Publicerad: 2024-03-22

SPPS belönar Stefan Jansson för hans bidrag till växtforskningen

NYHET Förra veckan meddelade Scandinavian Plant Physiology Society (SPPS) att Stefan Jansson tilldelas ”SPPS-priset”. Han belönas för sina enastående bidrag till växtbiologisk forskning, till utvecklingen av forskarsamhället, särskilt i de nordiska länderna, och för sina insatser för att nå ut till allmänheten. Priset kommer officiellt att överlämnas till Stefan Jansson vid SPPS 2024-konferensen i Köpenhamn i augusti i år.

Text: Anne Honsel

Det är nu mer än tjugo år sedan Stefan Jansson blev professor i växtcells- och molekylärbiologi vid Umeå universitet och mer än trettio år sedan han försvarade sin doktorsavhandling vid samma universitet. Under denna tid har han tillsammans med sin grupp vid Umeå Plant Science Centre (UPSC) undersökt hur växter fångar in solljuset och hur träd känner av att hösten kommer och hur de överlever vintern. De har gjort flera banbrytande upptäckter och publicerat många artiklar i högt rankade tidskrifter, något som lyfts fram i motiveringen till SPPS-priset.

I motiveringen betonas också Stefan Janssons engagemang inom forskningskommunikation, vilket redan tidigare belönats med flera priser. För flera år sedan bestämde han sig för att avsätta en dag i veckan för att nå ut till allmänheten och han har använt denna tid till att förklara växtforskning för olika målgrupper. Han har varit särskilt aktiv i debatten om genetiskt modifierade organismer och genomredigering av växter, framträtt i olika medieformat och skrivit många debattartiklar.

Stefan Jansson har under flera år varit prefekt för den UPSC institution som tillhör Umeå universitet men har också haft många förtroendeuppdrag. Han var bland annat president för The Federation of European Societies of Plant Biology och för SPPS och har lett förening till att bli mer aktiv och engagerad enligt motiveringen från SPPS. Stefan Jansson är också ledamot i hela tre svenska nationella kungliga akademier och bidrar i denna roll till att främja vetenskap och tillhörande aktiviteter till nytta för samhället.

- Det är verkligen hedrande att bli en i raden av mottagare av detta pris, säger Stefan Jansson som efter Karin Ljung 2019 och Gunnar Öquist 2015 är den tredje forskaren från UPSC som tilldelas SPPS-priset.

Mer information om "SPPS Prize" och andra priser som delas ut av SPPS

Stefan Jansson