"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Masterprogrammet i ledarskap och organisation, 120 hp

Engelskt namn: Master's Programme in Leadership and Organisation

Denna utbildningsplan gäller: HT07 och fram till HT18 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: SALOM

Högskolepoäng: 120

Diarienummer: 512-3010-07

Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-18

Behörighetskrav

Filosofie kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga området med 90 högskolepoäng i något av ämnena företagsekonomi, idrottspedagogik, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, statsvetenskap, etnolog, kulturanalysi eller motsvarande, exempelvis socionomexamen eller gymnasielärarexamen inom det samhällsvetenskapliga området. Dessutom krävs En A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska). För tillträde till profilkurser inom området arbetsrätt och arbetsmarknad krävs därutöver godkänt resultat på kursen Arbetsrätt I eller kursen Arbetsrätt för personalvetare 15 hp på personalvetarprogrammet eller kursen Arbetsrätt för sociologer 15 hp på sociologiprogrammet eller på juristprogrammets termin 2 eller motsvarande.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram om 60 hp kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/

Filosofie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits). Examen utfärdas i något av huvudområdena företagsekonomi (Business Administration), pedagogik (Education), psykologi (Psychology), sociologi (Sociology) eller statsvetenskap (Political Science). Inriktning: Ledarskap och organisation (Human Resource Management)

Efter genomgånget utbildningsprogram om 120 hp kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie masterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (120 credits). Examen utfärdas i huvudområdet ledarskap och organisation (Human Resource Management)

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
– ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
– utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
– utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(Högskolelagen 1 kap 9 §)

Nationella mål för aktuell examen

Nationella mål för magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
– Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
– Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
– Visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
– Visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
– Visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
– Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Nationella mål för masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
– Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings och utvecklingsarbete, och
– Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
– Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
– Visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
– Visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet
.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
– Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)

Lokala mål för aktuell examen

Magisterexamen med inriktning ledarskap och organisation
Kunskap och förståelse
– Den studerande skall visa fördjupade kunskaper i teorier om ledarskap och organisation samt i metoder för studium av dessa fenomen. Därtill skall den studerande ha god kunskap specifik för ett särskilt verksamhetsområde (profil).
– Den studerande skall visa fördjupade kunskaper om hur olika perspektiv inom området bidrar till en förståelse av ledarskap och organisation som komplexa sammanlänkade processer där struktur och kultur är centrala begrepp.
– Den studerande skall visa förmåga att integrera teorier och metoder från olika ämnesområden och för olika verksamheter.
– Den studerande skall visa insikt i arbetslivets motsättningar och maktstrukturer, liksom de begränsningar organisationer måste underställas med hänsyn till hållbar samhällsutveckling.

Färdighet och förmåga
– Den studerande skall visa god förmåga att analysera hur sättet att leda påverkar ledarskapsprocessen, samt hur sättet att leda hänger samman med följares beteenden och välbefinnande och med organisationens resultat.
– Den studerande skall visa förmåga att självständigt analysera och utforma organisationslösningar
för olika situationer samt färdighet vad gäller utveckling av kapaciteter för förbättring av organisationer och ledarskap.
– Den studerande skall visa färdighet i att producera självständiga arbeten som bygger på en genomarbetad utformning av vetenskapliga frågeställningar och undersökningsmetoder.
– Den studerande skall visa förmåga att tillämpa teorier och metoder specifika för ett särskilt verksamhetsområde (profil).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
– Den studerande skall visa förmåga att kritiskt granska och bedöma olika teoretiska och metodologiska riktningar inom området samt på ett trovärdigt sätt argumentera för användningen av den teori och metod som det självständiga arbetet innefattar. Det kritiska förhållningssättet skall vara konstruktivt och utvecklingsinriktat.
– Den studerande skall visa god insikt i vetenskapens roll i samhället och i de etiska spörsmål som är förknippade med forskning om ledarskap och organisationsfrågor och användning av sådana forskningsresultat.

Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och
– visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.

Masterexamen i huvudområdet ledarskap och organisation
Kunskap och förståelse
– Den studerande skall visa avancerade kunskaper i teorier om ledarskap och organisation samt i metoder för studium av dessa fenomen. Därtill skall den studerande ha mycket god kunskap specifik för ett eller ett par särskilda verk¬samhetsområden (profiler).
– Den studerande skall visa avancerade kunskaper om hur olika perspektiv inom området bidrar till en förståelse av ledarskap och organisation som komplexa sammanlänkade processer där struktur och kultur är centrala begrepp.
– Den studerande skall visa förmåga att på ett kvalificerat sätt integrera teorier och metoder från olika ämnesområden och för olika verksamheter.
– Den studerande skall visa djupa insikter i arbetslivets motsättningar och maktstrukturer, liksom i de begränsningar organisationer måste underställas med hänsyn till hållbar samhällsutveckling.

Färdighet och förmåga
– Den studerande skall visa på avancerad förmåga att analysera hur sättet att leda påverkar ledarskapsprocessen, samt hur sättet att leda hänger samman med följares beteenden och välbefinnande och med organisationens resultat.
– Den studerande skall visa stor färdighet i att självständigt analysera och utforma organisationslösningar för olika situationer samt stor färdighet vad gäller utveckling av kapaciteter för förbättring av organisationer och ledarskap.
– Den studerande skall visa färdighet i att producera självständiga arbeten som bygger på noggrant val och utformning av avancerade vetenskapliga frågeställningar och kvalificerade undersökningsmetoder.
– Den studerande skall visa förmåga att på ett avancerat sätt tillämpa teorier och metoder specifika för ett eller ett par särskilda verksamhetsområden (profiler).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
– Den studerande skall visa förmåga att kritiskt granska och bedöma olika teoretiska och metodologiska riktningar inom området samt på ett avancerat sätt argumentera för användningen av den teori och metod som det självständiga arbetet innefattar. Det kritiska förhållningssättet skall vara konstruktivt och utvecklingsinriktat.
– Den studerande skall visa djup insikt i vetenskapens roll i samhället och i de etiska spörsmål som är förknippade med forskning om ledarskap och organisationsfrågor och användning av sådana forskningsresultat.
Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och
– visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.

Examinationsformer

Muntliga och skriftliga tentamina, deltagande i case-arbete och seminarier, författande av och opposition på PM och rapporter. Se aktuella kursplaner.

Betyg

På programmet tillämpas tregradig betygsskala med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Programmet består av obligatoriska respektive valbara/valfria kurser. Val av valbara/valfria kurser görs i samråd med programansvarig. Kurserna läses i den ordning som anges under Programöversikten. Ordningsföljden på kurserna kan emellertid komma att ändras. Information om hur de enskilda kurserna är upplagda finns i de olika kursplanerna.
De som redan har en magisterexamen med motsvarande kurser som ingår i masterprogrammets första år och söker masterprogrammet läser Ledarskap och Organisation II tillsammans med övriga studenter. Därefter följer någon av profilkurserna samt en valbar kurs och uppsatsarbete (15 hp).

Examensarbete/Självständigt arbete
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng i ledarskap och organisation.

För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng i ledarskap och organisation. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng i ledarskap och organisation eller motsvarande från utländsk utbildning.

Programöversikt masterexamen

Termin 1

Ledarskap och organisation I, 15 hp
Profilkurs*, 15 hp


Termin 2

Vetenskaplig metod, 15 hp
Valbar kurs**, 15 hp


Termin 3

Ledarskap och organisation II, 15 hp
Profilkurs*, 15 hp


Termin 4

Masteruppsats, 30 hp

>>> Masterexamen 120 hp

Programöversikt magisterexamen (med möjlighet att fortsätta mot en masterexamen)

Termin 1

Ledarskap och organisation I, 15 hp
Profilkurs*, 15 hp


Termin 2

Vetenskaplig metod, 15 hp
Magisteruppsats, 15 hp

>>>Magisterexamen 60 hp

Profilkurs*: Kan väljas från programmets utbud av profilkurser; Human resourcs Management and Development, Project Management and Organizational Design, Arbetsrätt och arbetsmarknad eller Offentligt ledarskap.

Valbar kurs**: Kan väljas från det utbud som ges av de institutioner som är representerade i programmet. För mer information kontakta programmets kontaktpersoner eller se www.umu.se/utbildning

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag. Övriga skäl ger normalt studieuppehåll utan platsgaranti. Studieuppehåll utan platsgaranti ger förtur till utlysta platser till senare del av program.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagande-nämnden för högskolan.

Studieavbrott

Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.

Övrigt

Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.