skall motiveras) är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.

Allmänt

Specialpedagogprogrammet syftar till att ge kompetens att arbeta med barn och elever i komplicerade inlärningssituationer inom förskola, förskoleklass, skola, vuxenutbildning och habilitering.

Studierna, som bedrivs på distans, helfart, leder till Specialpedagogexamen. Distansformen innebär emellertid även fysiska sammankomster (ca 4 tillfällen/termin á 3-5 dagar). Mellan sammankomsterna sker kommunikation med lärare och studiekamrater via konferensplattform/ar. Därför behövs tillgång till dator och internet.

Den första terminens studier handlar översiktligt om specialpedagogiska förutsättningar och samläses med speciallärarprogrammet. Den andra terminen fokuserar på specialpedagogens specifika roll medan tredje terminen ägnas åt examensarbetet (självständigt arbete).

Obligatoriska kurser
Studenten ska ha genomgått följande kurser inom programmet

6SP038 Det specialpedagogiska fältet I, 15 hp
6SP039 Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp
6PE082 Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor, 7,5 hp
6SP024 Specialpedagogiska kunskapsområden, 7,5 hp
6SP040 Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete, 22,5 hp
6SP041 Examensarbete, specialpedagogprogrammet, 30 hp
alternativt
6SP027 Examensarbete, specialpedagogprogrammet, 30 hp


Examensarbete/självständigt arbete

Inom ramen för kursfodringarna ska studenten ha fullgjort ett examensarbete/självstandigt arbete om 30 högskolepoäng. Särskild behörighet för att påbörja examensarbetet, se kursplan på webben.

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga skäl) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum, Umeå universitet, 901 87 Umeå. http://www.umu.se/utbildning/antagning/efter-anmalan/ansokan-om-anstand/
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Efter att studierna påbörjats kan, om särskilda skäl föreligger, studieupphåll beviljas. Ett beslutat studieupphåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till Lärarhögskolans studerandeservice samt via www.studera.nu.
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till Lärarhögskolans studerandeservice http://www.use.umu.se/student/studievagledning/

Avrådan

Uppstår hos lärare eller utbildningsledning tveksamhet om en studerandes möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller tveksamhet om lämplighet att utöva yrket bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och i samråd med utbildningsledning, lärare, studievägledare och den studerande.

Studieplan

Giltig från: HT10

Termin 1

6SP038

Det specialpedagogiska fältet 15 hp

Avancerad nivå

Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

6SP039

Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet 7,5 hp

Avancerad nivå

Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

6PE082

Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor 7,5 hp

Avancerad nivå

Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Obligatorisk

Termin 2

6SP024

Specialpedagogiska kunskapsområden 7,5 hp

Avancerad nivå

Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Obligatorisk

6SP040

Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete 22,5 hp

Avancerad nivå

Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Termin 3

6SP041 Examensarbete specialpedagogprogrammet, 30 hp
alternativt
6SP027 Examensarbete specialpedagogprogrammet, 30 hp