Expertlista: Polisarbete, utbildning, brott, straff och juridik

Umeå universitet bedriver såväl utbildning som forskning inom polisiärt arbete och här finns även jurister som kan uttala sig om brott och straff. Nedan återfinns några av alla de forskare inom området vid universitetet. Ibland kan det vara svårt att nå forskare på telefon då de undervisar, men alla svarar på mail så fort de kan. (Listan fylls på).

Forskningsrelaterade frågor i allmänhet.

Johanna Sundqvist: Kontakt och mer information

Straffrättsliga frågor, Mäns våld mot kvinnor.

Monica Burman: Kontakt och mer information

Polisers hälsa, arbetsmiljö, arbetslivet och privatlivet, polisens roll i samhället.

Mehdi Ghazinour: Kontakt och mer information

Poliser och polisstudenters mentala hälsa, konflikthantering och kommunikation i polisiärt arbete.

Mikael Emsing: Kontakt och mer information

Polisiärt arbete i relation till mental hälsa, stresshantering och konflikthantering.

Jonas Hansson: Kontakt och mer information

Hälsa och hållbarhet i polisiärt arbete, civilsamhällets brottsprevention i ett polisiärt perspektiv och polisiärt arbete med människor i utsatthet.

Hans O Löfgren: Kontakt och mer information

Mental fysisk förberedelse för polisyrket, forskning om beslutsfattande.

Annika Johansson, kontaktas via forskningsansvarig Johanna Sundqvist: Kontakt och mer information

Jurist som undervisar om, och är kunnig inom, straffrätt.

Ann Lundgren: Kontakt och mer information

Straffprocessuella området, fokus på polisens och åklagares ansvarsområden och befogenheter.

Lena Landström: Kontakt och information

Arbetsrätt och arbetsmiljörätt med fokus på arbetslivets förändring (Juridiska insitutionen).

Johan Holm: Kontakt och information

Senast uppdaterad: 2024-02-13