"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

Reseberättelse - Spanien - vt 2019

Jag landade på Alicante flygplats efter att först ha mellanlandat i Stockholm. Därifrån tog jag buss in till tågstationen för att sedan ta tåg därifrån. På hemresan provade jag att istället att ta buss från Cartagena till Murcia för att därefter byta till en buss till Alicante. Det färdsättet skulle jag nog rekommendera då det gick snabbare och var smidigare att byta buss istället för till tåg. Dessutom är det trevligt att få se fina miljöer på vägen!

Resa och boende

Lägenheten jag bodde i låg väldigt centralt och ägdes av en vän till koordinatorn i Spanien. Mina första tre veckor delade jag den med en spansk respektive italiensk student. De tre sista veckorna flyttade även en spansk militär och hans flickvän in där. För mig fungerade det väldigt bra då det var kul att få bo med andra studenter, dessutom fick jag lov att öva på min spanska då de inte pratade alltför mycket engelska..

VFU

För att åka med Erasmus ska man vara borta minst åtta veckor, vilket inte var möjligt för mig då min praktik endast sträckte sig över sex veckor. Därför åkte jag med Free movers-avtal, då den internationella koordinatorn nere i Cartagena (som i vanliga fall fördelar Erasmusstudenter) ändå kunde fixa praktikplats och boende åt mig!

Första dagen i Cartagena mötte jag upp den internationella koordinatorn José Luis på skolan precis intill sjukhuset. Där hjälpte han mig att anmäla mig på en kurs (jag var tvungen att vara kopplad till en kurs där nere även fast jag inte skulle göra någon teori). Därefter visade han mig avdelningen jag skulle göra min praktik på.

Sjukhuset jag gjorde min praktik på hette Hospital del Rosell, vilket är ett mindre och äldre sjukhus. Mina första tre veckor gjorde jag praktik på operation. Där fick jag se hur en operationssjuksköterska jobbar vilket var väldigt intressant. När jag kände mig redo så fick jag även prova på dennes arbetsuppgifter, vilket bland annat innebar att ha koll på det sterila samt assistera kirurgen på operationerna. Sedan fick jag även se hur en anestesisjuksköterska jobbar med sedering och observation av parametrar under operationer. Det var väldigt intressant eftersom det inte är något jag fått se tidigare. Mina sista tre veckor var jag på en kirurg/operationsavdelning. Dit kom patienterna några timmar före sin operation för förberedelser inför operation, t ex pvk-sättning samt premedicinering. Sedan kom de tillbaka efter operationen och stannade då allt från några timmar efter operation till någon natt efter. Det jag fick göra var att sätta pvk samt ge läkemedel. Det gjordes även en del kontroller såsom blodtryck och blodsocker. De hade för det mesta inte så många patienter så det var väldigt lugn avdelning.

Språket

Språket var det som jag var mest nervös över innan jag åkte just eftersom jag endast i princip hade min högstadiespanska, och att jag hade hört att spanjorer generellt inte pratar så mycket engelska. Jag ville dock förbättra min spanska, vilket var en av anledningarna till att jag bestämde mig för att åka.

Det var absolut mycket kommunikationsproblem, men på något sätt löste det sig alltid. Vissa dagar hade jag turen att det fanns någon som kunde prata/förstå lite engelska, medan jag en del dagar fick utmana min spanska helt. Många kirurger var duktiga på engelska, vilket gjorde att de kunde förklara för mig på engelska under operationerna.

Det gick absolut att genomföra en praktik på halvdålig spanska, men jag rekommenderar ändå att försöka plugga på (eller kanske till och med ta en spanskakurs), för att få en enklare tid i Spanien. Det var stundtals jobbigt att inte riktigt kunna förstå eller göra sig förstådd, men jag är ändå glad att jag gjorde detta då det var en väldigt kul och speciell upplevelse!

Fritid

• Cartagena är en rätt så liten stad vilket gjorde det möjligt att promenera för att upptäcka staden. Det finns mycket historiska kvarlämningar, en av de som jag besökte var Roman Theatre, som är en kvarlämning från romartiden.
  • Något jag gjorde en del var att bergsvandra i några av de många omkringliggande bergen. Det är en liten bit från staden till bergen, jag hade turen att få skjuts av en kompis men det är också möjligt att promenera dit. Bergen erbjuder väldigt fina promenadstigar och uppe på toppen möts man av mycket fina utsikter.
  • Centrum ligger precis vid hamnen, vilket jag uppskattade väldigt mycket. För mig var det väldigt avkopplande att gå till vattnet efter praktiken och sitta i solen. Därifrån går det även en turistbåt som kör längs med kusten.
  • La Manga är en 20 km och väldigt häftig strand som delar havet i två. Där är det också möjligt att surfa! Stranden ligger en bit utanför Cartagena, jag åkte dit med bil men sommartid går det även många bussar dit.
  • Cala Cortina är en liten strandvik 4 km från stadens centrum. Jag tog mig dit med bil men det är även möjligt att promenera dit. Där ligger även en restaurang som, enligt lokalborna, gör den bästa paellan i staden. Om man frågar mig så var den magisk!
  • I Cartagena finns det väldigt många pubar, men om jag skulle tipsa om en så skulle det vara Radio bar, som är väldigt populär hos Erasmus-studenter. För att dansa så går de flesta till ett uteställe som heter Tantalo och ligger i centrum. Sedan finns även Goa som är en bit utanför centrum.

Tankar efter resan

En nackdel med denna resan var att jag inte fick tillfredsställande med information inför resan av min koordinator nere i Spanien. Vilket var lite stressande inför resan och lite jobbigt väl framme då det var en del information som hade underlättat att få innan resan. Så det kan vara bra att tänka på och vara beredd på, att det kan vara väldigt tufft till en början. Dock kände jag hela tiden en trygghet i att koordinatorerna på Umeå Universitet fanns bara ett samtal bort om det skulle dyka upp något problem, vilket var grymt skönt att ha. De tar väldigt väl hand om en och är måna om att studenterna ska ha det bra.

Sammanfattningsvis är jag väldigt glad att jag valde att åka iväg på den här resan. Om än det stundtals var väldigt tufft så vägde ändå det positiva över, det var en otroligt häftig upplevelse!

Tips

• om du inte redan kan spanska så plugga på innan! ev gå kurs
  • lägenheterna är generellt mycket sämre isolerade än i Sverige. Lägenheten jag bodde i var ISKALL, så tips är att ta med lite varma kläder om du åker under lågsäsong
  • ta reda på om egna sjukhuskläder ska tas med
  • ta med ett foto att ha på passerkortet till sjukhuset
  • Erasmus-communitien brukar skapa en facebookgrupp varje termin för utbytesstudenterna som kommer, jag rekommenderar att gå med i den och delta i de aktiviteter som de anordnar, jag lärde känna väldigt många studenter på det sättet!
  • duolingo-appen för att öva upp spanskan innan
  • omnio-appen för att söka olika färdsätt i Spanien
  • jag träffade många i Spanien som använder sig av BlaBlaCar för att färdas till olika platser, (till exempel flygplats). Det är en app där man kan boka privatpersoner som ändå ska köra den sträckan man ska åka, vilket är betydligt billigare än buss/tåg.

Hör gärna av er om ni har några frågor!