Engelskt namn: Study Programme for Human Resource Management
Denna utbildningsplan gäller: HT10 och fram till HT21 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT22
Utbildningsplan för program med start mellan HT21 och fram till HT22
Utbildningsplan för program med start mellan HT21 och fram till HT22
Utbildningsplan för program med start innan HT21
Programkod: SGPER
Högskolepoäng: 180
Diarienummer: 502-1380-12
Ansvarig fakultet: Samhällsvetenskapliga fakulteten
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-07
Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5). Dessutom krävs ett års arbetslivserfarenhet. Arbetslivserfarenheten ska sammanlagt omfatta minst 12 månaders heltidstjänstgöring eller motsvarande längre tid på deltid, minst halvtid. Alla perioder som omfattar verksamhet med minst halvtid på varje arbetsplats tillgodoräknas. Grundutbildning inom totalförsvarsplikt eller vård av annan person, som inte utgör anställning, tillgodoräknas ej. Anställning som varat under terminstid i gymnasieskolan tillgodoräknas inte heller. Arbetslivserfarenheten skall dokumenteras med intyg eller annan godtagbar handling.
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie kandidatexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Filosofie kandidatexamen översätts på engelska till Degree of Bachelor of Science. Examen utfärdas i något av huvudområdena pedagogik (Education) eller sociologi (Sociology). Inriktning: Personal- och arbetslivsfrågor (Specialisation: Human Resource Management)
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(Högskolelagen 1 kap 8 §)
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera, företeelser, frågeställningar och situationer,
– Visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– Visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
– Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– Visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
(Högskoleförordningen, Bilaga 2 – examensordningen)
Programmet syftar till att den studerande skall tillägna sig kunskaper och analysförmåga som fordras för strategiskt arbete inom personalområdet i vid mening samt andra relevanta områden inom arbetslivet.
Kunskap och förståelse:
– Förstå och analysera samspelet mellan individ, grupp, organisation och omvärld vad gäller personal- och arbetslivsfrågor.
– Förstå och analysera samspelet mellan organisationens olika funktioner, med särskild betoning på HR-funktionens samspel med övriga funktioner i organisationen.
– Förstå och analysera hur genus och andra mångfaldsfaktorer påverkar arbetslivsrelaterade frågor och problem.
Färdighet och förmåga:
– Identifiera, analysera och hantera personal- och organisationsrelaterade frågor ur ett beteendevetenskapligt, rättsligt och ekonomiskt perspektiv. Värderingsförmåga och förhållningssätt:
– Värdera och förhålla sig kritisk till föreställningar, arbetssätt och forskning inom personal- och arbetslivsområdet.
– Värdera, välja och använda olika metoder för att samla in och analysera data/information.
Självständiga arbeten:
– Självständigt planera, genomföra och avrapportera studier inom personal- och arbetslivsområdet.
Den studerande skall också
– visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde.
Examinationsformerna inom programmet varierar och kan vara både muntliga och skriftliga, genomföras i tentamenslokal eller som hemtentamen. Se respektive kursplan.
På programmet tillämpas tregradig betygsskala med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Inom utbildningen läses programspecifika kurser med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor. Tyngdpunkten ligger på beteendevetenskap, men även andra ämnen av relevans för utbildningens inriktning läses. I flertalet kurser ingår arbetslivsanknytning. Särskilt inom kurserna ”HRM-Innehåll och metoder”, HRM i praktiken” och ”Examensarbete” genomförs projektarbeten, praktik och självständiga arbeten i relation till olika företag och organisationer (läs vidare i vårt dokument ”Arbetslivsanknytning – inom ramen för Personalvetarprogrammet”).
Av programöversikten under rubriken Studieplan framgår att alla kurserna i programmet är obligatoriska. De läses i den ordning som anges i studieplanen. Ordningsföljden på kurserna kan emellertid komma att ändras. Information om hur de enskilda kurserna är upplagda finns i de olika kursplanerna.
Examensarbete/Självständigt arbete
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng i pedagogik eller sociologi. Det självständiga arbetet skall ha en inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor.
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag.
Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.
Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.
2ÖÄ001
HRM, organisation och arbetsliv 15 hp
Grundnivå
Obligatorisk
2ÖÄ009
Beteendevetenskapliga grunder: Socialpsykologi 7,5 hp
Grundnivå
Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE108
Beteendevetenskapliga grunder: Pedagogik 7,5 hp
Grundnivå
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2ÖÄ010
Beteendevetenskapliga grunder: Sociologi 7,5 hp
Grundnivå
Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
2ÖÄ011
Beteendevetenskapliga grunder: Genus 7,5 hp
Grundnivå
Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE095
Arbetsrätt för personalvetare 15 hp
Grundnivå
Rättsvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2ÖÄ008
Företagsekonomi 15 hp
Grundnivå
Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE102
Organisatoriskt ledarskapande 7,5 hp
Grundnivå
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE075
Organisationsförändring 7,5 hp
Grundnivå
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE079
HRM - innehåll och metoder 30 hp
Grundnivå
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE085
HRM i praktiken 15 hp
Grundnivå
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE087
Strategisk HRM 15 hp
Grundnivå
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE086
Samhällsvetenskaplig metod och vetenskapsteoretisk orientering 15 hp
Grundnivå
Sociologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2PE089
Examensarbete i pedagogik, med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor 15 hp
Grundnivå
Pedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Obligatorisk
Alternativt
2PE088
Examensarbete i sociologi, med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor 15 hp
Grundnivå
Sociologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Obligatorisk
HRM, organisation och arbetsliv 15.0 Hp
Obligatorisk
Beteendevetenskapliga grunder: Social- och gruppsykologi 7.5 Hp
Obligatorisk
Beteendevetenskapliga grunder: Pedagogik 7.5 Hp
Obligatorisk
Beteendevetenskapliga grunder: Sociologi 7.5 Hp
Obligatorisk
Beteendevetenskapliga grunder: Genus 7.5 Hp
Obligatorisk
Arbetsrätt för personalvetare 15.0 Hp
Obligatorisk
Företagsekonomi 15.0 Hp
Obligatorisk
Organisatoriskt ledarskapande 7.5 Hp
Obligatorisk
Organisationsförändring 7.5 Hp
Obligatorisk
HRM - innehåll och metoder 30.0 Hp
Obligatorisk
HRM i praktiken 15.0 Hp
Obligatorisk
Strategisk HRM 15.0 Hp
Obligatorisk
Samhällsvetenskaplig metod och vetenskapsteoretisk orientering 15.0 Hp
Obligatorisk
Examensarbete i pedagogik, med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor 15.0
Alternativt
Examensarbete i sociologi, med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor 15.0