Bild på tidtagarur.

Bild: Mostphotos/Wavebreak Media LTD

Publicerad: 2024-03-15 Uppdaterad: 2024-03-19, 10:54

Expertlista: Idrott/OS i Paris 2024

REPORTAGE Sommaren 2024 äger Olympiska spelen rum i Paris, som även är värd för de paralympiska spelen. Vid Umeå universitet finns bred forskning inom idrott, se lista med ett urval av experterna.

Kommuniktation mellan idrottare och tränare

Louise Davis studerar kommunikation mellan idrottare och tränare samt genomför coachningsrelaterad forskning.

Ledarskap och motivation

Anderas Stenling forskar om ledarskap och motivation i idrott.

Talangidentifikation och talangutveckling

Tor Söderström forskar om talangidentifikation och talangutveckling i samarbete med olika idrottsförbund i Sverige.

Skador inom racketsporter

Martin Fahlström forskar om skador kopplade till badminton och racketsporter.

Politik inom idrott

Josef Fahlén forskar inom idrottspedagogik. Hans forskning berör bland annat hur idrottsorganisationers makt, arbetsuppgifter och resurser fördelas.

Idrottsjuridik

Johan Lindholm forskar om konstitutionell rätt och idrottsjuridik med särskilt intresse för skiljedomstolar inom idrott, det handlar bland annat om fusk och dopning.

Mental hälsa hos idrottare

Stefan Holmström forskar på mental hälsa hos idrottare.

Känslors betydelse för idrott och hälsa

Paul Davis forskar bland annat om känslor och relationers betydelse för idrott, träning och mental hälsa.

Doping samt elitsatsning för barn

Christer Malm forskar om fysisk aktivitet, anti-doping samt elitsatsning för barn.

Andningsbesvär och astma

Nikolai Stenfors forskar om ansträngningsutlösta andningsbesvär, astma och luftvägseffekter av fysisk aktivitet i kyla. Han var rådgivande till Sveriges olympiska kommitté, SOK, och dess medicinska team inför OS i Peking i vinter 2021.

Ämnesomsättning, näring, övervikt, järnbrist

Michael Svensson forskar på fysisk träning, muskelbiologi, metabolism, nutrition och järnvärden hos idrottare.

Fysioterapi/sjukgymnastik, idrottsskador som korsbandskador

Charlotte Häger forskar om människans rörelseförmåga, hur hjärnan styr rörelser och hur vi kan mäta och förstå normal rörelsekontroll och behandling vid sjukdom/skada.

Kvinnor och fotboll

Helena Andersson forskar om damfotboll, fysisk matchbelastning, återhämtningsprocesser, oxidativ stress och immunförsvaret efter fotbollsmatcher. Hon är ledamot i Svenska Fotbollsförbundets medicinska kommitté, och har haft uppdrag för UEFA och FIFA. Hon har arbetat som fystränare för elitdamfotboll och med damlandslaget i Kina, USA och Sverige samt har varit med som ledare i tre OS-turneringar, två EM-turneringar och ett VM.

Innebandy: träningsbelastning, riskfaktorer och matchers effekter på spelarna

Taru Tervo forskar om hur träningsbelastning, hälsovanor samt psykologiska och fysiska faktorer relaterar till skadeincidens hos unga innebandyspelare.​​​

Fotbollens historia

Jonny Hjelm är historiker och har forskat på fotbollens historia, i synnerhet kvinnliga fotbollens historia i Sverige.