Klädsel vid de akademiska högtiderna

Det är olika klädkoder som gäller under olika delar av de akademiska högtiderna. Här får du veta vad de olika klädkoderna innebär.

Vad betyder klädkoderna?

Högtidsdräkt

• Långklänning eller långkjol med överdel i valfri färg (längden ska vara till golvet)

Mörk kostym

• Mörk kostym (mörkblå, mörkt grå, mörkbrun, mörkgrön eller svart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.
  • Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. Klänningen kan kombineras med en liten jacka eller ett liv. En elegant byxdress, eller kjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Klänningen eller kjolen ska gå under knät, men inte vara golvlång.

Kavaj

• Kostym eller udda kavaj och byxor (inte jeans) med vit eller diskret färgad skjorta samt slips eller fluga. Kostymen eller kavajen kan vara ljus eller mörk.
  • Klänning, kjol eller dräkt. Längden är kort, vilket innebär en längd under knäet.
  • Byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel.

Klädkoder vid Vårpromotionen i maj

För doktorer, jubeldoktorer, pristagare och övriga medverkande vid ceremonin

Doktorer, jubeldoktorer, pristagare, rektor, promotorer, marskalkar och övriga som går in i processionen och medverkar i ceremonin ska bära högtidsdräkt. Det innebär:

• National- eller folkdräkt i högtidsutformning.

För gäster som deltar vid vårbanketten

För gäster som deltar i publiken vid ceremonin och som sedan ska delta på vårbanketten, gäller högtidsdräkt eller mörk kostym. Det innebär:

• Lång, ankellång eller kort (nedanför knät) klänning eller kjol med överdel som är elegantare än vanlig vardagsklädsel
  • Svart frack med vit skjorta, vit fluga och vit väst
  • Mörk kostym med vit skjorta och slips eller fluga. Kostymen kan vara mörkblå, mörkgrå, svart, mörkgrön eller mörkbrun
  • National- eller folkdräkt
  • Akademisk ämbetsdräkt (gown).

Observera att denna klädkod gäller vid Vårpromotionens bankett i maj. Om du ska på Årshögtidens bankett i oktober, se gällande klädkod nedan.

För åhörare vid föredrag eller endast högtidsceremoni

Valfri klädsel gäller för dig som deltar som åhörare vid högtidsceremonin (men inte vårbanketten), eller vid föredrag och pedagogiska samtal.

Ordnar och doktorshatt

Du som har en eller flera ordnar kan bära dem vid ceremoni och bankett. Bara promotor, doktorer och jubeldoktorer vid Medicinska fakulteten som deltar i ceremonin bär doktorshatt.

Klädkoder vid Årshögtiden i oktober

För hedersdoktorer, nya professorer, pristagare, medaljörer och övriga medverkande vid ceremonin

Hedersdoktorer, nya professorer som ska installeras, pristagare, medaljörer, rektor, promotorer, marskalkar och övriga som går in i processionen och medverkar i ceremonin ska bära högtidsdräkt. Det innebär:

• National- eller folkdräkt i högtidsutformning.

För gäster som deltar vid banketten

För gäster som deltar i publiken vid ceremonin och som sedan ska delta på banketten, gäller högtidsdräkt. Det innebär:

• National- eller folkdräkt i högtidsutformning.

Observera att denna klädkod gäller vid Årshögtidens bankett i oktober. Om du ska på Vårpromotionens bankett i maj, se gällande klädkod ovan.

För åhörare vid föreläsningar eller endast högtidsceremoni

Valfri klädsel gäller för dig som deltar som åhörare vid högtidsceremonin (men inte banketten) eller föreläsningarna.

Ordnar och doktorshatt

Du som har en eller flera ordnar kan bära dem vid ceremoni och bankett. Bara promotor och hedersdoktorer vid Medicinska fakulteten som deltar i ceremonin bär doktorshatt.

Senast uppdaterad: 2024-02-14