I den här kursen är det centrala temat digitalisering i förskolan. I kursen redogörs för centrala faktorer rörande digitalisering och digitala verktyg i relation till barns lärande och utveckling. Vidare introduceras aktuell forskning om pedagogisk användning och förskollärares kompetensutveckling i relation till digitalisering i förskolan. I kursen behandlas kunskap och färdigheter som krävs för att stödja barns utveckling av adekvat digital kompetens i förskolan i enlighet med gällande styrdokument.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna: Kunskap och förståelse
redogöra för styrdokument i förhållande till digitalisering i förskolan
beskriva villkoren för förskollärares kompetensutveckling i relation till digitalisering i förskolan
beskriva villkoren för digitalisering i förskolan
Färdighet och förmåga
diskutera, välja och planera för tillämpning av digitala verktyg i förskolan i relation till barns lärande och utvecklingutifrån styrdokument och olika teoretiska perspektiv diskutera pedagogiska metoder vilka har förutsättning att stödja barns utveckling av adekvat digital kompetens i förskolan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
utifrån styrdokument och olika teoretiska perspektiv identifiera och värdera möjligheter och utmaningar i samband med digitalisering i förskolan
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs helt nätbaserat utan obligatoriska fysiska sammankomster. I kursen används digitala verktyg för föreläsningar, seminarier, projektarbeten, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Arbetet i kursen förutsätter litteraturstudier och aktivt deltagande. Se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examination
Examination sker fortlöpande, genom skriftliga inlämningsuppgifter och deltagande i seminarium.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet godkänd (G). För betyg väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på individuella skriftliga uppgifter.
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 32
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Elyoussoufi Nea Digitalitet i förskolan Första upplagan : Nacka : Askunge Thorsén förlag : [2018] : 112 sidor : ISBN: 9789177670483 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Digitalisering i förskolan : på vetenskaplig grund Kjällander Susanne, Riddersporre Bim Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 351 sidor : ISBN: 9789127824331 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsen Malin Barns digitala aktiviteter : samspel mellan barn, lärare och digitala teknologier i förskolan Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 184 sidor : ISBN: 9789147127719 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst
Heimer Maria Källkritiskt förhållningssätt i förskolan Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 166 sidor : ISBN: 9789177411499 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kronkvist Åsa Nosa på nätet Myndigheten för skolutveckling : 2005 : Fulltext
Jäverbring Katrin En digitalare förskola Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 115 sidor : ISBN: 9789127454200 Se Umeå UB:s söktjänst
Adekvat digital kompetens är ett svårfångat begrepp Skantz Åberg Ewa, Lantz-Andersson Annika, Lundin Mona Skolverket : 2022 : Fulltext
Refernsfilmer / podd
Episod 14 Chat GPT, metaverse och digitalisering I förskolan - Förskola 2PoddNoll Osla Stefan, Graversen Anna, Kavmark Knieling Line, Enedahl Regina Spotify : 2023 : Podd