Publicerad: 2024-04-03

Tilldelas stipendium för att undervisa i Singapore

NYHET Virginia Langum, professor i engelsk litteratur vid institutionen för språkstudier, har fått ett STINT Teaching Sabbatical-stipendium för att undervisa i litteraturteori vid National University of Singapore under höstterminen 2024.

Text: David Meyers

– National University of Singapore är ett utmärkt universitet, och jag har inte tillbringat så mycket tid i Sydostasien. Det verkar vara en vacker och spännande plats att tillbringa en termin på.

Virginia Langum kom till Umeå universitet 2011 som postdoc och har varit anställd här sedan dess. Hon installerades som professor 2021. Virginia är särskilt intresserad av hur diagnoser och erfarenheter av sjukdom är historiskt och kulturellt inramade, samt hur vetenskapliga idéer sprids, tolkas, förhandlas och förkastas.

För närvarande arbetar hon med 1800-talskällor, särskilt gällande fenomenet hälsoresor, vad vi skulle kalla "medicinsk turism", med fokus på en viss resenärs erfarenheter.