Publicerad: 2024-03-28

Robert Holmgren får Lärarhögskolans pedagogiska pris 2024

NYHET Lärarhögskolans pedagogiska pris går i år till Robert Holmgren, Pedagogiska institutionen. Priset är på 30 000 kr.

Motivering:
Robert Holmgren, Pedagogiska institutionen, får priset för sitt upplägg av undervisning och sin kommunikation med studenter och kollegor. Robert skapar ett gott socialt klassrumsklimat där alla blir sedda. Det viktiga för Robert är alltid studenternas lärande och det märks i hans bemötande och dialogiska arbetssätt. Han är också duktig på att skapa gemenskap bland kollegor från olika institutioner, att bygga ett lag som arbetar mot ett gemensamt mål.

– Det var oväntat, men mycket uppskattat att få detta pris. Jag ser det framför allt som ett erkännande av det långsiktiga arbete som yrkeslärarrådet och programmets arbetslag genomför för att stärka Yrkeslärarprogrammet lokalt, regionalt, nationellt och även i nordiska sammanhang. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla dialoger och samverkan med studenter, kollegor i såväl programmets arbetslag som i andra lärarutbildningar, yrkeslärare och skolor i regionen samt kollegor vid andra lärosäten, säger Robert Holmgren.

Robert Holmgren, lektor vid Pedagogiska institutionen har arbetat vid Umeå universitet sedan 2001 och dessförinnan som högstadielärare i Holmsund.

Robert är känd för sitt fokus på studenternas intressen och har bidragit till ett ökat studentinflytande inom programmet. Hans engagemang för studenternas lärande och hans undervisningsstil har fått mycket positiv respons i kursutvärderingar.

Uppskattat arbete i nationellt nätverk

I egenskap av ordförande i programrådet för yrkeslärarprogrammet har Robert bidragit till det långsiktiga utvecklingsarbetet av programmet. Tillsammans med andra programrådsordföranden från andra lärosäten i landet driver han ett nätverk. Inom ramen för det nätverket har bland annat digitala alumniträffar för yrkeslärare samt yrkeslärarstudenter anordnats, vilket varit mycket uppskattat.

Hittar glädje

Nomineringarna vittnar också om att Robert har en förmåga att göra vardagen roligare: ”genom att betrakta problem som utmaningar och genom att hitta glädje och sprida den till andra genom sitt arbete i programrådet och som universitetslärare har Holmgren påverkat många personer i positiv riktning”.

Om priset

Syftet med Lärarhögskolans pedagogiska pris är att uppmuntra lärare som gör särskilt goda insatser i utbildningar inom Lärarhögskolans ansvarsområden. Priset består av ett diplom och en prissumma om 30 000 kronor.

Priset kommer att uppmärksammas i samband med högtiden i oktober 2024, då diplom delas ut.