"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Masterprogram i omvårdnad, 120 hp

Engelskt namn: Master Programme in Nursing Science

Denna utbildningsplan gäller: HT15 och fram till HT17 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: VAOMM

Högskolepoäng: 120

Diarienummer: FS 3.1.3-1062-15

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakultetsnämnden, 2012-08-15

Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2015-03-10

Behörighetskrav

För tillträde till utbildningen krävs: Kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande. Saknas formell behörighet kan andra betydelsefulla kunskaper och erfarenheter, s.k. reell kompetens, prövas.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en medicine masterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen. Medicine masterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Medical Science (120 credits). Examen utfärdas i huvudområdet omvårdnad (Nursing).

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå


Beskrivning av utbildning på avancerad nivå enligt högskolelagen
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. (SFS 2006:173)

Nationella mål för aktuell examen


Mål för masterexamen enligt högskoleförordningen
  

Kunskap och förståelse:
För masterexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga:
För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att kritiskt och sytematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och i utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområde för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Självständigt arbete (examensarbete):
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning.

Examinationsformer

Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga, muntliga och praktiska prov som genomförs web-baserat eller på plats. Examinationen är utformad så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna för respektive kurs anges i kursplanen. För ytterligare information se Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå fastställd av rektor, http://www.umu.se/regelverk/, samt vad som anges i kursplanen för respektive kurs.

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd.

Finner en examinator att ett beslut om betyg är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, ska examinatorn ändra beslutet, om det kan ske snabbt och enkelt och om det inte innebär att betyget sänks. Ett beslut om betyg som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får rättas, både till fördel och till nackdel för studenten. Ett sådant beslut om rättelse fattas av examinator.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås. Hänvisning bifogas vid avslag.

Allmänt

Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram och omfattar 120 högskolepoäng. I programmet ingår baskurser och valbara kurser. Programmet ges på halvfart och delvis nätbaserat.

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, seminarier och föreläsningar. Verksamhetsanknutna uppgifter kan ingå. Vissa kurser/utbildningsmoment är nätburna.

I samtliga kurser genomförs utvärderingar där studenter tillsammans med kursansvariga lärare bedriver gemensam kvalitetsutveckling.

Studenter som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på baskurser. På en valbar kurs har studenten platsgaranti på ett urval kurser.

Inom huvudområdet omvårdnad krävs godkända kurser på avancerad nivå om minst 60 högskolepoäng varav minst 30 högskolepoäng självständigt examensarbete. Kurser inom huvudområdet kan utgöras av kurser inom Specialistsjuksköterskeprogram och Barnmorskeprogram samt fristående kurser.

Kurser på avancerad nivå förutom huvudområdet omvårdnad omfattar totalt 60 högskolepoäng varav vetenskapliga metodkurser om minst 15 högskolepoäng. Valbara kurser kan exempelvis utgöras av kurser inom Specialistsjuksköterskeprogram och Barnmorskeprogram och valbara kurser inom omvårdnad, hälsovetenskap eller närliggande områden.   

Baskurser    
Kvantitativ metod II, 7,5 hp
Kvalitativ metod II, 7,5 hp
Ämnesfördjupning inom huvudområdet, 30,0 hp (varav Klinisk bedömning, 7,5 hp är en av kurserna)  
Omvårdnad självständigt arbete 30,0 hp (alt. 15 hp för den som redan har genomfört ett självständigt arbete om 15 hp på avancerad nivå inom huvudområdet)
                                                                                                               
Valbara/fria kurser
Valbara kurser 45,0 hp

Programöversikt

Termin 1:
Kvantitativ metod II, 7,5 hp
Kvalitativ metod II, 7,5 hp, alt. Klinisk bedömning, 7,5 hp
Termin 2, 4, 6, 8:
Ämnesfördjupning inom huvudområdet/valbara kurser, 15 hp
alt.
Omvårdnad, självständigt arbete för master, 30 hp (går över två terminer)
alt.
Omvårdnad, självständigt arbete för master, 15 hp (alternativ för den som redan har genomfört ett självständigt arbete om 15 hp på avancerad nivå inom huvudområdet)

Termin 3, 5, 7:
Ämnesfördjupning inom huvudområdet/valbara kurser, 7,5 hp
Kvalitativ metod II, 7,5 hp
alt.
Ämnesfördjupning inom huvudområdet/valbara kurser, 15 hp
alt.
Omvårdnad, självständigt arbete för master, 30 hp (fortsättning från föregående termin)

Anstånd med studiestart

Av högskoleförordningen framgår att den som blir antagen till en utbildning men på grund av sjukdom eller andra skäl han/hon inte råder över inte kan ta den erbjudna platsen i anspråk just den termin utbildningen startar har i vissa fall möjlighet att få anstånd med studiestarten. Detta gäller även den som påbörjat en utbildning och tvingas avbryta det inom tre veckor från utbildningens start. Skälen ska som regel ha uppkommit efter det att ansökan lämnades in. Ansökan om anstånd med studiestarten skall, tillsammans med intyg som styrker skälen, så snart det är möjligt skickas in till Studentcentrum vid Umeå universitet. Beslut om anstånd fattas av chefen för Studentcentrum på delegation av rektor. Beslut att inte bevilja anstånd kan överklagas. Hänvisning bifogas vid avslag.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning, http://www.umu.se/regelverk/.

Studieuppehåll

Studieuppehåll innebär i normalfallet ett uppehåll i studierna som i förväg anmälts till högskolan av studenten. Om studenten bedöms ha särskilda skäl att få fortsätta studierna efter uppehållet skall universitetet besluta om att bevilja platsgaranti vid viss termin efter studieuppehållet. Med särskilda skäl avses medicinska, sociala eller andra skäl (t.ex. föräldraledighet) som påverkar den studerandes möjligheter att fullfölja utbildningen i normal tid. Beslut om platsgaranti fattas enligt fastställd delegation. Såväl anmälan som beslut om studieuppehåll skall lämnas skriftligt.

Anmälan om studieuppehåll ska göras skriftligt till programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS). Av anmälan skall framgå eventuella skäl för platsgaranti samt när studierna beräknas återupptas. Eventuella intyg bifogas.

Ansökan om studieuppehåll med platsgaranti kan inlämnas tidigast efter att studierna påbörjats. Platsgaranti efter studieuppehåll beviljas för en begränsad tid, normalt en till tre terminer. Detta innebär ett åtagande att erbjuda studenten plats på utbildningen då studieuppehållet upphör.

I beslutet anges när studenten kan återuppta studierna och vilka förutsättningar som gäller för att ta platsen i anspråk. Beslutet kan vara förenat med ett förbehåll om att studenten efter studieuppehållet kommer att erbjudas plats på ett i beslutet angivet motsvarande utbildning eftersom utbildnings-/kurs planen kan vara förändrad eller vara under omarbetande när studierna återupptas.

Anmälan om återupptagande av studierna skall inges senast 15 april respektive 15 oktober. Den som inte återupptar studierna vid den tidpunkt som anges i beslutet eller som beviljas förlängt studieuppehåll anses ha gjort ett inte anmält studieavbrott

Om utbildningsinnehållet har förändrats under uppehållstiden ska studenten inhämta motsvarande kunskaper innan studierna återupptas.

Den som anmält studieuppehåll men inte beviljats platsgaranti vid återkomst (studieuppehåll utan platsgaranti) skall ansöka om antagning till senare del på program då han/hon önskar fortsätta studierna och antas i mån av plats.

Beslut att inte bevilja student att få fortsätta studierna efter studieuppehåll (platsgaranti) kan överklagas. Hänvisning bifogas vid avslag.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning, http://www.umu.se/regelverk/.

Studieavbrott

Studieavbrott kan vara anmält i förväg av studenten eller konstaterat av universitetet. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell utbildningsplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett viss kurs- eller programtillfälle.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning, http://www.umu.se/regelverk/.

Avrådan

Kursresultaten skall fortlöpande nyttjas i studievägledande syfte i samverkan mellan student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen, skall det ingående prövas om studenten bör rådas att avbryta utbildningen. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och göras av lärare, studievägledare i samråd med studenten i fråga.

Övrigt


Tröskelkrav
Tröskelkrav, dvs. de ev. särskilda behörighetskrav som måste vara uppfyllda för att få tillträde till viss kurs, anges i kursplanen.

Fusk och plagiat
Att fuska är ett regelbrott som Umeå universitet ser allvarligt på och som kan leda till disciplinära åtgärder. För mer information om vad som menas med fusk och plagiat, vad som händer om man fuskar och hur man kan undvika det se http://www.student.umu.se/digitalAssets/123/123130_06396_bld_fusk-o-plagiat.pdf.

Regler för utbildningen
Regler för utbildningen finns i högskolelagen, (1992:1434), högskoleförordningen, (1993:100) samt i det regelverk som gäller vid Umeå universitet, se http://www.umu.se/regelverk/.

Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan gäller från och med höstterminen 2015 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS) beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som följt tidigare utbildningsplan och som efter studieuppehåll återupptar studierna enligt denna utbildningsplan.