"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Sjuksköterskeprogrammet, 180 hp

Behörighetskrav

Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en sjuksköterskeexamen   (Bachelor of Science in Nursing) och Medicine kandidatexamen med omvårdnad som huvudområde (Degree of Bachelor of Medical Science with a major in Nursing)i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas:

  •  förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  •  förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  •  beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  •  söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
  •  följa kunskapsutvecklingen, och
  •  utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Nationella mål för aktuell examen

För sjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som sjuksköterska.

Kunskap och förståelse
För sjuksköterskeexamen skall studenten

  •  visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings-och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  •  visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet,
  •  visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa, och
  •  visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För sjuksköterskeexamen skall studenten

  •  visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling,
  •  visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
  •  visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete,
  •  visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
  •  visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  •  visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
  •  visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  •  visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  •  visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För sjuksköterskeexamen skall studenten

  •  visa självkännedom och empatisk förmåga,
  •  visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  •  visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
  •  visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)
För sjuksköterskeexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Nationella mål för kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten

  •  visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten

  •  visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  •  visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  •  visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  •  visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten

  •  visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  •  visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  •  visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

Lokala mål för aktuell examen

För sjuksköterskeexamen skall studenten

  •  utifrån huvudområdets teoretiska referensram kunna beskriva, förstå och förklara omvårdnadens dimensioner och komplexitet i olika situationer, livsfaser och kontexter
  •  förstå sjuksköterskans roll och funktion med avseende på utveckling av yrkesrollen, vad gäller digitalisering, teknikanvändning och procedurer i relation till personcentrerad vård.

Examinationsformer

Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga, muntliga och praktiska prov. Skriftliga och muntliga examinationer genomförs webbaserade eller i skrivsal/lärosal. Examination sär utformad så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive kursplaner. För ytterligare information se Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå fastställd av rektor, http://www.umu.se/regelverk/ samt vad som anges i kursplanerna.

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används en tregradig betygsskala: väl godkänd, godkänd eller underkänd

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, http://www.student.umu.se och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås. Hänvisning bifogas vid avslag.

Allmänt

Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram med heltidsstudier och omfattar 180 högskolepoäng, inkl. teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Programmet genomförs som campusutbildning eller som distansutbildning.

Campusutbildning innebär att studierna bedrivs på studieorten, dvs. den ort studenten antagits till på programmet. VFU genomförs inom institutionens/fakultetens avtalsområden, där platsgaranti kan ges.

Distansutbildning innebär att studierna i huvudsak bedrivs nätburet. Vid några tillfällen (2-5 tillfällen) per termin sker fysiska träffar på den ort där studenten antagits till på programmet. VFU kan genomföras inom institutionens/fakultetens avtalsområden, där platsgaranti kan ges, samt i vissa fall utanför institutionens/fakultetens avtalsområden. I övrigt, se de riktlinjer som gäller för VFU. (http://www.omvardnad.umu.se/student/vfu/).

En modell för omvårdnad finns med som teoretisk referensram i programmets kurser (http://www.omvardnad.umu.se/utbildning/ ). Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion mot en alltmer ökande komplexitet. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, metod- och kommunikationsövningar, simuleringsövningar, seminarier och föreläsningar. Arbetsformerna främjar integrering mellan teoretiska och kliniska kunskaper. De teoretiska studierna bidrar till att ge struktur åt de kliniska studierna och de kliniska studierna utgör underlag för analys, bearbetning och diskussion i teoretiska frågor. I samband med VFU samverkar institutionens lärare, student, kliniska handledare samt huvudhandledare, där de finns, kring planering, innehåll, genomförande och uppföljning. Yrkesmässig handledning kopplad till de kliniska studierna ges, där samtal kring studentens erfarenhet från olika omvårdnadssituationer syftar till att utveckla professionell och personlig kompetens. Under VFU följer studenten de tider som förekommer i verksamheten, vilket kan innebära kvällar, helger samt eventuellt natt.

Genomgående bygger innehållet i kurserna på vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet. Genomgående behandlas också intersektionalitet, dvs. ålders-, genus-, klass- och transkulturella aspekter, liksom ett lokalt, regionalt, nationellt och internationellt perspektiv på hälsa/ohälsa. Studenten har möjlighet att förlägga del av utbildningen i annat land. Utlandsstudier ses som en betydelsefull erfarenhet i den kommande yrkesfunktionen.
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.

Programöversikt - utbildningens tematisering och baskurser                      
Den treåriga utbildningen har en inbyggd ämnesmässig och pedagogisk progression, där en utveckling från grundläggande ämneskunskaper och metodiker till ökad komplexitet och specialisering inom omvårdnad sker. Utvecklingen omfattar såväl akademiskt ämne som profession. Progressionen uttrycks i och operationaliseras genom utbildningens teman; Omvårdnadens grunder och metoder (år 1), Omvårdnad i olika livsfaser (år 2), samt Omvårdnad i olika kontexter (år 3).

Temat Omvårdnadens grunder och metoder fokuserar på att utveckla kunskap om omvårdnadens grunder, dess metoder och hantverk, dess bärande begrepp samt centrala frågeställningar och fenomen. Temat Omvårdnad i olika livsfaser fokuserar på att utveckla komplex och specifik kunskap om omvårdnad i olika åldrar och faser med fokus på att bibehålla hälsa samt motverka ohälsa och sjukdom utifrån specifika behov. Temat Omvårdnad i olika kontexter under år 3 fokuserar på att konsolidera de två tidigare årens lärande samt att utveckla färdigheter i relation till olika miljöer och situationer samt organisation och ledarskap. Omvårdnad utifrån modellen för omvårdnad samt omvårdnadsprocessen problematiseras och operationaliseras i samtliga teman ovan.

De ingående baskurserna omfattar:

År 1 - 60 hp Omvårdnadens grunder och metoder    
Sjuksköterskans profession - introduktion                   6 hp
Kroppen och omvårdnad                                        13,5 hp
Biomedicin och omvårdnad                                    10,5 hp
Omvårdnadens vetenskapliga grund                          15 hp
Omvårdnadens metoder och procedurer                    15 hp
    
År 2 - 60 hp Omvårdnad i olika livsfaser    
Omvårdnad i olika livsfaser del I                                30 hp
Omvårdnad i olika livsfaser del II                             22,5 hp
Palliativ omvårdnad                                                 7,5 hp
    
År 3 - 60 hp Omvårdnad i olika kontexter    
Omvårdnadsvetenskap – teori och tillämpning          22,5 hp
Omvårdnadens organisation och ledning del I             7,5 hp
Omvårdnadens organisation och ledning del II            7,5 hp
Sjuksköterskans profession – teori och tillämpning   22,5 hp

Fria kurser
I programmet kan fria kurser vid andra fakulteter/institutioner vid Umeå universitet eller andra högskolor inom eller utom Sverige ingå under förutsättning att de bedöms som adekvata utifrån utbildningen mål. De fria kurserna söks i öppen konkurrens med andra studenter.

 

Anstånd med studiestart

Student som blir antagen till en utbildning men på grund av sjukdom eller andra skäl, som han/hon inte råder över, inte kan ta den erbjudna platsen i anspråk just den termin utbildningen startar har i vissa fall möjlighet att få anstånd med studiestarten. Detta gäller även den som påbörjat en utbildning och tvingas avbryta inom tre veckor från utbildningens start. Skälen ska som regel ha uppkommit efter det att ansökan lämnades in. Ansökan om anstånd med studiestarten skall, tillsammans med intyg som styrker skälen, så snart det är möjligt skickas in till Studentcentrum vid Umeå universitet. Beslut om anstånd fattas av chefen för Studentcentrum på delegation av rektor. Beslut att inte bevilja anstånd kan överklagas. Hänvisning bifogas vid avslag. För ytterligare information se universitetets antagningsordning, http://www.umu.se/regelverk/.

 

Studieuppehåll

Student som antagits till utbildning kan beviljas studieuppehåll med platsgaranti av följande skäl: graviditet, sjukdom, militärtjänstgöring, studerandefackliga uppdrag eller andra skäl som prövas individuellt.  Skriftlig anmälan om studieuppehåll ska göras till programrådet innan uppehållet påbörjas. Av anmälan ska framgå när studierna beräknas återupptas. Anmälan om studieuppehåll/återupptagande av studier ska inlämnas före 15 april inför höstterminen och före 15 oktober inför vårterminen. Studieuppehåll under termin 1 beviljas normalt inte om studenten inte uppnått minst 15 högskolepoäng inom programmet. Studieuppehåll kan medges under ett år med möjlighet till förlängning. Den som anmält studieuppehåll men ej beviljats platsgaranti vid återkomst (studieuppehåll utan platsgaranti) ska ansöka om antagning till senare del på program då han/hon önskar fortsätta studierna och antas i mån av plats.

Om utbildningsinnehållet har förändrats under uppehållstiden ska studenten inhämta motsvarande kunskaper innan studierna återupptas. När studenten som efter ett längre studieuppehåll (två terminer eller mer) önskar återinträde prövas formerna av programrådet. Studenten har rätt att överklaga avslag på beslut. Skrivelse om överklagande ska ställas till Överklagandenämnden för högskolan och lämnas in till registrator vid Umeå universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet ska vara skriftligt. I skrivelsen ska klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslutet som begärs.
 

Studieavbrott

Studieavbrott kan vara anmält i förväg av studenten eller konstaterat av universitetet. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell utbildningsplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett visst kurs- eller programtillfälle.

Avrådan

Kursresultaten skall fortlöpande nyttjas i studievägledande syfte i samverkan mellan student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen, skall det ingående prövas om studenten bör rådas att avbryta utbildningen. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt av lärare, studievägledare i samråd med studenten i fråga.

Övrigt

Tröskelkrav för tillträde till respektive terminer
Kursernas innehåll bygger på varandra med en succesiv progression av kunskap genom programmet. Behörighetskrav för respektive kurs anges i kursplanen.
Dispens från tröskelkraven kan sökas hos programrådet.

Hälso- och vaccinationsprogram
Studenter erbjuds vaccinationer enligt medicinska fakultetens hälso- och vaccinationsprogram som återfinns på adress:
http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/141/141977_34644_vaccinationsprogram_rev090317.pdf

Samvetsfrågor
Utbildningen kan innehålla moment om abort, fosterdiagnostik, blodtransfusion, försöksdjursanvändning och dylikt. Vissa studenter kan känna samvetsbetänkligheter av etisk eller religiös natur inför sådana moment. För godkänd sjuksköterskeexamen krävs inhämtande av kunskaper inom sådana områden.

Plagiatpolicy
För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se
www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf

Regler för utbildningen
Regler för utbildningen finns i Högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100) samt i Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet.
www.student.umu.se/regelsamlingen/  

Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan gäller från och med höstterminen 2016 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och efter studieuppehåll återupptar studierna enligt denna utbildningsplan.