"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete i logopedi, 30 hp

Engelskt namn: Master Thesis in Logopedics

Denna kursplan gäller: 2022-08-29 och tillsvidare

Kurskod: 3LO074

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29

Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2022-01-19

Innehåll

Kursens innehåll utgörs av en vetenskaplig empirisk undersökning som genomförs självständigt, men med viss handledning. Undersökningen genomförs inom logopedi eller angränsande ämnesområden och är en tillämpning och fördjupning av tidigare utbildning i forskningsmetod, etik, statistik och kritisk granskning av forskning. Den studerande skriver, presenterar och försvarar en vetenskaplig uppsats som rapporterar resultaten från en genomförd studie. Studerande genomför även en kritisk granskning av en annan students uppsats, och säkerställer att uppsatsen och materialet som den bygger på lagras och dokumenteras. Kursen innehåller ett internationaliserande inslag genom ett samarbete med logopedutbildningen vid Åbo akademi i Finland.
                                                                                      
Kursen är indelad i två moduler. Inom modul 1 (termin 7, 7,5 hp) presenteras möjliga uppsatsämnen, projekt och handledare fastställs och studenten skriver en projektplan, inklusive etiska aspekter av projektet.
 
Inom modul 2 (termin 8, 22,5 hp) presenteras datainsamlingen och en preliminär analys på ett halvtidsseminarium. Därefter färdigställs rapporten skriftligt, samt presenteras och försvaras muntligt vid ett uppsatsseminarium med opponent/opponenter. Ett utbyte av opponenter och respondenter genomförs så att studenterna opponerar på en uppsats vid Åbo akademi när en sådan anmälts vara klar för opponering. Studenter vid Åbo akademi medverkar sedan i den opponering på uppsatser som skrivits av studenter antagna till denna kurs. Studenter som skriver i par redovisar respektive författares arbetsinsats. Uppsatsarbetet kräver i normalfallet tillgång till egen dator. Utbildningen ställer enbart ett fåtal datorer till förfogande.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten visa fördjupad kunskap om och insikt i:
 

  • tidigare forskningsrön inom området för uppsatsarbetet
  • betydelsen av en konstruktiv, kritisk vetenskaplig dialog
  • vetenskapligt rapporteringssätt inom det logopediska området
  • vetenskapligt arbete inom området för uppsatsarbetet                  

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att självständigt:
 

  • välja en adekvat vetenskaplig metod till en avgränsad frågeställning, så att denna kan besvaras
  • överväga etiska frågor inom området för uppsatsarbetet
  • planera, genomföra, och analysera en empirisk undersökning
  • skriftligt sammanställa en studies bakgrund
  • presentera erhållna resultat och diskutera dessa så att studiens frågeställning kan besvaras
  • lägga fram uppsatsen muntligt vid ett seminarium med opponenter
  • kritiskt granska ett vetenskapligt arbete och på ett balanserat sätt föra fram arbetets styrkor och svagheter
  • kunna identifiera och förbereda material för arkivering
  • presentera en sammanfattning av ett arbete i en vetenskaplig databas

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten uppvisa förmåga att:
 

  • värdera forskningsresultat som erhållits i tidigare och egen forskning och presentera dessa på ett rättvisande sätt
  • genomföra en vetenskaplig studie där forskningsetiska aspekter beaktas

Behörighetskrav

Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-5 (150 hp), genomgångna kurser i termin 6 samt genomgången kurs Forskningsmetodik 3 hp eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.

Undervisningens upplägg

Arbetet med uppsatsen genomförs av studenten, eller två studenter i par, under handledning av en eller flera handledare. Uppsatsarbetet kräver i normalfallet tillgång till egen dator och internetuppkoppling. Utbildningen ställer enbart ett fåtal datorer till förfogande. Begäran om att få byta handledare görs till kursansvarig alternativt programrådet. Om bytet beviljas tilldelas studenten en ny handledare och ett nytt projekt, om inte enbart byte av handledare är genomförbart. Studentens rätt till handledning upphör den aktuella terminens sista dag. Programrådet kan bevilja förlängd rätt till handledning vid särskilda skäl.

Examination

Arbetet genomförs som ett självständigt arbete av den studerande eller av två studenter tillsammans. Uppsatsen redovisas skriftligt och framlägges vid muntligt seminarium. I examinationen ingår även opposition på annan students uppsats, redovisning av grundläggande material som studien bygger på samt registrering av magisteruppsatsen i databasen DiVA. I fall där uppsatsen samförfattats ska studenterna också redovisa varje students respektive arbetsinsats som underlag för den individuella betygsättningen. Examinationsdatum för den del av examinationen som uppsatsen utgör är det datum då den lämnas in för granskning, dock senast den aktuella terminens sista dag. Examinationsdatum kan förlängas av kursansvarig lärare.

En två gradig betygsskala används, godkänd eller underkänd. Betyget sätts först när uppsatsen presenterats, opposition, redovisning av källmaterial, eventuell redovisning av arbetsfördelning och registrering i DiVA är godkända. Studenten har dock rätt till omprov i enlighet med universitetets regelverk för förnyat prov och uppsamlingsprov. Varje granskning av uppsatsen genomförd av utsedd granskare räknas i det avseendet som ett förnyat prov. Den som har underkänts vid två granskningar av uppsatsen har rätt att hos programrådet begära byte av examinator.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.