Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

Publicerad: 2020-05-12

Tova Schönbeck guidar blivande studenter

NYHET Genom Student för en dag kan blivande studenter känna sig för och få en första inblick i en utbildning på plats. Arkitektstudenten Tova Schönbeck är en av de som guidar och vill ge ungdomar som är nyfikna på hennes utbildning en chans att få ställa alla sina frågor.

Text: Nicolina Viklund

– Under tiden vi hängde på Campus svarade jag på alla frågor. Det är viktigt att besökarna får en bra upplevelse. De fick se väldigt mycket så de var ganska trötta vid dagens slut, säger Tova Schönbeck.

Under Student för en dag får gymnasieelever eller andra som är nyfikna på en utbildning möjlighet att följa en student vid Umeå universitet under en dag. Student för en dag riktar sig till personer som är intresserade av en utbildning vid Umeå universitet eller vill få en inblick i studentlivet i Umeå.

Som besökare kan du följa med en student på utbildningen under en dag, gå på föreläsningar, seminarier, labbar och kanske avsluta med en middag med fler studenter, en upptäcktstur kring Umeå eller ett träningspass på Iksu. Besökaren och guiden lägger gemensamt upp programmet utifrån besökarens önskemål.

Läs mer om student för en dag

Innan Tova började sin utbildning på Arkitektprogrammethälsade hon på en vän som studerade på Umeå universitet. Det är viktigt att få se saker och känna sig fram och det är alltid bra att få en första inblick på en plats, menar Tova. Det är en möjlighet blivande studenter får under Student för en dag.

– Jag valde att söka en guidetjänst och när det var dags för öppet hus mötte jag upp två potentiella studenter som var intresserade att läsa på Umeå universitet. Det var ett syskonpar på 16 och 18 år som hade rest hela vägen från Stockholm. En av dem var intresserad av att läsa Arkitektprogrammet, och den andra var intresserad av Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik.

Besökarna mötte upp på tågstationen och guidades genom Umeå universitet. De fick besöka stora campus såväl som Konstnärligt campus, där Arkitekthögskolan ligger.

Tova Schönbeck är 24 år gammal och kommer från Bohuslän. Under uppväxten drömde hon om att bli veterinär, men valde i stället att läsa Arkitektprogrammet på Umeå universitet.

Hur kom det sig att du hamnade på Arkitektprogrammet?
– Jag vet faktiskt inte vart den idén kom ifrån! Jag vet inte om den kommer från mig själv eller om jag kanske blev inspirerad av något. Men idén kom till mig på gymnasiet där jag läste en samhällslinje. Det var något jag helt enkelt visste att jag ville följa.

Tova har tidigare studerat konst, men blev tveksam till konstnärsyrket efter två år.

– Det kändes helt enkelt svårt att välja att bli konstnär, och därför kändes Arkitektprogrammet som det perfekta valet. Jag hade dessutom betygen.

– Jag trivs jättebra på programmet. Arkitekthögskolans byggnad är väldigt öppen och det är väldigt fritt. Jag tror att det kan passa en person som jag. Jag gillar att få lite spelrum. Det får tankar och idéer att växa och komma till uttryck. Det är härliga lärare på programmet också, säger Tova.

Hur tycker du det har gått att vara guide för Student för en dag?
– Det är roligt och har känts jättebra. Liksom bara genom att finnas där och svara på frågor så är man en guide. Då har de allt de behöver.

Tova rekommenderar student för en dag, och om möjligheten uppenbarar sig kommer hon guida fler studenter. Hon tipsar framtida studenter att noga läsa på om den inriktningen eller det program de är intresserade av.

– Men jag skulle också säga att det är viktigt att våga testa sig fram, säger Tova.