Bild: Malin Grönborg

Publicerad: 2023-11-10

Speeddejting för studenter och arbetsgivare

REPORTAGE Jobbsnack ger studenter vid Umeå universitet möjlighet att snacka jobb med arbetsgivare runtom i Umeåregionen. Inte vilka som helst, utan alumner som har pluggat precis samma utbildning och nu gör karriär. Rentav letar kollegor. Det är ett uppskattat möte från båda håll.

Oktobermorgnar kan vara smågriniga. Den här utgör inget undantag. Men av det märks inget när 70-talet blivande datavetare sluter upp i MIT-huset för att möta en talangsökande talartrio från BAE Systems Hägglunds, Sogeti och Tietoevry.

– Det här är en spännande mötesplats. Både för studenter som ska ut i arbetslivet och för yrkesverksamma som får chans att väcka nyfikenhet för olika karriärval och öppna ögonen för branscher studenterna kanske inte har tänkt på tidigare, säger Kerstin Reinholdsson som är med och anordnar Jobbsnack.

Skrämmande stort kliv

Stämningen är uppsluppen. Talarna har alla varit i studenternas skor och kan relatera till att klivet in i arbetslivet ofta känns skrämmande stort. Inte minst om man beslutar sig för att utveckla mjukvara som ska styra mängder av olika funktioner i avancerade militärfordon.

– I början hade jag ärligt talat inte en j-la aning om vad jag sysslade med. Allt kändes så otroligt stort och komplext. Men hos oss får man möjlighet att växa in i rollen och ganska snart känner man sig trygg, skrattar Jonatan Öberg från BAE Systems Hägglunds som tog examen från Civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap så sent som i fjol.

I början hade jag ärligt talat inte en j-la aning om vad jag sysslade med

Han berättar om hur oerhört mäktigt det är att kunna följa deras produkter genom hela livscykeln, från plåtbit till färdigt spetsteknologiskt fordon. Att inte arbeta isolerat utan att tillsammans med andra designa, utveckla, testa och integrera. Och om vikten av att som ny ta för sig. Våga fråga.

Välkommen inblick i verkligheten

Någon envägskommunikation är det inte tal om i hörsalen heller. Efter att den första trevande handen lämnat bänkskivan följer fler i rask takt. Popp, popp, popp. Studenterna tar tillfället i akt att fråga talarna om precis allt. Från aktuella utvecklingsmiljöer och rutiner för att dokumentera kod till företagens jämställdhetsarbete och fikakultur.

Emelie Björklund Jonasson från Sundsvall och Emilia Östensson från Vännäs läser båda femte terminen på Kandidatprogrammet i datavetenskap.

– Alltså så bra dag! När man pluggar lär man sig grunderna, men inte så mycket om var grunderna tar en. Vad innebär det att jobba? Sitter man på kontor eller arbetar man mer praktiskt? Vilka roller finns och vilka arbetsgivare? Hur ser balansen ut mellan jobb och fritid? Det känns otroligt givande att få en inblick i verkligheten, förklarar de.

Emilia har siktet inställt på att jobba i en kreativ miljö. Kanske med spelutveckling.

– Jag gillar tanken på det där som Jonatan nämnde. Att kunna se och uppleva det man gör, inte bara koda veckor i sträck på ett kontor, säger hon.

Emelie vet inte riktigt, men uppskattar att den breda utbildningen gör det möjligt att testa sig fram. Och att få höra att flera av företagen uppmuntrar till att söka exjobb hos dem.

– Det börjar bli aktuellt för oss nu. Därför är det skönt att få koll på vilka företag som finns där ute och höra att de är intresserade av oss. Det känns lite svårt att bara kontakta någon själv på måfå och fråga, tycker hon.

Karriären är inte alltid spikrak

Ett annat av dagens medskick är att karriärvägen kan vara både slingrig och kantad av utmaningar. Det blir tydligt när Stockholmsfödde Buster Hultgren Wärn berättar om sin egna resa från kårhuset till kontorsstolen på Tietoevry i Umeå, där han idag trivs som systemutvecklare inom telekom.

– Att få första jobbet kan vara svårt. Förbered er på att ibland hamna fel innan ni landar rätt, säger han samtidigt som fradgatuggande kamphundar fyller presentationen bakom honom.

Förbered er på att ibland hamna fel innan ni landar rätt

Bilden illustrerar Busters allra första uppdrag. Ett på förhand roligt projekt att bygga en e-handelssida. Men med nya direktiv hela tiden, återkommande utskällningar för att de inte var klara och en uppdragsgivare som skulle visa sig ha koppling till maffian blev det allt annat än. Nu, med några års distans, kan han skratta åt den bisarra situationen.

– Kom ihåg att ta hand om er själva och att inget är skrivet i sten, uppmuntrar han, väl medveten om att hur läskigt det kan kännas att som nyutexad välja att ge sig ut i konkurrensen igen när man väl fått in en fot någonstans.

När förmiddagen lider mot sitt slut har studenterna inte bara goda råd från alumner med sig i ryggsäcken, utan också en lista över de hundratals företag från Robertsfors till Örnsköldsvik som behöver deras kompetens.

– Vi vill att studenterna ska gå från Jobbsnack med en positiv känsla av att deras kunskaper är efterfrågade och att det finns en bred arbetsmarknad som väntar på dem i vår region, summerar Kerstin Reinholdsson.

Kort om Jobbsnack

Sedan starten 2011 har fler än 2 400 studenter och 170 arbetsgivare tagit tillfället i akt att lära känna varandra bättre.

Jobbsnack är ett samarbete mellan Umeå kommun Näringsliv, Örnsköldsviks kommun, Enheten för forskningsstöd och samverkan vid Umeå universitet, Umeå studentkår, Umeå naturvetar- och teknologkår, samt Umeå Medicinska Studentkår.

Nyfiken på att veta mer?

Besök Jobbsnack.com