Publicerad: 2024-04-17 Uppdaterad: 2024-04-23, 14:05

Populära coachingprogrammet tillbaka i höst

NYHET Under hösten 2023 initierades Solomia Coaching, ett individuellt coachingprogram vid Handelshögskolan i samarbete med SHIFT Education och Esam. Första årskullens tio studenter är klara och utvärderingen av programmet visar bland annat att studenterna funnit att den tankeväckande och kreativa processen inneburit ett stärkt självledarskap.

Ett starkt självledarskap är grunden för ett hållbart ledarskap och ett gott liv med god hälsa. Solomia Coaching syftar till att höja studenternas förutsättningar att utveckla och maximera sin personliga och professionella potential i en tankeväckande kreativ process med en coach. På individuell nivå är programmets mål att synliggöra unga kvinnor inom akademin och deras drömmar om framtiden för att stärka sin kraft att ta sig dit. En långsiktig och samhällelig ambition är att bidra till en jämnare balans mellan könen på seniora positioner i näringsliv och offentlig sektor.

Tove Näsman VD vid SHIFT Education och Erica Hansen, senior konsult vid Esam, båda certifierade coacher och alumner från Handelshögskolan, initierade programmet tillsammans med Sofia Lundberg, Handelshögskolan. De beskriver att det har varit glädjande att se studenternas engagemang och att få följa den utväxling och utveckling som sker i coaching, samt hur detta bidragit till såväl student, som coach och programmet i sin helhet.

Fanny Röding, som deltog i första omgången av programmet uppmanar alla, oavsett stadium i livet att ansöka till omgång två som startar under hösten 2024.

Utöver konkreta framsteg och insikter från vår gemensamma resa, tar jag också med mig en stärkt självinsikt och förtroende för att hantera livets utmaningar och möjligheter framåt!

– Jag är oerhört glad över möjligheten Handelshögskolan, SHIFT Education och Esam tillsammans har format för oss unga kvinnor vid Handelshögskolan. Att vara en del av detta program är en unik förmån och jag vill varmt uppmana alla att skicka in sin ansökan. Coachningen är helt anpassad efter individens behov och önskemål, vilket innebär att programmet är gynnsamt oavsett vilket stadium i livet en befinner sig i. Personligen påbörjade jag programmet inför mitt sista år på universitetet, min coach Cornelia har därför varit en viktig stöttepelare i min övergång från studier till arbetslivet. Cornelia har agerat som en vägledare när jag började söka jobb och har haft en betydande inverkan på att jag säkrat mitt drömjobb efter examen. Utöver konkreta framsteg och insikter från vår gemensamma resa, tar jag också med mig en stärkt självinsikt och förtroende för att hantera livets utmaningar och möjligheter framåt, säger Fanny Röding.

Solomia Coachings upplägg

Solomia Coaching är ett individuellt coachingprogram och riktar sig till dig som är ung kvinna och student vid något av Handelshögskolans program.

Programmet ges en gång per läsår och är en frivillig aktivitet utanför ordinarie kursverksamhet. Programmet omfattar 6 tillfällen som planeras in under de 12 månader som det pågår. Varje tillfälle är 45 minuter och genomförs på telefon. Efter varje coachtillfälle kommer individen att ha övningar, strategier eller förhållningssätt att träna på inför nästa coachsamtal. Språket är svenska eller engelska. Viktigt att notera att du kan ansöka tidigast under termin 3. Ansökan görs via ett webbformulär genom att svara på ett antal frågor samt bifoga CV. Sista ansökningsdag är 30 april. Besked meddelas senast 31 maj och programmet inleds till hösten.

Läs mer och gör din intresseanmälan