"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer, 180 hp

Engelskt namn: Programme in Behavioural Analysis of IT-Environments

Denna utbildningsplan gäller: HT07 och fram till HT21 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: SGBET

Högskolepoäng: 180

Diarienummer: 502-1380-12

Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-07

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie kandidatexamen i enlighet med lokalexamensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie kandidatexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Science. Examen utfärdas i något av huvudområdena informatik (Informatics), psykologi (Psychology), pedagogik (Education) eller sociologi (Sociology) med inriktningen Beteendevetenskap och IT-miljöer (Behavioural Analysis and IT-Environments).

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(Högskolelagen 1 kap 8 §)

Nationella mål för aktuell examen

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera, företeelser, frågeställningar och situationer,
– Visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– Visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)

Lokala mål för aktuell examen

Efter genomgången utbildning förväntas studenten ha
– kunskaper om problem, teorier och utredningsmetoder i informatik, pedagogik, psykologi och sociologi,
– kunskaper om samspelet mellan människa och informationsteknik i förändringsprocesser,
– kunskaper om individers och gruppers beteende i sociala och tekniska system,
– förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra samt att planera, leda och administrera projekt.
– förmåga att tillgodogöra sig internationell vetenskaplig litteratur, samt förmåga att relatera det egna kunskapsområdet till samhällsdebatten.

Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och – visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.

Examinationsformer

Se aktuella kursplaner.

Betyg

På programmet tillämpas tregradig betygsskala med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Utbildningen består av en kombination av kurser i ämnena informatik, pedagogik, psykologi och sociologi. Programmet ger ett brett perspektiv på samspelet mellan människa och informationsteknik, särskilt i förändringsprocesser.
Av programöversikten under rubriken Studieplan framgår vilka kurser som är obligatoriska respektive valbara. Val av valbara kurser görs bland kurser inom pedagogik, psykologi eller sociologi i samråd med programansvarig. Observera att de valbara kurserna under termin 5 ska motsvara B-nivån (dvs. andra terminens studier) i pedagogik, psykologi eller sociologi. Valet av kurs under termin 5 samt valet av ämnesfördjupning under termin 6 bestämmer i vilket ämne du kan genomföra ditt examensarbete.
Kurserna läses i den ordning som visas under rubriken Studieplan. Ordningsföljden på kurserna kan emellertid komma att ändras. Information om hur de enskilda kurserna är upplagda finns i de olika kursplanerna.

Examensarbete/Självständigt arbete
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom ett av huvudområdena för utbildningen. Möjliga huvudområden är informatik, pedagogik, psykologi och sociologi.

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.

Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag. Övriga skäl ger normalt studieuppehåll utan platsgaranti. Studieuppehåll utan platsgaranti ger förtur till utlysta platser till senare del av program.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.

Övrigt

Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.

Studieplan

Giltig från: HT07

Termin 1

2IN095

Informatik A1 15 hp

Grundnivå

Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Obligatorisk

2ÖÄ009

Beteendevetenskapliga grunder: Socialpsykologi 7,5 hp

Grundnivå

Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

2PE108

Beteendevetenskapliga grunder: Pedagogik 7,5 hp

Grundnivå

Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

Termin 2

2ÖÄ010

Beteendevetenskapliga grunder: Sociologi 7,5 hp

Grundnivå

Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Obligatorisk

2ÖÄ011

Beteendevetenskapliga grunder: Genus 7,5 hp

Grundnivå

Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Obligatorisk

2SO135

Beteendevetenskaplig metod 15 hp

Grundnivå

Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

Termin 3

2IN058

Webb 2.0: Begrepp, teknik och innovation 7,5 hp

Grundnivå

Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Obligatorisk

1NS028

Kommunikationsteknik 7,5 hp

Grundnivå

Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Obligatorisk

2IN096

Informatik A2 15 hp

Grundnivå

Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

Termin 4

2IN097

Informatik B2 30 hp

Grundnivå

Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Obligatorisk

Termin 5

Valbar kurs motsvarande B-nivån i
pedagogik, psykologi eller sociologi, 30 hp

Termin 6

Ämnesfördjupning i informatik, pedagogik, psykologi eller sociologi 30 hp