Engelskt namn: Master Programme in Gender Studies
Denna utbildningsplan gäller: HT16 och fram till HT21 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT21
Utbildningsplan för program med start mellan HT21 och fram till HT21
Utbildningsplan för program med start mellan HT16 och fram till HT21
Utbildningsplan för program med start innan HT21
Programkod: SAGVT
Högskolepoäng: 120
Diarienummer: FS 3.1.3-864-15
Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2015-06-03
För att antas till programmet krävs kandidatexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs En A/5 samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Efter genomgånget utbildningsprogram om 60 hp kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits). Examen utfärdas i huvudområdet genusvetenskap (Gender Studies).
Efter genomgånget utbildningsprogram om 120 hp kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie masterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (120 credits). Examen utfärdas i huvudområdet genusvetenskap (Gender Studies).
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap 9 § Högskolelagen)
Magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Se aktuella kursplaner.
På programmet tillämpas en tregradig betygsskala med betygen väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Den som har godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Programmet har en tvärvetenskaplig integrerad profil där studenterna ges perspektiv på genus, och hur genus samverkar med andra sociala relationer så som etnicitet, sexualitet och klass. Programmet syftar till att förbereda studenterna för ett arbetsliv där avancerad kunskap om och kritiska perspektiv på jämställdhet, sociala normer, makt och likabehandling efterfrågas. Studenterna erbjuds genom det tvärvetenskapliga kursutbudet en förmåga att problematisera en rad samhällsutmaningar såsom globalisering, migrationsrörelser och bristande respekt av olikhet i ett mångkulturellt samhälle präglat av sociala skillnader. Programmet riktar sig dels till studenter och yrkesverksamma med en grundutbildning (minst kandidatexamensnivå) i genusvetenskap eller annat ämne, och som behöver djupgående kunskaper i genusvetenskap eller vill förbättra sin position på arbetsmarknaden genom en spetskompetens. Programmet förbereder för både forskning inom ämnet genusvetenskap och yrkesverksamhet inom stat, kommun, landsting, närings- och föreningslivet och andra organisationer.
Utbildningen omfattar fyra terminer om sammanlagt 120 högskolepoäng. Programmet kan dock avslutas med en magisterexamen efter ett år. Under rubriken Programöversikt framgår vilka kurser som är obligatoriska respektive valbara. Förutom integrerad teori- och metodundervisning inom ramen för varje kurs omfattar programmet en metodkurs som ges av Samhällsvetenskaplig fakultet. Termin tre utgörs av valfria/valbara kurser, dessa väljs i samråd med studierektor. Information om hur de enskilda kurserna är upplagda finns i de olika kursplanerna.
Examensarbete/Självständigt arbete
För aktuell masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet genusvetenskap. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning.
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng i genusvetenskap.
Programöversikt - magisterexamen (med möjlighet till fortsatta studier mot masterexamen)
Termin 1 | |
Genus, kön, kropp – teorier och debatt 15 hp | Feministisk teori och intersektionell analys 15 hp |
Termin 2 | |
Feministiska kulturstudier 7,5 hp Etik, kön och kunskap 7,5 hp | Magisteruppsats 15 hp |
=> Magisterexamen | |
Programöversikt - masterexamen | |
Termin 1 | |
Genus, kön, kropp – teorier och debatt 15 hp | Feministisk teori och intersektionell analys 15 hp |
Termin 2 | |
Feministiska kulturstudier 7,5 hp Etik, kön och kunskap 7,5 hp | Kritiska perspektiv på nordiska jämställdheter 15 hp |
Termin 3 | |
Valfria/valbara kurser 30 hp | |
Termin 4 | |
Självständigt arbete (masteruppsats) i genusvetenskap 30 hp Alternativt för den som skrivit magisteruppsats: Självständigt arbete (masteruppsats) i genusvetenskap 15 hp Kritiska perspektiv på nordiska jämställdheter 15 hp | |
=> Masterexamen |
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programvägledaren.
Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.