Publicerad: 2024-04-22 Uppdaterad: 2024-04-23, 11:41

Várdduo arrangerar stor konferens kring Sábmierelaterad forskning

NYHET Mellan 8:e och 10:e oktober arrangerar Várdduo – Centrum för samisk forskning konferensen Insikt och Utblick i Umeå. Konferensen är vetenskapligt interdisciplinär och ämnar samla forskning från olika lärosäten, institutioner och organisationer.

Under tre dagar i oktober kommer forskare och intressenter samlas i Umeå för att delta i konferensen Insikt och Utblick – konferens om Sábmierelaterad forskning. Várdduo – Centrum för samisk forskning är arrangör för konferensen som har utgångpunkt i aktuell forskning. Var befinner sig forskningen kring urfolksfrågor och Sábmie just nu? Vilken betydelse har forskningen och för vem? Konferensen är vetenskapligt interdisciplinär och arrangören hoppas att innehållet kommer vara spritt över många olika ämnesområden.

− Just nu händer det mycket inom samisk och urfolksforskning i Sápmi, samtidigt riskerar ett allt hårdare samhällsklimat att öka polarisering och konflikter, det gör det än viktigare för oss som forskar inom fältet att hitta tillfällen att träffas och ta ett samlat grepp om vilken forskning som görs, vilka luckor som finns, vilka frågor är särskilt relevanta och hur vi kan samverka, säger Kristina Sehlin MacNeil biträdande förståndare för Várdduo - Centrum för samisk forskning.

Konferensen planeras nu för fullt, de tre dagarna kommer bland annat bjuda på keynotes, vetenskapliga sessioner och presentationer, trevliga middagar och underhållning. Under de kommande veckorna finns möjlighet att anmäla så väl enskilda presentationer som hela sessioner med upp tlll fyra presentatörer.

− Vi ser mycket fram emot att välkomna alla deltagare till Umeå och är väldigt glada att ha tre framstående forskare inom urfolksforskningsfältet som keynotetalare, Rauna Kuokkanen från University of Lapland, Shawn Wilson från The University of British Columbia och Steve Larkin från The University of Adelaide kommer att hålla varsin keynotepresentation, berättar Kristina

Sista dag att lämna in abstracts för sessioner och enskilda presentationer är 1 maj!
Läs mer om konferensen och pågående Call for abstracts/sessions på hemsidan för Insikt och Utblick