Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

Publicerad: 2024-04-30 Uppdaterad: 2024-05-03, 14:52

Högt söktryck till de samhällsvetenskapliga programmen

NYHET Antalet sökande till högskolestudier har ökat i hela landet. Samhällsvetenskaplig fakultet har i år haft den största ökningen jämfört med övriga fakulteter. Flest antal förstahandssökanden till program vid Umeå universitet har Vårdadministrativa programmet och i topp ligger även magisterprogrammet Genus, rättvisa och samhälle.

Text: Eva Stoianov

– Samhällsvetenskapliga utbildningar lockar ofta många sökande och den ökning vi ser nu hoppas jag beror på att många ser relevansen av samhällsvetenskaplig kompetens i den tid vi lever i just nu. Den är viktig för att förstå de samhällsutmaningar vi står inför, säger Ann-Louise Silfver, vicedekan vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Vårdadministrativa programmet hade totalt 1528 sökanden (645 sökande i första hand), och magisterprogrammet Genus, rättvisa och samhälle hade 492 sökanden (275 sökande i första hand). Bland de tio mest sökta programmen finns även civilekonomprogrammet med 1256 sökanden (258 sökande i första hand), juristprogrammet med totalt 3077 sökanden (463 i första hand), socionomprogrammet med totalt 1760 sökanden (458 i första hand), och i topp ligger även Psykologprogrammet med totalt 1812 sökanden (288 i första hand).

Genus, rättvisa och samhälle lockar till mångfald

Magisterprogrammet Genus, rättvisa och samhälle har haft högt söktryck år efter år. Populariteten är ett tydligt tecken på att det finns ett stort behov och intresse för denna typ av kunskap, menar Johanna Lauri, lektor och studierektor i genusvetenskap. Programmet har fått mycket positiv feedback från tidigare studenter, vilket hon menar har bidragit till dess goda rykte.

– Vi har fått väldigt bra spridning av våra alumner som tipsar om programmet. Vi har till exempel fått höra att vårt program var väldigt omtalat bland FN-representanter i New York. Att tidigare studenter rekommenderar programmet till andra är väl det bästa betyget!

Studenterna arbetar ofta redan på olika myndigheter eller företag och vill ha mer kompetens kring genus- och rättvisefrågor.

– Vi har till exempel haft studenter som jobbar centralt på både FN och EU med frågor inom mänskliga rättigheter och jämställdhet, inom Rädda barnen, men även flera studenter som arbetar inom tech-industrin eller som jurister. Programmet lockar studenter från hela världen, inklusive Sverige, Grekland, Italien, Tyskland och Nederländerna.

Programmet har öppna behörighetskrav, vilket innebär att en kandidatexamen ger behörighet att läsa genusvetenskap på avancerad nivå, oavsett om man tidigare studerat ämnet. Eftersom många av de som söker programmet redan är etablerade på arbetsmarknaden ser de programmet som en möjlighet till vidareutbildning.

– Studenterna bidrar själva med olika erfarenheter och perspektiv på hur centrala frågor inom området förstås och hanteras i arbeten som rör internationell utveckling, mänskliga rättigheter, jämställdhet, fredsarbete och andra sammanhang där kunskapen behövs, säger Johanna Lauri.

campusdammen 22 maj 2023
Fler vill plugga vid Umeå universitet

Antalet sökande till Umeå universitet ökar med 5,3 procent till höstterminen 2024, jämfört med förra året.