"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Humor och makt: Språkvetenskapliga perspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Humor and power: Linguistic perspectives

Denna kursplan gäller: 2023-01-09 och tillsvidare

Kurskod: 1NS103

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-09-06

Innehåll

I kursen studeras språkvetenskapliga perspektiv på humor. Särskilt behandlas teorier om vad humor är och hur den uppstår i texter och i samtal, sociolingvistiska aspekter samt skrattets funktioner i samtal. Sambandet mellan humor och makt diskuteras kritiskt med utgångspunkt i sociolingvistiska och sociala variabler. Kursen ges helt på nätet på halvfart.

Kursen består av två delkurser:

  1. Språkvetenskapliga perspektiv på humor (3,5 hp)
  2. Individuell fördjupning (4 hp) 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika teorier och begrepp som är relevanta inom humorforskningen
  • redogöra för hur sociala variabler kan relateras till makt i humor

Färdighet och förmåga

  • utifrån forskningsfältet, identifiera och analysera hur humor används i språk
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk
  • muntligt och skriftligt klart redogöra för sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över hur humor används i såväl samtal som i texter, i privata och i offentliga sammanhang
  • kritiskt granska hur humor används och relateras till makt i olika samhälleliga och sociala kontexter   

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar.  

Examination

Delkurs 1 examineras genom ett seminarium. Delkurs 2 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift och ett seminarium.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Vid examination av seminariedeltagande används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Vid examination av den skriftliga inlämningsuppgiften används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att få betyget Godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på kursens alla examinationer. För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på kursens skriftliga inlämningsuppgift och uppnått betyget Godkänd på de övriga examinationerna.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 1

Litteraturlista

Timing in the performance of jokes
Attardo Salvatore, Pickering Lucy
Humor - International Journal of Humor Research 24 (2): 233-50 : 2011 :
Länk
Obligatorisk

Bell Nancy
We Are Not Amused
De Gruyter Mouton. : 2015 :
Länk
Obligatorisk

How many lesbians does it take to screw in a light bulb?
Bing Janet, Heller Dana
Humor 16 (2): 157-82 : 2003 :
Länk
Obligatorisk

Glenn Phillip
Interviewer Laughs: Shared Laughter and Asymmetries in Employment Interviews
Journal of Pragmatics 42 (6): 1485–98 : 2010 :
Länk
Obligatorisk

Doing gender with humor in talk at work
Schnurr Stephani, Holmes Janet
Humor in interaction, redigerad av Neal R. Norrick och Delia Chiaro, 101–39. Amsterdam: John Benjamins Pub. Co : 2009 :
Länk
Obligatorisk

Söderlund Hanna
Humorn, makten och härligheten – Språkvetenskapliga och kulturella perspektiv på humor och makt
HumaNetten, nr 50 (juni): 187–212 : 2023 :
Länk
Obligatorisk

”Handikapptoaletten hade de som förråd” – Att utmana funktionsnormativitet med humor
Söderlund Hanna, Wälivaara Josefine, Ljuslinder Karin
HumaNetten, nr 47 (september): 143–68 : 2021 :
Länk
Obligatorisk

Läses i urval

Adelswärd Viveka
Laughter and dialogue: The social significance of laughter in institutional discourse
Nordic Journal of Linguistics 12 (2): 107–36 : 1989 :
Länk

Billig Michael
Humour and Hatred: The Racist Jokes of the Ku Klux Klan
Discourse & Society 12 (3): 267–89. : 2001 :
Länk

Coates Jennifer
Talk in a Play Frame: More on Laughter and Intimacy
Journal of Pragmatics 39 (1): 29–49 : 2007 :
Länk

From Russia with Lols: Humour, RT, and the Legitimation of Russian Foreign Policy
Crilley Rhys, Chatterie-Doody Precious N.
Global Society 35 (2). Routledge: 269–88 : 2021 :
Länk

Humour Is Serious: Minority Group Members’ Use of Humour in Their Encounters with Majority Group Members
Dobai Anna, Hopkins Nick
European Journal of Social Psychology 50 (2): 448–62 : 2020 :
Länk

Arcana Imperii*: The Power of Humorous Retorts to Insults on Twitter
Dynel Marta, Poppi Fabio I. M.
Journal of Language Aggression and Conflict 8 (1). John Benjamins: 57–87 : 2020 :
Länk

Hay Jennifer
Functions of humor in the conversations of men and women
Journal of pragmatics 32 (6): 709–42 : 2000 :
Länk

Kramer Elise
The playful is political: The metapragmatics of internet rape-joke arguments
Language in Society 40 (2). Cambridge University Press: 137–68 : 2011 :
Länk

Rape Jokes Aren’t Funny: The Mainstreaming of Rape Jokes in Contemporary Newspaper Discourse
Lockyer Sharon, Savigny Heather
Feminist Media Studies 20 (3): 434–49 : 2020 :
Länk

Pizzini Franca
Communication Hierarchies in Humour: Gender Differences in the Obstetrical/Gynaecological Setting
Discourse & Society 2 (4): 477–88 : 1991 :
Länk

Shifman Limor
The Cultural Logic of Photo-Based Meme Genres
Journal of Visual Culture 13 (3). SAGE Publications: 340–58 : 2014 :
Länk

Söderlund Hanna
"Joking aside" The power of rejections in humour
Discourse & Communication 17 (3): 336–53 : 2023 :
Länk

Wardman Natasha Penelope
Humour or humiliation? When classroom banter becomes irresponsible sledging in upper-primary school contexts
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 42 (3). Routledge: 394–407 : 2021 :
Länk