Publicerad: 2024-04-26

Förnekelse av vetenskap och klimat diskuterades inför ett fullsatt Väven

NYHET Som ett stopp på den Formasfinnansierade turnén för vetenskap och miljö gjordes ett besök på Umeå universitet genom UTRI (Umeå Transformation Research Initiative)

I höstas anordnade UTRI i samarbete med Uppsala universitet och avdelningen för klimatledarskap en öppen föreläsning på temat klimat- och vetenskapsförnekelse. Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap, universitetslektor i klimatledarskap och tidigare ordförande för Naturskyddsföreningen skapade stort engagemang hos de cirka 100 åhörarna i publiken under besöket vid Umeå universitet.

En artikel om forskningsturnén som besökte tio lärosäten i Sverige har nu publicerats i tidskriften Curie: Turné till lärosäten lyfte faror med faktaförnekelse (23 april 2024)