Engelskt namn: Programme in Behavioural Analysis of IT-Environments
Denna utbildningsplan gäller: HT07 och fram till HT21 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT22
Utbildningsplan för program med start mellan HT21 och fram till HT22
Utbildningsplan för program med start mellan HT07 och fram till HT21
Utbildningsplan för program med start innan HT21
Programkod: SGBET
Högskolepoäng: 180
Diarienummer: 502-1380-12
Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-07
Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie kandidatexamen i enlighet med lokalexamensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie kandidatexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Science. Examen utfärdas i något av huvudområdena informatik (Informatics), psykologi (Psychology), pedagogik (Education) eller sociologi (Sociology) med inriktningen Beteendevetenskap och IT-miljöer (Behavioural Analysis and IT-Environments).
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(Högskolelagen 1 kap 8 §)
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera, företeelser, frågeställningar och situationer,
– Visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– Visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)
Efter genomgången utbildning förväntas studenten ha
– kunskaper om problem, teorier och utredningsmetoder i informatik, pedagogik, psykologi och sociologi,
– kunskaper om samspelet mellan människa och informationsteknik i förändringsprocesser,
– kunskaper om individers och gruppers beteende i sociala och tekniska system,
– förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra samt att planera, leda och administrera projekt.
– förmåga att tillgodogöra sig internationell vetenskaplig litteratur, samt förmåga att relatera det egna kunskapsområdet till samhällsdebatten.
Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och – visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.
Se aktuella kursplaner.
På programmet tillämpas tregradig betygsskala med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Utbildningen består av en kombination av kurser i ämnena informatik, pedagogik, psykologi och sociologi. Programmet ger ett brett perspektiv på samspelet mellan människa och informationsteknik, särskilt i förändringsprocesser.
Av programöversikten under rubriken Studieplan framgår vilka kurser som är obligatoriska respektive valbara. Val av valbara kurser görs bland kurser inom pedagogik, psykologi eller sociologi i samråd med programansvarig. Observera att de valbara kurserna under termin 5 ska motsvara B-nivån (dvs. andra terminens studier) i pedagogik, psykologi eller sociologi. Valet av kurs under termin 5 samt valet av ämnesfördjupning under termin 6 bestämmer i vilket ämne du kan genomföra ditt examensarbete.
Kurserna läses i den ordning som visas under rubriken Studieplan. Ordningsföljden på kurserna kan emellertid komma att ändras. Information om hur de enskilda kurserna är upplagda finns i de olika kursplanerna.
Examensarbete/Självständigt arbete
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom ett av huvudområdena för utbildningen. Möjliga huvudområden är informatik, pedagogik, psykologi och sociologi.
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag. Övriga skäl ger normalt studieuppehåll utan platsgaranti. Studieuppehåll utan platsgaranti ger förtur till utlysta platser till senare del av program.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.
Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.
2IN095
Informatik A1 15 hp
Grundnivå
Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
2ÖÄ009
Beteendevetenskapliga grunder: Socialpsykologi 7,5 hp
Grundnivå
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE108
Beteendevetenskapliga grunder: Pedagogik 7,5 hp
Grundnivå
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2ÖÄ010
Beteendevetenskapliga grunder: Sociologi 7,5 hp
Grundnivå
Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
2ÖÄ011
Beteendevetenskapliga grunder: Genus 7,5 hp
Grundnivå
Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
2SO135
Beteendevetenskaplig metod 15 hp
Grundnivå
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2IN058
Webb 2.0: Begrepp, teknik och innovation 7,5 hp
Grundnivå
Informatik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
1NS028
Kommunikationsteknik 7,5 hp
Grundnivå
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
2IN096
Informatik A2 15 hp
Grundnivå
Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2IN097
Informatik B2 30 hp
Grundnivå
Informatik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
Valbar kurs motsvarande B-nivån i
pedagogik, psykologi eller sociologi, 30 hp
Ämnesfördjupning i informatik, pedagogik, psykologi eller sociologi 30 hp