"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans uppdrag och arbetssätt 1, 5 hp

Engelskt namn: Preschool´s Assigned Mission and Work Activities 1

Denna kursplan gäller: 2023-08-07 och tillsvidare

Kurskod: 6PE203

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2016-01-13

Reviderad av: Prefekten, 2022-12-21

Innehåll

I kursen behandlas hur planering, dokumentation och utvärdering kan ligga till grund för utveckling av undervisning i förskolan för barns utveckling och lärande. Detta kopplas till gällande styrdokument och relevant forsknings- och utvecklingsarbete. Vidare ingår tillämpningar av dokumentation, reflektion och uppföljning. Samtalsmetodiska färdigheter behandlas och analyseras med avseende på förskollärares samtal med barn.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för förskolans arbetssätt med utgångspunkt i styrdokument samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • förklara och redogöra  för hur planering och dokumentation kan ligga till grund för utveckling av undervisning i förskolan för barns utveckling och lärande

Färdighet och förmåga

  • bearbeta och analysera förskollärares samtalsmetodiska färdigheter i samtal med barn
  • använda olika verktyg för dokumentation, reflektion och uppföljning av lärande och undervisning
  • utifrån givna ramar planera för en undervisningssituation i förskolan

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera hur olika verktyg kan användas för dokumentation och utvärdering i förskolan

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning av kursinnehållet samt tillämpning av olika verktyg i valda delar.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på̊ campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt via en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på̊ kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga delar bedömts med resultatet godkänd (G). För betyg väl godkänd (VG) krävs dessutom resultatet väl godkänd (VG) på den individuella skriftliga uppgiften.

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller en kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 3

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
    ISBN: 9789147129065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen

    Didaktik i förskolan
    Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 207 sidor :
    ISBN: 9789151101026
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)

    Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
    Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
    ISBN: 9789147127757
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )

    Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
    Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
    Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
    ISBN: 9789127458185
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frelin Anneli
    Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-47-09998-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid: 69-77

    Lindgren Anne-Li
    Etik, integritet och dokumentation i förskolan
    Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 165 sidor :
    ISBN: 9789151103396
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskollärarens pedagogiska ledarskap
    Riddersporre Bim, Ylva , Stier Jonas
    [Malmö] : Inläst för Myndigheten för tillgängliga medier : 2022 : 1 onlineresurs (5 tim., 15 min. ; cirka 134 sidor) :
    ISBN: 9789130019694
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 4 som tillhandahålls av institutionen

    Öhman Margareta
    Samspelsbar och samtalsklar : om samtal i förskolan och skolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 240 s. :
    ISBN: 9789147106639
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8

    Edlund Lena
    Leda förskolans barngrupp och arbetslag
    Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2023] : 144 sidor :
    ISBN: 9789177413639
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2023 vecka 32

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
    ISBN: 9789147129065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tillhandahålls av institutionen

    Didaktik i förskolan
    Hjälmeskog Karin, Andersson Kristina, Gullberg Annica, Lagrell Kerstin
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 207 sidor :
    ISBN: 9789151101026
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (kapitel 1,2 och 3)

    Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
    Eidevald Christian, Engdahl Ingrid
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 212 sidor :
    ISBN: 9789147127757
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (Kapitel 7 och 8 )

    Pedagogisk dokumentation : utvecklas och lära tillsammans
    Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
    Andra upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2020] : 139 sidor :
    ISBN: 9789127458185
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frelin Anneli
    Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-47-09998-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kapitlen: 1,2,3, och 5

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid: 69-77

    Lindgren Anne-Li
    Etik, integritet och dokumentation i förskolan
    Andra upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 165 sidor :
    ISBN: 9789151103396
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kapitel 1,2,3 och 6

    Läroplan för förskolan : Lpfö 18
    Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327364
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskollärarens pedagogiska ledarskap
    Riddersporre Bim, Ylva , Stier Jonas
    [Malmö] : Inläst för Myndigheten för tillgängliga medier : 2022 : 1 onlineresurs (5 tim., 15 min. ; cirka 134 sidor) :
    ISBN: 9789130019694
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 4 och 5

    Öhman Margareta
    Samspelsbar och samtalsklar : om samtal i förskolan och skolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 240 s. :
    ISBN: 9789147106639
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1, 6-8