Publicerad: 2023-12-06 Uppdaterad: 2023-12-07, 08:05

Över 5 miljoner kronor till forskning om policy för “blått kol”

NYHET Umeå universitet leder ett forskningsprojekt som nu tilldelats över 5 miljoner kronor av Vetenskapsrådet och Formas. Målet är att ta fram en politisk färdplan för “blått kol” i de minst utvecklade länderna, med särskilt fokus på Sydostasien.

Fattigdom och klimatförändringar är nära sammankopplade, så de måste hanteras tillsammans. Detta är särskilt viktigt i de minst utvecklade länderna, vilka har den lägsta sociala, politiska och miljömässiga motståndskraften mot klimatförändringar. Naturbaserade lösningar, där processer i naturen används för att lösa ett sociopolitiskt problem, kan vara ett sätt att uppnå detta. Och "blått kol" – lagring av kol i kustekosystem – har särskild potential i dessa länder.

– Målet med det här projektet är att förstå och jämföra potentialen för blått kol i Kambodja och Vietnam, med hänsyn till naturresurser, samhällsvärden och politiska utmaningar. Projektets vision är att skapa en grund för hållbar utveckling i Sydostasien, säger Heidi Burdett, universitetslektor vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap och Umeå marina forskningscentrum vid Umeå universitet.

Blått kol håller på att bli ett populärt verktyg inom miljöpolitiken eftersom det har gemensamma sociala, politiska och miljömässiga fördelar, med potential att ta itu med många av de problem vi står inför på grund av klimatförändringarna.

– Kambodja, Vietnam och Sydostasien står inför otroliga utmaningar under de kommande decennierna, och vi är hedrade över att kunna samarbeta med forskare i regionen i ett projekt som kommer att ha en verkligt positiv inverkan på deras framtid, säger Heidi Burdett.

Projektet sker i samarbete med Thuyloi University, University of Khanh Hoa och Vietnam National University i Vietnam samt Mekong River Commission i Kambodja. Vetenskapsrådet och Formas kommer att medfinansiera projektet med 5,375 miljoner kronor under tre år.

Heidi Burdett