Publicerad: 2024-02-20 Uppdaterad: 2024-04-16, 11:10

Samlade doktorander inom minoritetsspråk och urfolksstudier

NYHET Forskarnätverket NorrSam samlade forskare och doktorander med inriktning på samiska, minoritetsfrågor och urfolksstudier för att bland annat diskutera hur forskningspraktiker och samarbete mellan olika discipliner kan bidra till en hållbar samhällsutveckling.

– Syftet med nätverket är att underlätta samverkan mellan forskare från olika discipliner och ge möjlighet att dela erfarenheter, säger Paulette van der Voet, doktorand i språkdidaktik och kontaktperson för NorrSam.

Deltagare från flera universitet och olika ämnen

Kollokviet, som var hybrid, samlade drygt 20 deltagare från flera universitet och olika ämnen. Doktorander vid Institutionen för språkstudier som har fokus på urfolks- och minoritetsfrågor forskar till exempel om hur urfolk involveras i beslutsprocesser på nationell och internationell nivå, samiska barns rätt att lära sig sitt språk, och olika verksamheter därde samiska språken och kulturell identitet står i fokus. Anna Terra Veloso Mendes är sedan 2022 doktorand i samiska studier och är intresserad av att undersöka frågor som rör språkanvändning, till exempel attityder till språk, mål och motivation samt individuella, grupp- och institutionella praktiker.

– Mitt intresse ligger i att undersöka hur olika instanser arbetar med språk, vilka erfarenheter som rapporteras av olika typer av aktörer och hur det arbetet påverkar deltagarnas möjligheter till kontakt med samiska i sin vardag, säger Anna Terra Veloso Mendes.

Något vi måste förhålla oss till som forskare, är diskussionerna kring reflexivet samt etiska tillvägagångssätt i urfolks och minoritetsforskning

Talare under nätverksträffen var Elsa Reimerson, lektor i statsvetenskap, som bland annat betonade att ett nätverk som NorrSam inte bara är viktigt för individuella forskare, utan även för samiska studier som forskningsfält. Hanna-Máret Outakoski, lektor i norsamiska presenterade utifrån sin erfarenhet som forskare i en samisk kontext. Därefter följade diskussioner som handlade om principen att ge tillbaka till sina forskningsdeltagare/berörda gemenskap, samt hur det kan se ut i praktiken när man forskar som doktorand.

– En röd tråd som inspirerade mig, och något vi måste förhålla oss till som forskare, är diskussionerna kring reflexivet samt etiska tillvägagångssätt i urfolks och minoritetsforskning, säger Anna Terra Veloso Mendes.

Forskarnätverket NorrSam är ett nätverk för forskare i början av sin karriär (doktorander, postdoktorer, juniora forskare) med intresse för samiska och minoritetsfrågor samt urfolksstudier. NorrSam är baserat vid Ubmejen universitiähta/Umeå universitet men alla som är intresserade av nätverkets forskningsområde är välkomna att gå med.

Läs mer om NorrSam

Norrsams evenemang stöddes av Umeå Transformation Research Initiative (UTRI) och Institutionen för språkstudier.