"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Fysioterapeutprogrammet, 180 hp

Engelskt namn: Physiotherapy Programme

Denna utbildningsplan gäller: VT17 och fram till HT20 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: VYFYS

Högskolepoäng: 180

Diarienummer: FS.3.1.3-71-14

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2014-03-20

Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2016-03-15

Behörighetskrav

Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 17/A15). Undantag från kravet på idrott kan medges för dig som lämnar in blanketten om undantag/reell kompetens och bifogar intyg som styrker deltagande i gymnastik- eller idrottsverksamhet omfattande minst en gång per vecka under minst ett år.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en fysioterapeutexamen och Medicine kandidatexamen med fysioterapi som huvudområde i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

(Högskolelagen 1 kap 8 §) Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar, förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå, följa kunskapsutvecklingen, och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. Lag (2006:173).

Nationella mål för aktuell examen

För FYSIOTERAPEUTEXAMEN skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som fysioterapeut.

Kunskap och förståelse
För fysioterapeutexamen skall studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För fysioterapeutexamen skall studenten

  • visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen genomföra fysioterapeutiska åtgärder samt förmåga att initiera och medverka i hälsofrämjande, behandlande, habiliterande och rehabiliterande arbete på individ-, grupp- eller samhällsnivå,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra vägledande uppgifter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar och dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För fysioterapeutexamen skall studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter eller patienter, deras närstående och andra grupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Examensarbete
För fysioterapeutexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

KANDIDATEXAMEN:

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera, företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Examensarbete
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildning
 

Examinationsformer

I varje kurs ingår en eller flera examinationer individuellt eller i grupp. Formerna varierar beroende på ämnets karaktär och omfattning, kursens uppläggning, pedagogiska metoder m.m. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive kursplaner.

Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov. Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem. När en student underkänts två gånger vid examination i en kurs rapporterar examinator till studievägledare. Samråd sker mellan examinator, student och studievägledare då man penetrerar den problematik som ligger bakom studiemisslyckandet samt kommer fram till en studieplanering. Efter tre underkända examinationer rekommenderas studenten att gå om kursen när studieplats finns. En och samma kurs får göras om högst en gång. Den som underkänts vid femte tillfället ges inga fler möjligheter.

Vid verksamhetsförlagd utbildning avgör examinator om underlag för godkänt betyg finns. Om student underkänts, krävs ny utbildningsperiod med examination. Ny utbildningsperiod begränsas till ett tillfälle. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som skall ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det. Vid examinationer där tredje part involveras (t.ex. patienter) eller det av säkerhetsskäl är nödvändigt, kan dock krävas att relevanta undervisningsmoment är fullgjorda innan studenten tillåts delta i prov. Detta anges i kursplanerna.

Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos Programrådet begära byte av examinator.

Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt. En ändring får inte innebära att ett betyg sänks.

Student som blivit underkänd har möjlighet att få studievägledning. Student som underkänts utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Eventuell ansökan om ny utbildningsplats görs hos Studentcentrum/antagningsenheten.

Dispens från ovan angivna omtentamensregler kan i vissa fall ges av Programrådet.

Betyg

Betyget skall bestämmas av en av högskolan utsedd examinator. Som betyg används en tregradig skala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Dispens från den tregradiga betygsskalan har erhållits för kurserna: Verksamhetsförlagd utbildning I och II på resp 7,5 hp, Verksamhetsförlagdutbildning III, 12 hp, Beteendevetenskap och fysioterapi 7,5 hp, Folkhälsa, arbetsrelaterad ohälsa och fysioterapi, 18 hp, Psykosomatik, stress, smärta och fysioterapi inkl akupunktur 10,5 hp, Förebygga och behandla sjukdom och funktionsnedsättning: Design och utvärdering av anpassad fysisk aktivitet och träning, 15 hp samt Innovation, evidens och prevention 15 hp. I dessa kurser tillämpas en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd. Förnyat prov för att höja ett redan godkänt betyg ("plussning") är inte tillåten.


 

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen och Umeå universitets regelsamling. Anhållande om tillgodoräknande görs hos Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå. Information om tillgodoräknande finns på http://www.student.umu.se/examen/tillgodoräknanden/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. Skrivelse om överklagande ställd till Överklagandenämnden för högskola lämnas till registrator för Umeå universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick ta del av beslutet.

Allmänt

Utbildningen är organiserad för heltidsstudier i ett utbildningsprogram och omfattar 180 högskolepoäng. Tjugosju av 180 högskolepoäng är obligatorisk verksamhetsförlagd utbildning som i sin helhet eller till viss del kan förläggas till annan ort.  Fokus i huvudämnet fysioterapi ligger på människans rörelseförmåga utifrån ett brett perspektiv. Anatomi, fysiologi, kliniskt medicinska, beteendevetenskapliga och samhällsvetenskapliga ämnen ger stödkunskaper till huvudämnet och läses integrerat för att de komplexa sammanhangen ska bli begripliga (se Baskurser).

Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet.

Genom utbildningen, år ett till tre, sker en tydlig fördjupning i ämnet fysioterapi, med en grundläggande-, tillämpnings- och fördjupningsnivå. Genomgående bygger kursinnehållet på vetenskap och beprövad erfarenhet. Ålders- genus-, klass-, etnicitet och kulturella aspekter belyses fortlöpande i utbildningen. Innehåll och uppläggning syftar till att studenten successivt, genom teori och praktik, ska utveckla en egen yrkesidentitet med förmåga att inventera behov av, genomföra och utvärdera rehabiliterings- och hälsofrämjande interventioner på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Inom programmet finns två valbara kurser om 15 högskolepoäng vardera. Valbar kurs kan vara en teoretisk kurs inom programmet eller utlandsstudier som kan innefatta teoretiska kurser, klinisk verksamhet och/eller forskningsprojekt. På en valbar kurs med heltidsstudier har studenten platsgaranti, dock inte med garanti på förstahandsval. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.

Centrala begrepp i fysioterapi

Ämnet fysioterapi innefattar kunskap om och studier av människans kropp, rörelse och funktion. Kropp och rörelse utgör en generell aspekt av mänskligt liv. Med hjälp av rörelser kan människan uttrycka sig själv som person och samverka med andra människor och med sin omgivning. Detta har betydelse för människans utveckling, hennes hälsa och förmåga till handling.

Pedagogiska principer och arbetsformer

Den snabba kunskapsutvecklingen och samhällets krav på fysioterapeutens kompetens kräver att den studerande lär sig att aktivt söka kunskap, lösa problem och inta ett reflekterande förhållningssätt till kunskap samt utveckla sin kompetens för samarbete med andra människor. Utformningen av utbildningen bygger på en stor tilltro till studentens vilja och förmåga att ta eget ansvar för lärande och utveckling. Studenten förbereds för att självständigt och kritiskt arbeta som fysioterapeut och att utveckla en professionell yrkesroll.

Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar, projekt/utvecklingsarbete, övningar i klinisk färdighet samt praktiska uppgifter under handledning inom verksamhetsförlagd utbildning.

Studenten har möjlighet att förlägga del av utbildningen i annat land. Utlandsstudier ger värdefulla erfarenheter och vidgade perspektiv på fysioterapi.
 

Termin 1 och 2, 60 hp Antal
högskolepoäng

 
Människokroppens struktur och funktion samt fysioterapi
(fysioterapi 7,5 hp, anatomi 7,5 hp) 
15 hp
Fysioterapi: Grundläggande funktionsanalys och vetenskaplig metod (fysioterapi 12 hp, vetenskaplig metod 3 hp) 15 hp
Människokroppens funktion vid hälsa och sjukdom samt dess anpassning till fysisk aktivitet
(fysioterapi 3 hp, fysiologi/fysisk aktivitet 10,5 hp, medicinska ämnen 1,5 hp)
15 hp
Fysioterapi vid muskuloskeletala problem
(fysioterapi 4,5 hp, medicinska ämnen 3 hp)
7,5 hp
Beteendevetenskap och fysioterapi
(fysioterapi 3 hp, beteendevetenskap 4,5 hp)
7,5 hp
   
Termin 3 och 4, 60 hp Högskolepoäng
Motorisk kontroll och skador i centrala nervsystemet. Teori och praktisk tillämpning.
(fysioterapi 4,5 hp, fysiologi/motorisk kontroll och inlärning 3 hp)
7,5 hp
Verksamhetsförlagd utbildning i fysioterapi I och II,
termin 3 resp 4
15 hp
Fysioterapi: Rehabilitering och habilitering
(fysioterapi 9 hp, medicinska ämnen 6 hp)
15 hp
Folkhälsa, arbetsrelaterad ohälsa och fysioterapi
(fysioterapi 10,5 hp, folkhälsa 7,5 hp)
18 hp
Vetenskaplig metod 4,5 hp
   
Termin 5 och 6, 60 hp Högskolepoäng
Fysioterapi, valbar kurs 15 hp
Fysioterapi - examensarbete 15 hp
Psykosomatik, stress, smärta och fysioterapi inkl akupunktur
(fysioterapi 7,5 hp, akupunktur 3 hp)
10,5 hp
Verksamhetsförlagd utbildning i fysioterapi III 12 hp
Ledarskap, organisation och professionsutveckling 7,5 hp


Valbara kurser

På en valbar kurs har studenten platsgaranti på ett urval kurser som motsvarar upp till heltidsstudier, dock inte med garanti för förstahandsval. Se separat bilaga för valbara kurser som kan väljas förutsatt att de inte ingår i tidigare examen.

Fria kurser

I programmet kan fria kurser vid andra fakulteter/institutioner vid Umeå universitet eller andra högskolor inom eller utom Sverige ingå under förutsättning att de bedöms som adekvata utifrån utbildningens mål. De fria kurserna söks i öppen konkurrens med andra studenter.

Examensarbete

För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett examensarbete omfattande 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. För att påbörja examensarbetet/det självständiga arbetet krävs studier vid fysioterapeutprogrammet med godkänt resultat motsvarande termin 4.

 

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Skälen ska som regel ha uppkommit efter det att anmälan lämnats in. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum. Ansökan om anstånd och intyg som styrker de åberopade skälen skall senast tre veckor efter terminsstart ha kommit in till Studentcentrum/antagningen vid Umeå universitet. Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas skriftligen till Överklagandenämnden för högskolan, men lämnas in till  registrator för Umeå universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.

Studieuppehåll

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell studieplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett visst kurs- eller programtillfälle.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till programstudievägledaren. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell studieplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett visst kurs- eller programtillfälle.

Avrådan

Kursresultaten skall fortlöpande nyttjas i studievägledande syfte i samverkan mellan student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen, skall det ingående prövas om studenten bör rådas att avbryta utbildningen. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och göras av lärare, programvägledare i samråd med studenten i fråga.

Övrigt

Tröskelkrav för tillträde till Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Kursernas/delkursernas innehåll bygger på varandra och läses i den ordning som anges i programöversikten. Följande tröskelbestämmelser gäller för behörighet till Verksamhetsförlagd utbildning (VFU):

För tillträde till VFU 1 i termin 3 krävs godkända kurser/delkurser i termin 1 och 2 samt genomgången kurs i Motorisk kontroll och skador i centrala nervsystemet, teori och praktisk tillämpning 7,5 hp, i termin 3.

För tillträde till VFU i termin 4 krävs godkända kurser/delkurser i termin1, 2 och 3 samt genomgången kurs i Folkhälsa, arbetsrelaterad ohälsa och fysioterapi, 18 hp, i termin 4.

För tillträde till VFU i termin 5 (inom kursen Innovation, evidens och prevention – fysioterapeuten i samhället, 15 hp) krävs godkända kurser/delkurser i termin 1, 2, 3 och 4.

För tillträde till VFU i termin 6 krävs godkända kurser/delkurser i termin 1, 2, 3, 4 och 5 samt genomgången kurs i Psykosomatik, stress, smärta och fysioterapi inklusive akupunktur, 10,5 hp i termin 6.

Dispens från tröskelkraven kan sökas hos Programrådet om särskilda skäl föreligger.

Hälso- och vaccinationsprogram

Studenter erbjuds vaccinationer enligt Medicinska fakultetens hälso- och vaccinationsprogram:
www.medfak.umu.se/digitalAssets/34/34644_vaccinationsprogram_rev090317.pdf

Plagiatpolicy

För information om universitetets plagiatpolicy se
www.student.umu.se/digitalAssets/48/48297_fusk-och-plagiat-2010.pdf

Regler för utbildningen

Regler för utbildningen finns i Högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100) samt regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet 2005-04-26.
www.medfak.umu.se/student/styrdokument
www.student.umu.se/regelsamlingen