"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Beteendevetenskap för arbetsterapeuter, 15 hp

Engelskt namn: Behavioral Science for Occupational Therapists

Denna kursplan gäller: 2024-02-12 och tillsvidare

Kurskod: 3AT125

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2022-11-16

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2024-01-25

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska förvärva beteendevetenskaplig kunskap av relevans för arbetsterapeuter, såväl som utveckla beredskap att använda beteendevetenskapliga perspektiv i sitt arbetsterapeutiska resonemang. Kursen innefattar de beteendevetenskapliga ämnena psykologi, pedagogik och sociologi. Även ämnet aktivitetsvetenskap introduceras under kursen. Kursen är organiserad i fyra moduler.

Modul 1: Grunder i psykologi 7,5 hp
Modulen belyser en bredd av psykologiska inriktningar, däribland kunskap om personers utveckling, motivation, motståndskraft, kognition och hjärnans funktioner. Vidare studeras psykologiska faktorers inverkan på personers delaktighet i aktivitet.

Modul 2. Grunder i pedagogik 2 hp
Under denna modul introduceras olika pedagogiska teorier med fokus på lärande genom erfarenhet, upplevelse och socialt samspel, samt hur teorierna kan tillämpas i arbetsterapeutyrket.

Modul 3: Grunder i sociologi och aktivitetsvetenskap 1,5 hp
Denna modul introducerar ämnena sociologi och aktivitetsvetenskap på ett orienterande sätt. Vidare studeras likheter och skillnader mellan sociologi, aktivitetsvetenskap, pedagogik och psykologi; med syfte att synliggöra hur olika aktivitets- och beteendevetenskapliga perspektiv kan bidra till ett arbetsterapeutiskt resonemang.

Modul 4: Analys av livsberättelse 4 hp
Kursens avslutande modul innebär tillämpning och fördjupning av de aktivitets- och beteendevetenskapliga kunskaper studenten utvecklat under kursens föregående moduler. Med utgångspunkt i narrativ metod intervjuar och analyserar studenten en annan persons livshistoria utifrån aktivitets- och beteendevetenskapliga perspektiv. Samtidigt studeras forskningsprocessen och ett kritiskt förhållningssätt till informationskällor. Även arbetsterapeutisk professionalism studeras, med fokus på samtalsfärdigheter och professionellt förhållningssätt.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Grunder i psykologi 7,5 hp

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
1. Redogöra för psykologiska teorier om personers motivation, utveckling, anpassning och motståndskraft.
2. Beskriva psykologiska aspekter av personers ålderstypiska utveckling genom hela livet.
3. Redogöra för centrala begrepp och teorier inom kognitiv psykologi och neuropsykologi av relevans för personers delaktighet i aktivitet.
 
Färdigheter och förmåga:  
Studenten ska kunna
4. Analysera psykologiska faktorers inverkan på personers delaktighet i aktivitet.

Modul 2: Grunder i pedagogik 2 hp

Färdigheter och förmåga:  
Studenten ska kunna
5. Tillämpa pedagogisk teori vid planering och genomförande av lärtillfällen.

Modul 3: Grunder i sociologi och aktivitetsvetenskap 1,5 hp

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
6. Identifiera utmärkande drag för ämnesområdena psykologi, sociologi, pedagogik och aktivitetsvetenskap.

Modul 4: Analys av livsberättelse 4 hp

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
7. Beskriva forskningsprocessen inom beteendevetenskap och hur den kan användas för att skapa ny kunskap.
 
Färdigheter och förmåga:  
Studenten ska kunna
8. Genom samtal identifiera betydelsefulla händelser och omständigheter i en annan persons liv.
9. Analysera händelser och omständigheter i en annan persons liv ur aktivitets- och beteendevetenskapliga perspektiv.
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
Studenten ska kunna
10. Kritiskt värdera relevans och trovärdighet i aktivitets- och beteendevetenskapliga informationskällor.
11. Visa ett professionellt och respektfullt förhållningssätt till andra personers livshistoria.
12. Identifiera egna behov av personlig och professionell utveckling avseende beteendevetenskapliga kunskaper och färdigheter.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen via digital lärplattform, vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och mikrofon/headset. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för det egna lärandet. Vanligt förekommande undervisningsformer och arbetssätt är föreläsning, grupparbete, seminarium, handledning och laboration. Distansstudierna kombineras med en fysisk träff, vilken innefattar färdighetsträning såväl som bedömning av studentens prestation, och kräver studentens närvaro på plats i Umeå. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i kursens schema.

Examination

Modul 1: Grunder i psykologi 7,5 hp
FSR 1, 2 och 3 prövas individuellt genom digital tentamen.
FSR 4 prövas individuellt genom hemtentamen.  

Modul 2: Grunder i pedagogik 2 hp
FSR 5 prövas individuellt i grupp genom att leda ett lärtillfälle.

Modul 3: Grunder i sociologi och aktivitetsvetenskap 1,5 hp
FSR 6 prövas individuellt genom digital tentamen.

Modul 4: Analys av livsberättelse 4 hp
FSR 7, 8, 9, 10 och 11 prövas individuellt genom muntlig presentation.
FSR 12 prövas individuellt genom skriftlig reflektion.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.

 

Övriga föreskrifter

I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

 

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 7

Grunderna i vår tids psykologi
Thornéus Per, Hwang Philip, Lundberg Ingvar, Smedler Ann-Charlotte
Stockholm : Natur & Kultur : 2018 :
Omslagsbild
ISBN: 9789127145344
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Holmqvist Olander Mona
Teorier för undervisning och lärande
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2021] : 199 sidor :
ISBN: 9789151101590
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Maskill Linda
Neuropsychology for occupational therapists : cognition in occupational performance
2017 :
Online access for UMUB
Obligatorisk

Referenslitteratur

Sociologi
Giddens Anthony, Sutton Philip W., Sjösten Lisa, Johansson Thomas
Sjätte upplagan / fackgranskning och svensk bearbetning: Thomas Johansson : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 728 sidor :
ISBN: 9789144122649
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.