Publicerad: 2024-03-25 Uppdaterad: 2024-03-28, 10:46

Påskekrim – tre deckartips inför långhelgen

NYHET Påskekrim – att läsa deckare under påsken är en tradition som härstammar från Norge. Katarina Gregersdotter, lektor vid Institutionen för språkstudier och ledamot i Svenska Deckarakademin levererar tre boktips inför långhelgen.

Ett hus av sten

Novuvo Rosa Tshuma
Palaver press
Översättning av Emilia Fjeld

Det är ganska komplicerat att beskriva den här romanen, för den svänger fram och tillbaka, ofta väldigt oväntat. Exakt varenda mening är värd att läsa. Zimbabwefödda Tshuma beskriver ett land präglat av brutal kolonialism, men det är också en historia om komplexa individer. Den unge mannen Bukhosi är spårlöst försvunnen och hans föräldrar är mycket oroade över att han kan vara död. De har en inneboende, Zamani, som oerhört gärna vill bli en älskad son, en familjemedlem, och kunna kalla Bukhosis föräldrar sina egna. Det är en psykologisk thriller lika mycket som en våldsam och ärlig berättelse om Rhodesia och Zimbabwe. Jag lovar: den stannar kvar mycket länge hos läsaren.

Motiv

Malin Persson Giolito
Wahlström och Widstrand

Malin Persson Giolitos novellsamling handlar om brott och novellerna har de enkla titlarna ”Ida, Brb 12: 1”, eller “Lillan Brb 15:7”. Brb syftar alltså på Brottsbalken, och om man inte kan den utantill, så är det en god idé att slå upp de olika paragraferna under läsningens gång, de tillför faktiskt berättelserna något. Novellerna känns autentiska och är gripande. En av författarens styrkor är att kunna skildra barn och unga på ett sätt som känns helt äkta, och respektfullt.

Rummet i Jorden

John Ajvide Lindqvist
Ordfront

John Ajvide Lindqvist har skrivit den andra delen av sin version av Millennium, där Lisbeth Salander har blivit den unga mannen Kim, och journalisten Mikael Blomqvist går att hitta i författaren Julia Malmros. Berättelsen drar i gång i full fart redan på första sidan då Kim kidnappar sin före detta läkare som lät institutionalisera Kim när han var yngre, och utförde många traumatiska elchockbehandlingar på honom. Julia har hamnat i en kris som författare då hon fått höra att hon skriver sago-aktigt, och inte så realistiskt. Hon beslutar sig för att undersöka kopplingarna mellan ett kriminellt MC-gäng och det högerpopulistiska partiet Sannsvenskarna. Stieg Larssons teman finns här, med en kanske lite mer skruvad humor. Det är väldigt underhållande läsning.